Verschil vermogen ster > delta?

• Topicstarter Topicstarter aviador
  • Startdatum Startdatum
A

aviador

Guest
Heeey!

Ik heb zojuist van een trage outrunner en snelle outrunner gemaakt :) Het is deze motor. Hij had 12 windingen per anker, en nu 5 windingen .75mm draad. Ik heb er nu een 5,5x4,5 APC prop op en draait volgas 10,2A bij 3s lipo.
Eerder had ik gelezen dat van ster naar delta wortel3 keer meer toeren maakt en 5,2 keer een hogere stroom trekt. 60A is een beetje teveel, of blijf ik rond de 20A als ik naar delta schakel?
Ik vraag dit omdat de ESC niet al teveel kan hebben.

1415410531.jpg

1415410525.jpg

1415410523.jpg

Oscar.

Er staat wel wat over op het forum dacht ik als je in de zoekfunctie kijkt.

Wat ik weet. Voor gelijke eigenschappen (grofweg) heb je bij driehoek 1,7x meer wikkelingen nodig dan bij ster.

Ook zouden er bij driewhoek wat zwerfstromen lopen.
Ik dacht dus dat de meeste gewoon ster aanraden.
Minder wikkelingen nodig dus je kan dikker draad pakken en dus minder spoelweerstand.
En geen rare stromen.

Die factor 5,2 (= 3√3) is correct (uiteraard ;)) Bij gelijk blijvende spanning en prop. Je zult een lichtere prop moeten gebruiken.

Het vermogen dat de motor kan verwerken, zal niet veel veranderen. Dat is namelijk afhankelijk van de hoeveelheid warmte die hij kwijt kan raken door straling, convectie en geleiding. En dat is weer voornamelijk afhankelijk van massa en oppervlak.
Door tussen ster en driehoek te schakelen, bepaal je min of meer bij welk toerental en met welk koppel dat vermogen geleverd wordt.

Voor alle zekerheid even checken of je het goede windingdiagram hebt gebruikt: ik tel 9 statorpolen, magneetpolen zijn niet zichtbaar. Hoeveel?

Bedankt voor de antwoorden :-)
Het is gewoon een 9n12p (zo schrijf je dat toch?) motor. ABC, lekker makkelijk.
Ik heb ook nog wat kleinere propje, kan ik lekker experimenteren.

Verder ben ik nu bezig met een klein 12n14p outrunnertje. AacC... heel vaag wikkelen..
Daar wat trouwens raar is, als je van A naar a gaat moet je dus de andere kant op draaien, maar als ik dan van de ene naar het andere anker ga lijkt het net alsof de laatste winding half bij het nieuwe anker hoort. ik post wel even een foto vanmiddag, want volgens mij klopt hij niet helemaal.

heb ik ook gehad bij mijn grote 24N motor idd. Ik tel gewoon aan 1 kant. Aan de ander kant lijkt het dan idd niet te kloppen. Ik heb de foto's toen naar Ralph Okon gestuurd en volgens hem zat het zo goed.

Nieuwe motor klaar, 3wikkelingen/anker :D
Dacht na het wikkelen dat hij wel niet goed zou lopen, maar dat viel gelukkig mee.
t/m 80%gas gaat het goed op 2s lipo (620mah 15C cont.) en trekt dan 5A met een 4,1x4,1. Precies goed dus maar zou eigenlijk net die 100%gas willen halen, de lipo kan het makkelijk aan lijkt me maar blijkbaar de regelaar niet.

1508343528.jpg

1508343679.jpg

1508343646.jpg

tis 12p hé, dan heb je een regelaar nodig die sneller kan schakelen. Was laatst een klein discussietje over in dat topic over het verschil tussen binnen en buitenloper.
kunnen trouwens toch wel 4 wikkelingen op? :).
gaat ie iets rustiger, iets groter propje erop en dan moet het lukken.

Back