Verschillend probleem met GM regelaar Sensored en Sensorless

Ik heb een irritant probleempje waar ik na een uur kloten niet wijs uit kom.
Omdat binnenkort de Mamba Max Pro + velineon 3500kv motor binnen komen, wilde ik toch al even brushless testen in de Traxxas Slash 2WD.

Nu heb ik de GM Genius 80R erin gezet + een Speed Passion Ultra sportsman series 10,5T (eerste serie motoren van ultra sportsman).

Als ik gas geef bij sensored, doet hij het goed.
Wil ik remmen? Dan gaat hij ongelooflijk schokken, en remt amper. Je ziet wel dat hij iets afremt dan wanneer je alleen het gas los laat, maar je kunt het echt niet remmen noemen.

Als ik gas geef bij sensorless dan draait de spur + pinion, maar bij een beetje weerstand zie je (en hoor je) dat de pinion & spur draaien, terwijl de wielen dan eigenlijk pas later draaien. Wanneer ik duw op het chassis van de Slash en dan gas geef, blijven de wielen stil en draait de spur + pinion.
Bij Sensored, heb ik dit probleem helemaal niet, als ik duw op de Slash dan stribbelt hij braaf tegen.
Remmen werkt bij sensorless wel helemaal correct.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?
En hoe ik dit zou kunnen verhelpen. Sensored & Sensorless.

Edit: Nog een handige aanvulling misschien.
Wanneer vooruit op 30% staat in de zender, heeft hij dit probleem ook met sensored. Terwijl de rem gewoon op 100% staat.

Laatst bewerkt:
Zou niet echt weten vanwaar dat probleem komt.... wel een wijze raad. In je zender trottle en brake op 100% zetten voordat je je esc calibreert. Heeft bij mij ook wel eens problemen gegeven. Ik gebruik zelf de Gm Genius 90.

Prima regelaar :)

Morgen ga ik hem eens helemaal opnieuw binden op een nieuw profiel in de DX3S, misschien helpt dat inderdaad.

Nog meer tips/adviezen die ik morgen zou kunnen proberen?

Moest het probleem zich blijven voordoen mss eens met een andere zender ontvanger calibreren en zien of je zo hetzelfde resultaat krijgt.... dan weet je al waar je probleem ligt, zender ontvanger, of esc.

In sommige gevallen durven er wel eens campatibiliteitsproblemen optreden.

Standaard Traxxas 2.4ghz van de E-revo werkt voor geen meter met mijn Gm genius... maar met een DX3S geen enkel probleem.

succes

Misschien een handige toevoeging:
De regelaar zit normaal in mijn Losi 22 buggy met een 6,5T Vector LRP motor. Daar had ik geen enkel problemen met remmen ( sensorkabel aangesloten ).
Ook gewoon met de DX3S zender + ontvanger.

Morgen me er nog maar 'ns helemaal voor zetten.

Volgens mij heb ik dat ook gehad een keer..heb toen in het menu bij braking (had wel de nieuwe software)de new brake software ingeschakeld toen ging alles een stuk beter.
Ik weet niet of dat bij die van jou kan ik had namelijk een gm 75 en een gm 120 en ik weet niet of dat anders is..

Groeten

john

Helaas kan ik mijne niet updaten.

Deze opties heb ik qua remmen:

Speed Mixing Brake 0 - 100%. Staat standaard op 0% bij mij ook
ABS Brake off, weakesr, weak, normal, strong, strongest. Standaard: Off, bij mij ook.
Auto Brake Amount 0 - 100%. Standaard 0%, bij mij ook.
Min. Brake Amount 0 - 100%. Standaard 30%, bij mij nu op 0% maar beide hetzelfde effect qua schokkend 'afremmen'.
Max Brake Amount 0 - 100%. Standaard op 100%, bij mij ook.

Ik ga zometeen eens de 6,5T motor proberen die eerst op de regelaar zat in de Losi 22 buggy. Daar had ik namelijk geen enkel probleem.
Eens kijken wat die dan doet.

Ja dacht ik al vandaar dat ik zei dat ik niet zeker wist of je die van jou kon aflezen en updaten op de computer..
Wat je ook kan doen wat nog weleens helpt bij gm regelaars een factory reset geven en alles dan weer opnieuw instellen.
Ik weet niet wat voor zender je heb maar als je meerdere programma's erop heb dan zou je die ook kunnen resetten..

Groeten

John

Ja klopt, ik ga de regelaar nu eens resetten. De Zender had ik al een nieuw profiel op aangemaakt weer, maar dat mocht helaas niet baten.

Ook heb ik nu de 6,5T motor op de slash zitten, maar helaas precies hetzelfde.
Zodra als ik de regelaar op Sensored Modus zet, dan remt ie schokkend, wat dus resulteert in een heel klein beetje afremmen waardoor de auto dus doorvliegt..

Kan er met m'n verstand niet bijkomen dat ik dit probleem niet had in de buggy. Daar remde hij wel zeer goed.

Ik heb 3 verschillende geprobeerd, waaronder een spiksplinternieuwe die bij een LRP regelaar zat.

Ik heb geen idee, maar kan het er mee te maken hebben dat misschien mijn diff fluid niet meer goed is? ( is nog nooit vervangen sinds aankoop jaartje geleden ongeveer )
Of.. kan het ermee te maken hebben dat er helemaal niks van vet/fluid in mijn gearbox zit tussen de tandwielen?

Alleen zou ik dat raar vinden, omdat hij sensorless dit probleem niet heeft.

Ja ik zou het nu ook zo 123 niet weten maar als hij het in sensorless wel goed doet ja dan is het denk ik wel een probleem met de regelaar maar 100% zeker weten doe ik dat ook niet..

Groeten

John

ik vind het wel raar dat je zegt dat je spur en pinion draaien en je wielen niet? (slipper/gearbox)

of begrijp/lees ik iets verkeerd?

Ok, nu snap ik er geen drol meer van.
Nadat ik de regelaar naar zijn fabrieksinstellingen had teruggezet, veranderde er niks aan hoe hij werkte.
Het enige wat ik erna aangepast heb is, dat ik de regelaar op lipo gezet heb.
Voor de reset stond hij ook op lipo.

Nu doet hij het wel opeens goed sensored. Hij remt meteen wanneer ik wil dat hij remt. ( nog altijd met de 6,5T motor erin )

Helaas kan ik nu even niet de andere motor testen, omdat ik geen goudcontacten meer heb. Zometeen even bestellen zodat ik die morgen in huis heb :)

Nu dat Sensored goed werkt, boeit sensorless me eigenlijk niks. Het was sowieso de bedoeling om met deze set sensored te blijven rijden totdat de Mamba Max Pro binnen is met de velineon motor. Dat wordt dan wel sensorless rijden :) maar daar hoop ik niet op een probleem te stuiten, omdat ik daar ook de USB link bij aangeschaft heb.

Sensorless denk ik niet dat hij geheel draaide, maar heet erg hard schokte waardoor het leek alsof hij ronddraaide. Ik heb heb een uurtje geleden nog eens vastgehouden en toen heel rustig gas gegeven, en elke keer stopte hij op exact hetzelfde punt. Hoe lang ik ook het gas vast hield. Daardoor lijkt het me eerder dat hij gewoon hard schokte, alleen is dit zo voor het blote oog niet te zien en lijkt het eerder op ronddraaien :P

Hij werkt in ieder geval.

Nog een tip voor de GM Genius 80R regelaar gebruikers!
Wil je deze regelaar instellen door middel van de lichtjes te tellen (zoals de manual aangeeft, zonder program box) zorg er dan voor dat de Travel van je zender op 100% gas staat. Zet je die lager, dan pakt de regelaar het gas niet, waardoor je niet in de modus kan opschuiven.

Bedankt allemaal voor het helpen en meedenken. Ik denk dat de reset + daarna op lipo zetten de truc gedaan heeft.

Back