Verschillende accu`s schakelen

• Topicstarter Topicstarter niels1900
  • Startdatum Startdatum
N

niels1900

Guest
Hallo,

Ik heb een vraag over het paralell schakelen van twee verschillende accus.
Ik zou graag de volgende twee accus paralell willen zetten:
- 3S 1800mAh 20C lipo
- 3S 1000mAh 10C lipo

In voorbeelden heb ik gelezen dat de capaciteit van de accu bij elkaar wordt opgeteld, maar dit zijn allemaal voorbeelden van 2 identieke accus met eenzelfde capaciteit en C-waarde. Hier heb ik accus met verschillende capaciteit en C-waarde, dus ik vroeg me af of ik deze wel kan combineren, of dat dit problemen gaat opleveren. Ik kan hier namelijk geen informatie over vinden.:(

alvast bedankt!

Hier heb ik accus met verschillende capaciteit en C-waarde, dus ik vroeg me af of ik deze wel kan combineren, of dat dit problemen gaat opleveren.

Als je de 2 pakketten zou combineren tot bv 6 cellen serieel 6S (spanning optellen capaciteit hooguit gelijk aan de laagste waarde) dan zal het pakket met de lage capaciteit en C rating onder belasting het meest in spanning per cel dalen.
Het pakket met de grotere capaciteit en C rating blijft per cel langer op spanning hierdoor weet je regelaar dus niet dat het zwakkere pakket bv al leeg is omdat het sterkere pakket de spanning hoog genoeg kan houden.
Je zou dus het zwakkere pakket kunnen diepontladen zonder dat je het merkt waardoor het pakket kapot gaat.
Met de pakketten in serie ben je ook nog eens gelimiteerd aan de maximale stroom die het zwakste pakket aan kan omdat er een gelijke stroom door beide pakketten loopt.

Schakel je de pakketten parralel tot een 3S2P (capaciteiten optellen spanning gelijk aan die van 1 pakket) krijg je ook ongelijke belasting van de pakketten en dat is niet bevordelijk voor de levensduur van je pakketten.

De meest optimale pakketten zijn samengesteld uit (zoveel mogenlijk) gelijke cellen of het nou serieel of parrallel is.
En even los van moeilijke theorie zal daar wel een goede reden voor zijn ;)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord. Om mijn accus te sparen zal ik ze maar niet combineren met elkaar:mrgreen:

Back