verschillende balancer stekkers op Lipo's ArtTech/Graupner

Hallo,

klein vraagje over lipo accu's, metname de balancer stekkers.
Ik heb 3 lipo accu's die ik via de witte balancer stekker wil laden.
ik heb 2x 3s (1300mAh en 1800mAh) accu's van Art Tech die ik kan laden via de art tech balancer die ik bij m'n Art tech P-51D heb gekregen, nu wil ik een 2s Graupner accu laden via de witte stekker maar die stekker is anders dan de 2s aansluiting op de Art Tech balancer.

Een ander vraagje is: kan ik de accu laden via een 12V 7Ah lood accu i.c.m. met alleen de Art Tech balancer?
In de doos zat een 220v/12V 1.25Ah adaptor die op de instelbare balancer (regelbaar 0.3A tot 1A) aangesloten wordt.

Sorry maar hier klopt het één en ander niet helemaal, je wilt een accu laden met een balancer? Dat kan niet, daar zal je toch echt een lader voor moeten hebben. De balancer is nodig om er voor te zorgen dat de cellen tijdens het laden gelijk blijven. Wanneer de accu vol raakt zal de balancer er ook voor zorgen dat één of meer cellen te ver worden geladen.
Er bestaan ook laders met een ingebouwde balancer. Je stelt de lader in op de juiste laadstroom en aantal cellen. Dan sluit je de accu EN de balanceer stekker van de accu aan op de lader/balancer en het laden en balanceren zal starten.
Wanneer de accu vol is zal de lader stoppen en zal er een lampje gaan branden om je te laten weten dat de accu geladen en gebalanceerd is.

Sorry maar hier klopt het één en ander niet helemaal, je wilt een accu laden met een balancer? Dat kan niet, daar zal je toch echt een lader voor moeten hebben. De balancer is nodig om er voor te zorgen dat de cellen tijdens het laden gelijk blijven. Wanneer de accu vol raakt zal de balancer er ook voor zorgen dat één of meer cellen te ver worden geladen.
Er bestaan ook laders met een ingebouwde balancer. Je stelt de lader in op de juiste laadstroom en aantal cellen. Dan sluit je de accu EN de balanceer stekker van de accu aan op de lader/balancer en het laden en balanceren zal starten.
Wanneer de accu vol is zal de lader stoppen en zal er een lampje gaan branden om je te laten weten dat de accu geladen en gebalanceerd is.

Hoezo klopt niet?

bij die art tech set zit het volgende:
- 220V/12V adaptor 1.25A
- regelbare balance charger (lader en balancer in één) die instelbaar is tussen 0.3A en 1.0A
2008617153828685.jpg

ShenZhen art-tech electronic technology Co., Ltd.
de adaptor wordt aangesloten op de balancer/lader en de lipo's op de witte stekkertjes aan de andere kant van de lader (1 aansluiting voor 11.1V en 1 voor 7.4V)
De Lipo's kunnen verder niet op een andere manier worden aangesloten... dus ALLEEN via de witte stekkers kan ik de lipo's laden.

Nu was mijn vraag, kan ik een 12V 7Ah lood accu die ik in m'n startkist heb gebruiken i.c.m. de balancer charger voor het laden van 1800mAh 3s pakketje op ca. 0.5A - 1.0A? En hoe vaak kan ik de lipo dan laden voordat de accu in m'n startkist leeg is?

Hebben ze nog geen stroom daar aan het veld bij TRMC!!??:p

Maak even een foto van de balancer ingang op de lader.
Of van de stekker die aan de lipo zit;).
Weet zo niet wat voorn balancer stekkers arttech gebruikt.

Laden met je pb accu van 7A kan wel maar zal niet vaak lukken, denk een lipo van 1800 net 2 keer.

Je kan de lader gewoon op 1A draaien bij lipo,s vanaf 1000 mah.

Mvg, Bennie

Kijk nu geef je er info bij die je in je eerste bericht niet gaf! Je had er niet bij verteld dat je een gecombineerde lader/ balancer hebt. Je schrijft letterlijk: "...kan ik de accu laden via een 12V 7Ah lood accu i.c.m. met alleen de Art Tech balancer?

Ja, laden via de balanceer aansluiting kan en ook zonder gevaar maar hou de laadstromen aan de lage kant! Laden met maximaal 1C geldt hier zeker, ook al zouden de accu's met meer geladen mogen worden.

Hoe vaak je de LiPo's kunt laden vanuit een helemaal volle 12V 7Ah accu is lastig te voorspellen. Ik schat dat je de 1300mAh accu er een keer of 3, misschien 4, uit kunt laden. De 1800mAh zal je waarschijnlijk 2, hooguit 3 keer kunnen laden.
Je berekent het als volgt:
Capaciteit die in de Lipo moet x1,2 (1300mAh x 2 = 2600mAh). De capaciteit van de loodaccu is 7Ah maar dat is opgegeven bij een ontlaadstroom van niet meer dan 1/20C. In dit geval dus niet meer dan 350mA!!!!!
Wanneer je de LiPo laad met 1C trek je minimaal 1,3A uit de 12V accu. De capaciteit zal dan misschien nog maar 6Ah zijn! Echt waar, zoveel kan dan schelen!
Deel je die 6 door 2,6 dan kom je aan iets meer dan 2 keer laden. Nu zal je LiPo nooit helemaal leeg zijn, de factor 1,2 kan ook een beetje te hoog zijn en je loodaccu kan nog in puike conditie zijn dus zeg ik 3, misschien 4 keer laden.

Dit is natuurlijk een grove berekening en sterk afhankelijk van hoe leeg de LiPo's zijn en hoe goed je 12V accu (nog) is. Wanneer die nieuw is zal de capaciteit hoger zijn en de inwendige weerstand lager. Hierdoor zijn de verliezen minder dus kan je er vaker uit laden.

Voor de 1800mAh kan je zelf de berekening wel doen denk ik.
Succes.

@Ernst
ik had even beter gekeken op het apparaat het was dus een balancer Charger....
Dit Electro gebeuren is voor mij nog nieuw.
i.i.g. bedankt voor de berekening of dit met de 7Ah accu wel of niet gaat.

@Bennie Wassink
de TRMC heeft wel stroom bij het club gebouw en een paar grote 12V accu's (voor o.a. de electro lier), maar 220V bij de pits op het veld zelf niet.
Maar dit was ook meer een vraag wanneer ik op bijv. vakantie ergens kan vliegen waar ik geen laad punt heb, behalve de accu van mijn auto. (= Diesel met 74Ah accu)
De witte stekkers die Art tech gebruikt op de balancer lader zijn van het type JST-HX. Er zitten 2 uitgangen op. 1x voor 3s en 1x voor 2s.
101a-102b-3s.jpg

Laatst bewerkt:
101a-104b-2s.jpg

Deze moet je dan hebben of zelf maken.

Die berekening is natuurlijk wel theoretisch!;)
Heb zelf ook 7A pb accu,s maar krijg er krap 4A in na het langzaam ontladen en weer laden.

Back