Verslaafd na de eerste vlucht! alleen nog een andere osd nodig

hallo,

ik heb hier op het forum met veel interesse een hoop gelezen over het fpv vliegen.
na al jullie filmpjes te hebben gezien wilde ik zelf ook fpv gaan vliegen.
Dus ik heb een nieuwe easystar gekocht, deze uitgerust met ailerons en een leuke brushless setup, fpv podje gekocht en hier een klein keychain cameratje op gezet (dit om de omgeving vanuit de lucht goed te leren kennen voordat ik zelf fpv ga vliegen) Voorbeeld : 0VgwBJtSiD0[/media] - easystar boven madestein

ik heb van hobbyking een 5.8 ghz video zender gekocht samen met een mini 12 dollar osd. en een sony 420 tvl camera van security2000, en heb hier vanavond mijn allereerste probleem loze fpv vlucht mee gemaakt.

ben zeker 250 meter ver weg geweest zonder al te grote storingen (enkelt af en toe een horizontaal streepje!) met de standaard antennes :p.

nu wil ik eigenlijk wel een wat betere osd hebben. welke osd zou ik kunnen gebruiken met als uitgangs punten?:

De weergave van 2 voltages (video en rc gebruik ik aparte accu's voor)

Met GPS!

Een RSSI aansluiting.

De mogelijkheid tot aansturing van een tracker (voor in de toekomst)

de osd van Immersion rc lijkt me erg goed maar geloof dat deze maar 1 accu kan monitoren?

Graag jullie advies.

mvg
Ronald

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom hier! emn proficiat met je eerste FPV vlucht. Welke videobril gebruik je?

Over je OSD:
Je kunt iedere OSD pakken die je maar pakken wilt. Wil je later een tracker dan is het gewoon een kwestie van een Tiny telemetry monteren van Immersionrc en voila je bent klaar.
( de tiny telemetry sluit je aan op een servo stekker. 2 draden voor je spanning, één naar je audio van je videozender)

ik ga een dikke haai bril gebruiken, deze is onderweg.
heb nu een klein lcd schermpje van ongeveer 6 inch gebruikt. ging voor de eerste keer prima, en ook iets veiliger ;).
heb wel een keer echt fpv geland, op aanwijzing van een vriend ging dat prima!

maar de osd keuze is dus erg ruim , ken je zelf een variant die aan te bevelen is?

Ik gebruik zelf de Remzibi OSD. Doet het prima, heeft nog nooit gehaperd, niet gewerkt, of andere narigheid.
Kijk even op youtube voor FPV video's. Zoek een lijstje met OSD's op, en bekijk welk scherm jij mooi/handig vind. Zoek daarna de specs en reviews ervan.

Zo gebruiken meerdere hier de Cyclops OSD, alleen vind ik hem behoorlijk onoverzichtelijk met al die rotzooi in beeld. Veel te veel dingen die je toch niet screened in de lucht. Dat is met vee OSD's zo. Sommige kun je aanpassen, sommige niet.
De Remzibi kun je volledig aanpassen. Goed, er zijn dus inmiddels teveel OSD's om te zeggen wat goed is en wat niet..

Waarom zou je meer dan 1 accu aan boord stoppen?

Ik zou gewoon de ezosd van immersion pakken, degelijk spul met goede support. Support voor tracker ingebouwd, en gemaakt door iemand die hier op het forum zit (Sander).
Het is trouwens mogelijk meerdere OSD's te gebruiken in 1 vliegtuig :p
Dus je kan je hobbyking osd ernaast hangen en dan kan je 3 batterijen monitoren :)

ik heb mijn keuze gemaakt en een EZosd bij leo (estore r'dam) besteld.

ik heb mijn video een aparte accu gegeven om er zeker van te zijn dat ik geen interferentie van m'n esc heb, lipotje dat ik gebruik is een 3s 850 mah.
groot genoeg om een aantal vluchten achter elkaar te maken. (vanochtend bijna 2 uur lang aan gehad en zat nog 45% in de accu) dus die 2de osd heb ik helemaal niet nodig :p

@ Jerros,

totale kosten plaatje tot nu toe....
Ezstar : 65 euro
Balsa fpv pod pan/tilt : 30 euro
motor, esc, servo's, Eosd, 5,8 ghz 200mw video zender (bij HK) : +-100 euro
Sony 420tvl camera : 18 euro
fat shark video bril : 155 euro (bij HK)

of bv. een uitgebreide EZosd : 169 euro

ben dik tevreden met de video kwaliteit die ik uit deze relatief goedkope set haal!

ja de ezosd had ie op voorraad.... vanavond nog even snel langs gereden en een dikke haai bij Leo opgehaald, had ik vanmorgen beter kunnen bedenken :rolleyes:. ach ja morgen maar even op de postbode wachten.

die connector is niet standaard bij electronicaRC, kabeltje kost 9 euro extra... geloof dat ik dat zelf ook wel kan maken met een jst connector, tenminste daar lijkt het op.

kan ik de osd trouwens gewoon in de easystar plaatsen of is het beter om hem er op te maken i.v.m. de gps sensor die direct op de print zit?

is dat kabeltje lang genoeg om em naar de achter kant van de ezstar te brengen of is ie zonder problemen te verlengen?

Back