Verslag en uitslagen MTR Den Helder

Verslag Mini Team Race wedstrijd Marine Vliegkamp de Kooy op 28 juni 2009.

Met een wat onzeker gevoel na het winderige debakel van vorig jaar, werd begin dit jaar toch weer een begin gemaakt met de organisatie van de tweede MTR wedstrijd op het MVKK.
De organisatie op het vliegveld verliep naar wens, dus het kon gaan gebeuren.
Om van voldoende deelneming zeker te zijn moest meer moeite gedaan worden.
Uiteindelijk zijn drie teams naar de wedstrijd gekomen. Helaas waren er afzeggingen door vakantie en ziekte. Een team werd ter plekke geformeerd door inhuur van een gelegenheids pitman.
De locatie Den Helder is nog niet zo geliefd bij de vliegers. Komt dat door de (onterechte) angst voor veel wind of door de afstand?
Het kan zeker niet aan de faciliteiten liggen, want die zijn perfect. Inclusief het weer dit keer.

Na een korte briefing door de voorzitter van de Helderse Modelvlieg Club, die deze dag de algehele leiding had, kon Owen Bosveld de wedstrijd verder invullen.
Met de drie teams werden twee voorrondes gevlogen, waarbij met twee teams per ronde werd gevlogen. Hierna de finale met drie teams.
Wat opviel was de professionele uitstraling van het team Grootkarzijn/Bosveld, dat met redelijk gemak de wedstrijd won. Met uitzondering van één ronde, waarbij het team Poppelen/Poppelen kwa tijd zeer dichtbij kwam. Terechte tevredenheid in dit team vanwege de steeds beter wordende prestaties. Vermakelijk is het om te zien hoe Rick van Poppelen als kleine David steeds weer (onverstoorbaar) met de Goliaths in de cirkel staat.
Het team Meijer/Kraaij groeide tijdens de wedstrijd. Niet in de laatste plaats door de onervarenheid van de pit man. De eerste ronde was hij een instorting nabij vanwege een onwillige motor, maar gaandeweg had hij genoeg aan een paar tikken. Hierbij werden tevens de snelste ronden gevlogen. Helaas gooiden een aantal beginnersfouten van zijn kant weer roet in het eten, zodat uiteindelijk het resultaat navenant was. De strenge doch rechtvaardige vlieger bleef hier stoïcijns onder. Wellicht ziet hij toch wel iets in dit pitmannetje.

De leden van de RC afdeling van de Helderse Modelvlieg Club leverden weer de nodige assistentie met rondetellen en timen, aanvankelijk wat lacherig door het zuinige optreden van vorig jaar, maar allengs met meer respect. Zeker na de training/demo F2C van Owen en Stefan vielen er wat monden open. De rondetijden die door hen werden neergezet zouden op een WK niet uit de toon vallen, dus dat belooft wat.
Al met al een geslaagde dag die volgend jaar wederom gehouden zal worden.
Hierbij zou de wedstrijd met meer aanmeldingen meer glans kunnen krijgen.

Uitslagen:

Team 1. Grootkarzijn/Bosveld snelste ronde: 5.10.06 eindstand:9.37.84
,, Poppelen/Poppelen ,, ,, 5.10.84 ,, 12.51.25
,, Meijer/Kraaij ,, ,, 6.01.29 ,, 14.17.34

Frits Kraaij

Uiteraard waren wij dik verslagen als de Wakkerman fam. ook mee had gevlogen.
Maar ja, dan moeten ze wel eens prioriteiten gaan stellen en komen racen ipv een beetje zweef trainen ;)

Uiteraard waren wij dik verslagen als de Wakkerman fam. ook mee had gevlogen.
Maar ja, dan moeten ze wel eens prioriteiten gaan stellen en komen racen ipv een beetje zweef trainen ;)

Die andere prioriteiten leverde een derde plek op in een deelnemersveld van 17.

Maar wat me wel bezig houdt is het volgende:
Wat zijn er voor motoren gebruikt??

Loet

Robert Jan en volgens mij ook Owen vlogen met een YAK.
Fred vloog met een TYR. Het laatste is bij mij ingebrand omdat ik die dag noodgedwongen zijn pitman mocht zijn.
Dat ging in het begin slecht, ik was echt helemaal suf van het aanslaan en toen Owen er aan slingerde was het helemaal bekeken. Fred wilde na de eerste ronde de motor omwisselen met een Fora.
Gelukkig paste dit niet want het ging de tweede ronde een stuk beter en de TYR en ik begonnen aan elkaar te wennen. Mijn 45 dieseljaren ervaring waren dus niet voor niets.
De TYR ging steeds beter en sneller lopen met uiteindelijk de snelste ronden.
Hij had nog ietsje armer gekund en als we nog meer hadden gevlogen was het ook nog wel tanken, tik en weg geweest.
Teamrace was nooit mijn ding en het is de schuld van RJ dat
ik een bijzonder inspirerende ervaring heb opgedaan.

Frits.

P.s. Loet, zijn die TYR's nog verkrijgbaar?

Wij vlogen inderdaad met een Jak.
Ik heb hem iets aangepast tov de NK.
Toen vlogen we 33 seconde nu deden we 26 seconde geloof ik.
Rik (geen Rick) moet eerst wennen aan deze snelheid.
Dan kunnen we weer kijken of er nog meer in zit.

Groet Robert-Jan

Back