Verslag inbouw ïntrekbare waterroeren aansluiten

Verslag inbouw "intrekbare" waterroeren.

Omdat het staart(water)roer van de omgebouwde Agwagon me niet beviel, toch maar besloten om er "intrekbare" waterroeren op te zetten. Da's een boel werk, maar zoals ik het op de Beaver heb, bevalt het prima.
Er zijn een aantal mogelijkheden, maar dit vind ik de mooiste, en tevens het meest origineel.

Eerst begonnen met de montage van de roeren, zo gebeurd.
Het zijn "Ernst" waterroeren, heb ik een tijd geleden besteld bij Tower Hobbies: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXE981&P=7
Jammer dat je wel een Engelse maat inbusssleutel moet hebben wil je de originele schroeven kunnen gebruiken. Desnoods deze set gelijk meebestellen: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXL461&P=ML

IMG_4146.jpg

De katrollen zijn van KDH, te koop bij 2bros.

Met bijgeleverde schroeven zit het zo tegen de achterkant van de drijvers, gelukkig was dat gedeelte verticaal.

Zie het verschil tussen opgehaald en neergelaten. De elastieken zorgen ervoor dat de roeren naar beneden klappen. Vaar je tegen de kant op, dan klappen de roeren vanzelf omhoog, geen schade dus! Maar eea betekent wel dat je een sterke retract servo moet hebben, in mijn geval is dat de Hitec HS75 geworden.

IMG_4148.jpg

IMG_4149.jpg

De keuze waar de beide servo's te plaatsen viel niet mee, het centrale gedeelte van de romp is al aardig volgebouwd... naar achter betekent romponderkant slopen en een verschuiving van het zpt naar achteren. Bovendien is het bij een laagdekker een stuk moeilijker als een hoogdekker.

IMG_4150.jpg

IN de vleugel betekende de boven indek slopen, niet zo goed vanwege de sterkte.
Dus gekozen om het mechanisme bovenop de vleugel te plaatsen, onder de servo's in de romp is nog ruimte. Het nadeel is wel dat de nylon lijn dóór de vleugel loopt, en aangezien de vleugel er af moet vanwege transport, zullen de lijnen afkoppelbaar meoetn worden. Geen probleem met wartels.

Folie weggesneden en een plaatje triplex erop gelijmd met siliconenkit, en daarop weer de servo's gekit.

IMG_4153.jpg

Nu alles ff laten drogen, wordt vervolgd......

Laatst bewerkt:
Hehe, dat ging niet helemaal goed Richard, ben zeer benieuwd hoe je het precies allemaal opgelost hebt maar je laat ons nog even in spanning zo te zien ;-)

Kijk dit is beter.

Een sterke servo voor het optrekken is zeker een must, dat is ook 1 van de dingen die ik direct ga aanpassen aan mijn Super Decathlon tijdens de OverHaul.

Wel zou ik zorgen voor wat reserve elastiekjes, de orginele waren bij mij binnen de korste keren gebroken.

Ga jij je roeren aansturen met een servo? of via de katrollen naar het richtingsroer?

Berto,
Zoals je ziet heb ik 2 servos op de vleugel gelijmd, rudder aansturing met een servo dus en uiteraard via die KDH katrollen.
Dat zijn katrollen met 3 wielen, een voor de retract en twee voor de LI/RE aansturing van het rudder. Ze zijn wel r...teduur die dingen, (iets van 15 euro het stuk)maar erg mooi gemaakt met kogeltjes als lagering, en ze roesten niet...

Aha, dus toch ik dacht het al maar moest het even zeker weten.

Die katrollen zijn top, ik heb de enkelvoudige versie op mijn Super Decathlon zitten en die waren ook iets van 7 euro de stuk.

Maar het betaald zich wel terug, tijdens de eerste meeting in Oss had ik goedkope met glijlagers erop zitten, nou die hebben het nog geen 2 vluchten gedaan.

Daarna alles omgebouwd en nu werkt het prima.
Nu alleen tijdens de overhaul nog een sterkere richtingsroer- en optrekservo monteren dan moet het in 2008 helemaal feilloos werken.

Zo, weer verder. Ik was even zonder ideeën, dus dan kan je het beste een model aan de kant leggen.

De retract functie werkt nu perfect.

IMG_4209.jpg

IMG_4210.jpg

Omdat de vleugel niet aan de drijvers kan blijven zitten, moet ik alle nylon draden (straks 6 stuks) snel afkoppelbaar maken. Ik heb dat opgelost met die wartels uit de viswinkel. Ik gebruik alleen de haak ervan, het draaibaar gedeelte heb ik er af geknipt.
De "spanners" komen uit de botenwereld meen ik, geen idee meer waar ik ze ooit gekocht heb, iemand een idee? Ik moet er nog een stel hebben

IMG_4213.jpg

IMG_4215.jpg

De KDH katrollen hangen aan een schroefhaakje wat in de drijvers geschroefd zit, beetje uitvogelen hoe het met de geometrie van de draden zit, dan kun je eea mooi monteren.

Eerst had ik de trekdraden van de afzonderlijke rudders in één gat zitten van de servo arm, maar dat werkt niet qua geometrie, dus een schijf genomen, en de bevestiging in het verlengde van de trekrichting gemaakt.
Het trekken gaat nu voor iedere kant optimaal. De draden kruisen elkaar wel maar schuiven mooi over elkaar heen.
De servo is een sterke HITEC 75BB (180gr servo).

Op deze foto staan de rudders opgetrokken, de draden staan strak voor beide rudders.Het opstaande randje rond het midden van de servoschijf heb ik weggeschuurd, anders blijven de draden er achter hangen.

IMG_4217.jpg

Bij deze positie is de servo linksom (anti clockwise) gelopen en hangen de draden slap, de waterrudders worden door de kleine elastiekjes aan de rudders zelf teruggetrokken.

IMG_4218.jpg

De "spanners" komen uit de botenwereld meen ik, geen idee meer waar ik ze ooit gekocht heb, iemand een idee? Ik moet er nog een stel hebben

Ik heb toevalig afgelopen november een hand vol gekocht op de beurs in Bremen :D

Daar stond een bouten- moerenboer die ik los heb gemaakt van zijn spanners. Deze man staat ook altijd op Dortmund. Naam vergeten, maar het is die tent met allemaal van die kleine zakjes met kleur/prijs code. Staat meestal bij de bootjes in de buurt.

Gr. Teus

Back