Richard Branderhorst
PH-SAM
Verslag inbouw "intrekbare" waterroeren.
Omdat het staart(water)roer van de omgebouwde Agwagon me niet beviel, toch maar besloten om er "intrekbare" waterroeren op te zetten. Da's een boel werk, maar zoals ik het op de Beaver heb, bevalt het prima.
Er zijn een aantal mogelijkheden, maar dit vind ik de mooiste, en tevens het meest origineel.
Eerst begonnen met de montage van de roeren, zo gebeurd.
Het zijn "Ernst" waterroeren, heb ik een tijd geleden besteld bij Tower Hobbies: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXE981&P=7
Jammer dat je wel een Engelse maat inbusssleutel moet hebben wil je de originele schroeven kunnen gebruiken. Desnoods deze set gelijk meebestellen: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXL461&P=ML
De katrollen zijn van KDH, te koop bij 2bros.
Met bijgeleverde schroeven zit het zo tegen de achterkant van de drijvers, gelukkig was dat gedeelte verticaal.
Zie het verschil tussen opgehaald en neergelaten. De elastieken zorgen ervoor dat de roeren naar beneden klappen. Vaar je tegen de kant op, dan klappen de roeren vanzelf omhoog, geen schade dus! Maar eea betekent wel dat je een sterke retract servo moet hebben, in mijn geval is dat de Hitec HS75 geworden.
De keuze waar de beide servo's te plaatsen viel niet mee, het centrale gedeelte van de romp is al aardig volgebouwd... naar achter betekent romponderkant slopen en een verschuiving van het zpt naar achteren. Bovendien is het bij een laagdekker een stuk moeilijker als een hoogdekker.
IN de vleugel betekende de boven indek slopen, niet zo goed vanwege de sterkte.
Dus gekozen om het mechanisme bovenop de vleugel te plaatsen, onder de servo's in de romp is nog ruimte. Het nadeel is wel dat de nylon lijn dóór de vleugel loopt, en aangezien de vleugel er af moet vanwege transport, zullen de lijnen afkoppelbaar meoetn worden. Geen probleem met wartels.
Folie weggesneden en een plaatje triplex erop gelijmd met siliconenkit, en daarop weer de servo's gekit.
Nu alles ff laten drogen, wordt vervolgd......
Omdat het staart(water)roer van de omgebouwde Agwagon me niet beviel, toch maar besloten om er "intrekbare" waterroeren op te zetten. Da's een boel werk, maar zoals ik het op de Beaver heb, bevalt het prima.
Er zijn een aantal mogelijkheden, maar dit vind ik de mooiste, en tevens het meest origineel.
Eerst begonnen met de montage van de roeren, zo gebeurd.
Het zijn "Ernst" waterroeren, heb ik een tijd geleden besteld bij Tower Hobbies: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXE981&P=7
Jammer dat je wel een Engelse maat inbusssleutel moet hebben wil je de originele schroeven kunnen gebruiken. Desnoods deze set gelijk meebestellen: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXL461&P=ML

De katrollen zijn van KDH, te koop bij 2bros.
Met bijgeleverde schroeven zit het zo tegen de achterkant van de drijvers, gelukkig was dat gedeelte verticaal.
Zie het verschil tussen opgehaald en neergelaten. De elastieken zorgen ervoor dat de roeren naar beneden klappen. Vaar je tegen de kant op, dan klappen de roeren vanzelf omhoog, geen schade dus! Maar eea betekent wel dat je een sterke retract servo moet hebben, in mijn geval is dat de Hitec HS75 geworden.


De keuze waar de beide servo's te plaatsen viel niet mee, het centrale gedeelte van de romp is al aardig volgebouwd... naar achter betekent romponderkant slopen en een verschuiving van het zpt naar achteren. Bovendien is het bij een laagdekker een stuk moeilijker als een hoogdekker.

IN de vleugel betekende de boven indek slopen, niet zo goed vanwege de sterkte.
Dus gekozen om het mechanisme bovenop de vleugel te plaatsen, onder de servo's in de romp is nog ruimte. Het nadeel is wel dat de nylon lijn dóór de vleugel loopt, en aangezien de vleugel er af moet vanwege transport, zullen de lijnen afkoppelbaar meoetn worden. Geen probleem met wartels.
Folie weggesneden en een plaatje triplex erop gelijmd met siliconenkit, en daarop weer de servo's gekit.

Nu alles ff laten drogen, wordt vervolgd......
Laatst bewerkt: