Verslag: Walkera Dragonfly 36

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Tail-Rotor, 25 okt 2005.

  1. Tail-Rotor

    Tail-Rotor Guest

    Hallo,

    Pas geleden heb ik de Walkera Dragonfly 36 (Zoom 400 clone) bij www.rchobby-online.nl besteld.
    Specificaties over de heli:

    - Diameter hoofdrotorbladen: 630mm.
    - Diameter staartrotorbladen: 145mm.
    - Vliegklaar gewicht (standaard): 580 gram
    - Standaard motor: 380SD
    - Standaard accu: 12V. 650mah (NiMH)

    Toen ik de heli ontving, heb ik alles nagelopen. Het veranderen van de pitch liep erg zwaar, en heb hierdoor het een en ander op moeten vijlen. De staart-servo lag zowat in 2 delen (werd bij elkaar gehouden door een stukje plakband (!!!). Sommige schroefjes moest ik aandraaien, en 2 schroefjes zaten zo vast dat ik ze niet los kreeg. Handig is dus dat alle schroefjes even nagelopen worden.
    De staart-servo heb ik vervangen door een Hitec HS-55 servo, en ik was toch bezig, dus heb ik alle servo's maar vervangen voor HS-55's. Uit ervaring zijn de Walkera servo's niet zo betrouwbaar, dus vandaar heb ik ze vervangen. Gelijk heb ik er een Futaba GY240 gyro in gezet.
    De accu hoorde standaard opgeladen te zijn, dit bleek niet zo te zijn, dus even aan de lader hangen...
    1 uurtje aan de lader gehangen en hij zat redelijk vol. Helicopter mee naar buiten genomen, om hem te testen. Alles draaid soepel, maar de heli kwam maar niet omhoog. Heb daarna de pitch goed afgesteld, en de heli kwam zo'n 30cm. van de grond af. Ik ben niet door gaan vliegen, want ik rook vreemde geurtjes. Motor was kokend heet, en was niet aan te raken. En dit alleen toen ik 30 cm. boven de grond vloog!
    Meteen maar even een brushless setje besteld,(en een 11,1 volt, 1800mAh Li-Po accu) omdat ik vernomen had dat het aan de motor lag (Type motor: Walkera 180L. Type regelaar: Walkera 30Amp. Toen ik deze set ontving, pasten de standaard schroefjes niet in de motor. Andere schroefjes maar gekocht na lang zoeken.
    Maar toen de motor eenmaal in de heli geplaatst was, deed hij het als een trein. Enorm veel power heeft het motortje.
    Wel werd het motortje redelijk heet, dus heb ik een 20mm. koelvin besteld. Deze ging er zeer moeilijk op, maar toen ik deze erop kreeg, werd de motor niet meer zo heet, en kreeg een aangename temperatuur.
    De heli vloog zeer stabiel, en er was niets op aan te merken. Geheel trillingsvrij. Ook heb ik geen enkele keer storing gehad. Ik heb van andere mensen gehoord dat de brushless regelaar nog wel eens wilt storen als je een mobiel telefoontje aan hebt staan of een mp3-speler, maar hiervan heb ik niks gemerkt.
    Ik heb nog niet 3D-vluchten gemaakt, omdat ik dat nog niet kan. Wel heb ik nose-in, side-in enz. probleemloos kunnen vliegen met deze helicopter, en ik ben er zeer tevreden mee.
    De standaard zender/ontvanger werken ook perfect. Wel is de antenne wat slapjes, en toen ik deze in wilde klappen brak hij in 2 stukken :?
    Gelukkig had ik nog een reserve liggen.
    Inmiddels heb ik de standaard zender/ontvanger vervangen door een Graupner MX-12 computer zender, en Zoom400 houten rotorbladen gekocht, wat erg goed blijkt werkt.

    Conclusie: Perfecte heli, zeer stabiel, maar vereist wel veel afstelling, en het nalopen van o.a. de schroefjes en andere mechanische delen. Standaard motor en accu heb je zeer weinig aan, net als de servo's (het kan ook toeval zijndat het bij mij niet goed werkt). Ondanks dit, denk ik dat de heli het geld absoluut waard is.

    Foto's probeer ik er binnenkort ook nog op te krijgen. Tot nu toe nog niet gelukt omdat ze te groot zijn, en ik krijg ze niet kleiner :?

    Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben bij het beslissen van een helicopter :)

    Groetjes,

    Remco
     
  2. aviador

    aviador Guest

    heel erg mooi verslag :worship:
    ben ook misschien van plan dezelfde brushless setup te gebruiken in mijn heli 8)
    we wachten natuurlijk op foto's hè :D
     
  3. roelie001

    roelie001 Guest

    Ik ben ook benieuwd naar de foto's en welke moter/regelaar en lipo's je gebruikt ( en waar je deze gekocht hebt)
     
  4. Tail-Rotor

    Tail-Rotor Guest

    Hoi Explosive rc tuning en Roelie001,

    Ik probeer zo snel mogelijk de foto's erop te zetten als het me lukt :D
    Ik heb mijn lipo accu, en brushless set (regelaar + motor) gekocht bij www.rchobby-online.nl

    Groetjes,

    Remco
     
  5. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Netjes verslag, ben benieuwd naar de foto's!
     
  6. Simba

    Simba Guest

    Remco,

    Bedankt voor het uitwerken van een verslag. Ik kom er zelf namelijk nooit aan toe. Heb het willen doen maar door tijdgebrek lukt het vaak gewoon niet.


    Als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik die graag.

    Mzzl
    D.Fleuren
    RcHobby-Online.nl
     
  7. Tail-Rotor

    Tail-Rotor Guest

    Hallo,

    Hierbij nog even de foto's :D

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groetjes,

    Remco
     
  8. Tail-Rotor

    Tail-Rotor Guest

    Nog wat vliegende foto's:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groetjes,

    Remco

    [EDIT MICHEL] Grote versie van de foto's gelinkt. Zie de sticky in het foto album. Of haal voortaan "normal_" in de bestandsnaam weg.
     
  9. aviador

    aviador Guest

    ziet er heeel leuk uit :D
    ook al filmpjes gemaakt 8)
    Is deze walkera eigenlijk geen t-rex kloon?
    (gewoon een vraagje hoor :) )
     
  10. Tail-Rotor

    Tail-Rotor Guest

    De rotorkop is gecloned van de Zoom 400, en de staart-ophanging e.d. is gecloned van de T-rex :)

    Groetjes,

    Remco
     
  11. flexmaster23

    flexmaster23 Guest

    ziet er erg goed uit ja. ik ben ook wel benieuwd naar een filmpje, krijg de 36 zelf ook van de week.
     
  12. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Concluderende uit jouw verslag lijkt het mij niet zo'n "perfecte" heli hoor. Uiteindelijk heb je dus de zender, ontvanger, servo's, gyro, accu, motor en regelaar moeten vervangen eer die pas naar behoren vliegt :?

    Dus voor 300€ heb je eigenlijk alleen maar een kale heli van matige kwaliteit (waar je dus zelf nog flink aan moet knutselen). Erg duur. voor dat geld heb je veel betere alternatieven.
     
  13. ejpsx

    ejpsx Guest

    Weet ook iemand waar je een alleen een chassis kan bestellen van de df36??
    heb hem zelf ook naast de E-max vliegen,alleen is bij mij de bateryvak los geknapt!
     
  14. Tail-Rotor

    Tail-Rotor Guest

    Klopt half :)

    Ik heb de heli voor 230 euro gekocht (toen nog excl. brushless motor en lipo accu). Wel klopt dat de standaard electronica slecht is, en je beter ''kwaliteits'' electronica kunt kopen, wat uiteindelijk dan toch wel weer duur gaat worden.
    Verder vind ik dat de heli erg crash-proof is. Ik heb eergister een boom redelijk hard aangevlogen (het waaide erg hard :wink: ) Het enige dat kapot was, waren de hoofdrotorbladen, paddlestang, en de staart zat een beetje scheef. Gelukkig had ik dit nog op voorraad.
    Wat ook een voordeel van deze heli is, is dat de reserve onderdelen redelijk goedkoop zijn (in vergelijking met de Zoom 400).
    Ik denk dat als je een Barebone Dragonfly 36 koopt (dus alleen de kale heli zonder electronica), dat je dan een redelijk goede heli hebt, nadat je alles hebt nagelopen uiteraard.

    Groetjes,

    Remco
     
  15. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    een kale DF kost net zo veel als een t-rex of en ark .
    Dan kies ik toch liever voor een van die 2 hoor.

    TM
     
  16. Tail-Rotor

    Tail-Rotor Guest

    mestdaght,

    Daar heb je gelijk in. Het voordeel v/d Dragonfly 36 is dat de onderdelen vaak 2x zo goedkoop zijn als die van de Trex of ARK.

    Groetjes,

    Remco
     
  17. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    T-rex onderdelen zijn goed te verkrijgen. Ik wou even wat vergelijken tussen T-rex onderdelen en de DF36. Helaas is het lijstje onderdelen bij http://www.rchobby-online.nl/ wel erg leeg.

    Waar haal jij de onderdelen dan? En wat kosten crashgevoelige onderdelen dan zoals:
    -Hoofd as
    -Blad as
    -Rotor bladen
    -Staartbuis
    -Skids
    -Hoofdtandwiel

    Ben benieuwd of het echt 2x zo goedkoop is.
     
  18. Tail-Rotor

    Tail-Rotor Guest

    Hoi Satoer,

    Ik gebruik houten rotorbladen voor de Zoom400, dus deze zijn redelijk prijzig (30 euro).
    De blad as koop ik voor 4 euro bij Smart-Logic (ebay store).
    Het hoofdtandwiel koop ik hier voor ongeveer 6 euro. Als ik hier bestel, bestel ik over de 50 dollar, want dan zijn de verzendkosten redelijk laag (15 dollar). Vooral als je met meerdere mensen tegelijk besteld, kan je de verzendkosten erg laag houden.


    Groetjes,

    Remco
     
  19. Aaalie

    Aaalie Guest

    Ruwweg...

    Twee hoofdassen voor 9 euro, houten rotorbladen ongeveer 10 euro per setje, twee hoofdtandwielen voor 9 euro... Voor die 30 Euro krijg je carbonbladen.

    Ik heb het over T-rex, deze onderdelen zijn bijna overal verkrijgbaar. Zelf haal ik ze op (werk in het dorpje ernaast), maar bij ACW rekenen ze amper tweeenhalve euro voor het verzenden.

    ps. Voor dik 30 euro koop je SAB carbonbladen voor een zoom 400.


    Op zich zijn je onderdelen niet duur, ehcter zeker niet goedkoper dan die van T-rex.


    Groetjes A.
     
  20. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Mooie foto's remco!

    Ziet er goed uit! Vind het blauwe thema echt heel mooi!




    Komop jongens, lekker belangrijk waar de onderdelen vandaan komen en wat ze kosten...

    Helaas zijn er hier een aantal mensen die het altijd beter moeten weten...
    Beetje jammer


    Veel succes en plezier van je heli Remco!
    Keep the pics coming! Misschien een filmpje!
     

Deel Deze Pagina