verslagje fox glider 1.6m

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ericst, 2 jul 2007.

  1. ericst

    ericst

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    ik heb een fox zweefvliegtuig gemaakt, dit is mijn tweede gemaakte vliegtuig, mn eerste staat hier: eerste.

    dit is een echt low-budget zwever van depron(6mm), elektronica heb ik uit een ander vliegtuig gehaald. dit is gebouwd in 3 dagen, elke dag 1,5 uurtje werken

    M'n 'werkbank' is zeer simpel, gewoon zo'n camping tafeltje, met een stenley mes, een zakmes, polymax kit en schuurpapier.

    de tekening, gegapt van google

    [​IMG]

    even overteken en op schaal doen

    [​IMG]

    grote tekening af

    [​IMG]

    overtekenen op het depron

    [​IMG]

    uitgesneden stukje romp

    [​IMG]

    alles uitgesneden, alle delen geplakt met polymax en richtingsroer aangebracht

    [​IMG]

    zijkant

    [​IMG]

    met hoogteroer, servo's en batterijbox

    [​IMG]

    nog te doen:
    de ontvanger
    stuurstangen moet nog komen.
    alles mooi schuren + kit wegschuren
    eventueel verven

    de vleugels gebruik ik van mn andere vliegtuig, omdat ik het juiste materiaal voor vleugels niet meer heb en heel duur vind.

    ik zie nu pas, dat het volgens mij zeer moeilijk word om de vleugels te plaatsen, want net boven de servo, zit het zwaartepunt en daar hoort volgens mij de vleugels te zitten, toch?:S
    nog 1 vraagje, hoe kun je op depron verven? lieftst wil ik het Zweevertje wit hebben, is waterverf goed, of zal dat door de depron doorgaan en te zwaar worden?
     
  2. legojoe

    legojoe Guest

    acryll verf van de action daarmee is het goed te schilderen. het ziet het er al mooi uit.
     
  3. ericst

    ericst

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    danku voor de tip :D
     
  4. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  5. ericst

    ericst

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    ja, maar die is zeg maar 'zo kaal' en zo dun.
    deze is lekker groot en log, met van die zware servo's (GWS S03N) die veel kracht geven ( is mij gezegd)
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Je hebt natuurlijk het voordeel dat je, als je wil, die dikke romp rond kan schuren. Dan wordt ´t écht mooi.
    Bart

    ps... je hebt het richtinsroer alleen uit het middelste deel gesneden. Maar waarom heb je dat niet ook met het wiel gedaan?
     
  7. ericst

    ericst

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    Bij het richtingsroer is het middelste deel gesneden plus een stukje aan de bovenkant, zodat het nog net íets meer lucht vangt om te kunnen sturen.
    Het wiel is gewoon depron dat vast zit aan de romp. Het is niet 'echt' een wiel, die kan ik als ik wil natuurlijk altijd later nog wel inbouwen.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee ik zie wel dat het geen echt wiel is... ik bedoel, was het niet mooier geweest om dat ook alleen bij het middelste rompdeel uit te snijden; dan leek het meer op een wiel en minder op een bult onderaan de romp...
    Bart
     
  9. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Nog een avondje schuren ... en iedereen is stikjaloers op je FOX. Het idee is niet slecht.

    Verandert ie van het Beest in de Schone.
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    da's dan niet echt stevig :wink:
     
  11. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Als je als wieltje 3 platen depron laat zitten,
    is het stevig zat.

    Mijn Zagi 1m20 heeft 1 ski/vin van 6 mm Depron onder de vleugel/romp, en die heeft ondertussen heel veel vluchten achter de rug; en is nog belange niet versleten.
     
  12. ericst

    ericst

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    in het midden van de romp zijn er 5 platen depron van 6mm aangebracht, zodat die lang meegaat en ik kan nl. ook niet goed vliegen.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zie op de foto een batterijhouder. Bij vliegen is dat ALTIJD een no-go. NOOIT iets anders dan gesoldeerde of gepuntlaste accupacks gebruiken.

    Verder zie ik hier een prima eerste poging tot het zelf maken van een model.... :thumbsup:
     
  14. ericst

    ericst

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    is die batterij houder dan niet goed of wat? gebruik hem ook bij m'n andere zwever en daar werkt die gewoon normaal.

    ik zie nu pas, dat het volgens mij zeer moeilijk word om de vleugels te plaatsen, want net boven de servo, ligt het zwaartepunt en daar hoort volgens mij de vleugels te zitten, toch?:S of moet ik dan maar de vleugels bovenop de romp bevestigen?
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Die afschuw van batterijhouders is me hier al eens eerder opgevallen. Waarom zou je in een low-budget zwevertje geen batterijhouder gebruiken? Maakt het nog iets lower budget.
    In een groot en kostbaar model is wat anders natuurlijk... volgens dezelfde logica gebruik ik Bidpoduct.com servo's van drie dollar en een ontvanger van vier dollar in een depron Tiger Mothje.
    Bart
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, dan doe je dat toch gewoon... De ervaring is nu eenmaal, dat zoiets vroeg of laat verkeerd gaat.
    Maar dan zal het me (na deze reactie) een zorg zijn of je model total-loss gaat. Wat me blijft storen is dat je daarmee gevaar voor anderen kan veroorzaken en daardoor weer problemen voor alle andere modelvliegers (die wel moeite doen om zo veilig mogelijk te werken). Besparen op veiligheid is niet handig, vooral als je daartegen gewaarschuwd bent....
     
  17. bprosman

    bprosman

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    217
    @Bruno

    Misschien handig om aan Eric uit te leggen WAAROM zoiets verkeerd kan gaan. Ik heb het vermoeden dat dat hier het grootste "probleem" is.

    Ik vermoed dat je doelt op trillingen die de spanning weg kunnen laten vallen met alle gevolgen van dien door gebruik van "veertjes" in de batterijhouder.

    Groeten, Bram
     
  18. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hmmm lijkt me ook wel een leuk modelletje voor op de vakantie :D, al wat verder gekomen?

    hoe heb je de tekeningen zo groot liggen??
     
  19. aviador

    aviador Guest

    Goh, echt levens gevaarlijk een depron zwever van 200gram :roll: Veiligheid is zeker een belangrijk iets, maar daar hoef je met een model als dit niet zo heel erg veel rekening mee te houden. Dat het vliegtuig door een mechanisch defect neerstort is nog altijd vele malen groter dan een slecht contact in de batterijhouder.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het is wel duidelijk dat je uit jarenlange ervaring spreekt.... :?
     

Deel Deze Pagina