verslagje fox glider 1.6m

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ericst, 2 jul 2007.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Bruno, vertel je nu ook even wat er zo gevaarlijk is aan een depron zwevertje met een electrische storing?

    Ik heb trouwens in mijn huishouden verschillende apparaten die werken op penlights die daar in een soortgelijke houder bij mekaar geklemd zitten. Op een enkele uitzondering na functioneren die allemaal naar behoren. Het heeft me al eerder verbaast dat er op dit forum zo geringschattend gedaan wordt over batterijhouders... maar bij dit depronzwevertje is dat op zijn minst een tikje overprincipiëel, toch? :(

    Bart
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    In het verleden zijn er al vele toestellen gecrashed door dit soort batterij houders. Door de trillingen van de motoren begaven de veertjes het na verloop van tijd wat ertoe leide dat er regelmatig geen contact was en de boel zonder stroom kwam te zitten.

    Nu is dat bij een zwevertje als dit niet direct het geval, maar soms loopt men ook het risico dat de mensen dan gaan denken dat het wel veilig is en het later ook in de zwaardere motormodellen gaat gebruiken. En dan kan het wel tot problemen leiden.

    Het standaard advies is dus altijd om dit soort houders niet te gebruiken. Bij sommige clubs kom je dan niet door de modellen keuring heen.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Goed, dat had ik allemaal wel begrepen. Maar de grens is natuurlijk niet zo zwartwit... ik noemde al het gebruik van electronica uit China. Geen idee hoe men daar bij verschillende clubs over denkt, en zelf zou ik het (voorlopig althans) niet graag in een groot en duur model stoppen, maar die optie ligt in precies dezelfde lijn als de gevreesde batterijhouder.

    Riskeren we niet een beetje overprincipiëel te zijn?
    Ja sorry, ik ben er een van de jaren zestig en heb daar dus een hekel aan...

    Als je bij een hockeywedstrijd staat te kijken en je krijgt een bal tegen je kop denk ik ook niet dat je de hockeyclub kan vervolgen voor de medische kosten!

    Bart

    (Het wordt een beetje offtopic, maar naar mijn idee wel interessant... topic verplaatsen eventueel?)
     
  4. aviador

    aviador Guest

    Ik ben in de verkeerde periode geboren denk ik :wink:

    Knap dat ik er dan toch een heldere kijk op heb hè... Ik vlieg nu een jaartje, maar ook zonder die ervaring kon ik wel vertellen dat een depron zwever van dit gewicht zonder motor geen direct gevaar zal opleveren bij een slecht batterijhoudertje.

    Waar mensen echt moeilijk over doen tegenwoordig...
     
  5. ericst

    ericst

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    ik ben misschien nog van plan om een 'hulp' motertje in de fox te plaatsen, ik denk dat het dan maar beter is om dat dan maar te laten. tenzij ik een accupack neem,,,,

    ik heb thuis nog wel een klein cessna rtf'je van conrad(€40,- ding), daar zit nog een piepkleine accu in die (denk ik) 4,5 volts geven. zou ik die dan kunnen gebruiken.

    ik heb express voor een low-budget zwever gekozen omdat ik het geld er gewoon niet voor over heb om iets groots aan te schaffen en ik werk ook niet. en in mijn buurt is btw geen (model)club.
     

Deel Deze Pagina