Verslagje Worldcup wedstrijd in Portugal

Afgelopen weekend was er in Portugal een worldcup wedstrijd F3A waar ik uitgenodigd was om te jureren. Het leek me wel leuk een klein verslagje te maken.

Donderdag richting Poprtugal gevlogen en met 2,5 uur vertraging uiteindelijk in Lissabon aangekomen. We, we omdat mijn vrouw nu ook mee was, werden netjes opgehaald door de organisatie en vervolgens naar Leiria gebracht. Groot was de verbazing aangezien het op het WK veld van vorig jaar gehouden zou worden, Pombal. Echter door bosbrand gevaar ter plaatse was het verplaatst naar Leiria. Achteraf, beter......

Vrijdag moeten we beginnen met de eerste ronde om ........ 14.00 uur!!! Tja, leek het ineens vakantie. Om 12.00 opgehaald en eerst geluncht waarna we 2 ronden hebben gevlogen. Helaas maar 11 deelnemers (3 spanjaarden hebben het af laten weten).
Het is de eerste keer dat men deze wedstrijd organiseerde en men wist dat alle begin moeilijk was. Toch waren er naast portugezen nog wat spanjaarden en fransen.
Eerste ronde was niet goed, maar daarna was iedereen geloof ik gewend aan het veld want toen ging het veel beter.

Leuk detail: Het is de eerste in F3A die ik meemaakte met alleen maar elektro motoren!

Na een gezamelijk (vliegers, organisatie en juryleden) diner konden we de volgende morgen (zaterdag) weer uitslapen. 13.00 wilden we beginnen. 's Morgens eerst met min vrouw naar het kasteel gelopen en andere toeristische dingen.
Weer 2 maal P gezien en weer een gezamelijk diner.

Op zondag om 11.00 richting veld (wat vroeg ineens) om 2 ronden F te zien van de 5 besten. Op zondag was de wind eindelijk gaan liggen voor het grootste deel en werd het flink warm. Voor het vliegen was het echter toch wel beter.
Daar heb ik zeker 8 vluchten van een goed niveau gezien zonder alleen maar nullen te vangen. Werd echt redelijk goed gevlogen.

Leuk om te zien dat het team van Portugal dit jaar een 15-jarige jongne in zich heeft. En die vliegt lang niet beroerd! Zeker ook in F doet hij het leuk.

Na de wedstrijd op zondag geluncht en richting LIssabon om 's avonds om 23.30 in Nederland aan te komen, wat weer betekend 1.30 pas thuis.

1 nadeel van deze trip: Over het algemeen is het jureren flick door gaan met voeg opstaan etc., zeker op EK's WK's en zoals dit jaar in Sivry. Na deze wesdtrijd kan ik dat niet echt meer tegen mijn vrouw zeggen, want die geloofd er geen zak meer van :-)

Ik zal s kijken of ik er nog wat foto's aan kan plakken.

Beginnen om 14:00.. als dat hier toch ook eens zou kunnen..

Jonge deelnemers hebben we in Nederland tegenwoordig ook, nu nog in de C, maar die gaan vanzelf doorstromen, gok ik zo :)

Leuk dat je de moeite hebt genomen een verslag te maken!

Ze hadden daar ook nog een soort C klasse (die ik nie techt heb zien vliegen) en er was daar een dol enthousiaste gezagvoerder van TAP bezig met maar leifst 6 echt jonge gastjes (tussen 8 en 12) om ze voor kunstvlucht te interesseren. Tja, jeugd is de toekomst.

Back