versleten brushlessmotor

Hoe kan men weten of een brushless motor versleten is ,naar ik vernomen heb werkt een brushless wel of niet. Mijn motor wordt veel warmer tegen vroeger en vermindert van vermogen ,even laten afkoelen en ik kan terug even vliegen.Is dit te wijten aan sluitage?

Het kan zijn dat je motor ooit te warm is geweest, dan gaat de kracht uit de magneten. Het gevolg is idd een minder presterende motor, die door minder efficientie ook heter wordt.
Echter dit is een permanent defect, waarvan de gevolgen (mindere prestatie) ook met een koude motor merkbaar zijn.

Gr.A.

Ik zou eerder de accu een keer testen dan de motor de schuld geven.
Als de lagers niet versleten zijn kan er eigenlijk niks minder worden, tenzij je hem vaak overbelast, dan kunnen idd de magneten minder worden.

sluiting lijkt me erg onwaarschijnlijk. Om dit probleem uit-te-sluiten kan je simpel je motor aandrijven door een accuboormachine ofzo. Dan willekeurig tussen de draden meten met een multimeter(Meter op AC spanning)
Spanning tussen de verschillende fasen moet hetzelfde zijn. (met hetzelfde motortoerental natuurlijk)
Als er tussen 1 bepaalde fase veel minder spanning "opwekt" is de kans groot dat je daar sluiting hebt.
Toch denk ik niet dat het dit probleem is, dit zou namelijk ook andere problemen moeten geven.

Ik denk eerder dat je magneten erg gedemagnetiseerd zijn. Dit kan door de hoge temperatuur komen. Er zijn verschillende soorten neodym magneten, maar de meeste zitten tussen de 100-150 graden. Als je boven deze waarden gaat zitten demagnetiseren je magneten. De motorstroom loopt erg op, rendement daalt enorm. Motor wordt erg heet.
Dit komt omdat de spoel in de stator zich moet afzetten tegen de magneet in de rotor(bij brushless).
Als de magneet bijna geen kracht meer heeft, kan je spoel er ook bijna niet meer vanafzetten.
Vergelijk het maar met het het van een boot op de kade springen. Met een grote boot gaat dit heel makkelijk. Bij een kano duw je de kano naar achteren ipv jezelf op de kant.
Kortom: Actie=reactie

Over het algemeen slijten brushless motoren niet. Als je zo goed behandeld natuurlijk. Als de temperatuur te hoog wordt bv.
Brushless motoren hebben ook bijna geen bewegende onderdelen die over elkaar wrijven(zoals koolborstels). Het enige wat kan slijten is de lagers.
Bij normaal gebruik heb je dus een erg lange levensduur!!!

EDIT: alweer 2 reacties voor mij :oops:

Back