Ok dan.
De volgende technieken worden bij de statische vliegtuigmodelbouw toegepast maar kunnen volgens mij evengoed bij vliegende schaalmodellen worden toegepast.
Als we nu een vliegtuig eens goed bekijken dan zien we dat de romp en wings uit verschillende panelen bestaat en dat er tussen die panelen onderling sprake is van enige schaduweffekten. Hetzelfde zien we ook als we de ailerons, flaps en richtingsroer bekijken.
Dit effekt kunnen we ook bereiken bij onze (rc) modellen door een pre-shading toe te passen.
Deze techniek moet nog voor het aanbrengen van de eigenlijke kleur van het vliegtuig worden toegepast.
Met een airbrush, geladen met zwarte verf accentueren we de omtreklijnen van de verschillende panels, ailerons, flaps, richtingsroeren enz. Dit doen we zowel aan de onder- als de bovenkant van het vliegtuig.
Op de onderstaande foto zien jullie wat ik bedoel:
Deze techniek is wel bij m'n statische Panavia Tornado toegepast maar zoals gezegd kan je dit ook bij een rc schaalmodel gebruiken.
Jullie zullen nu waarschijnlijk vragen waarom die zwarte lijnen nu met een airbrush moeten worden aangebracht en niet gewoon met een penseel? Wel, omdat door met een penseel aangebrachte lijnen, later het schaduweffekt veel te hard zal overkomen.
Nu is het tijd voor het eigenlijke spuitwerk.
Ook hier maak je best gebruik van een airbrush maar als je een beetje handig bent dan kan je ook met een spuitbus verder werken.
Nu beginnen we met het inkleuren van de eigenlijke vlakken. De verf die over de eerder aangebrachte zwarte lijnen wordt gespoten moet in lichtere lagen worden gespoten zodat de pre-shading door de dekkleur gaat doorschemeren:
Terug enkele foto's ter verduidelijking:
Door het gebruik van een flits is veel van het pre-shadingeffekt verloren gegaan maar we zien toch nog het effekt van deze techniek.
Met dit is de basis gelegd voor het verdere afwerken van ons vliegtuig.
Als dit alles nu goed is uitgehard dan brengen we over het gehele toestel een blanke hoogglans (!) aan.
Deze hoogglans moet als basis gaan dienen voor het aanbrengen van de sludge wash. Een matte laag zal veel minder goed werken dan een mooie, gladde hoogglans.
Goed, wat is nu een sludge?
Een sludge maken we door in een potje wat water, een dot zwarte water-of plakkaatverf en wat afwasmiddel te mengen.
Dit mengen we tot we een echte smurrie (sludge) verkrijgen.
Waarom moet dat afwasmiddel er in? Heel eenvoudig, lieve kijkbuiskinderen, dit dient om de oppervlaktespanning van het water te breken. Simpel hé? :wink:
We gebruiken hier ook geen emailverf maar waterverf omdat we later de overtollige sludge gemakkelijk kunnen verwijderen zonder dat we verfoplossende middelen moeten gebruiken die ook onze eerder aangebrachte lak zal aantasten.
Goed, nu gaan we deze smurrie over ons mooi gespoten toestel aanbrengen. Wel, niet helemaal over het vliegtuig maar terug over de paneellijnen, rond de ailerons, flaps enz. Ook de gear (onderstel) mogen we hier niet vergeten!
Jullie zullen zien dat nu door de eerder aangebrachte blanke hoogglanslak, deze smurrie zich in alle kieren en reten zal gaan 'zetten'.
Eens dit droog is kunnen we nu met een vochtig doekje de overtollige sludge gaan verwijderen.
Ik zeg wel een 'vochtig' doekje en niet een 'nat' doekje omdat we anders het merendeel van de sludge er gaan afwrijven en dit is nu ook niet de bedoeling, niet?
We wrijven dus heel zachtjes haaks(!) over de lijnen en op moeilijk te bereiken plaatsen kunnen we eventueel gebruik maken van vochtige wattenstaafjes.
Ook zullen zien dat we door het openwrijven van de sludge ook de panelen, ailerons enz. extra kunnen 'beschaduwen' zodat we een nog meer realistisch, verweerd uiterlijk van ons model verkrijgen.
Terug enkel foto's van de Tornado:
Hier zien we op de romp, na het verwijderen van de overtollige sludge, al de schaduweffekten te voorschijn komen.
Ook de paneellijnen worden nu extra geaccentueerd.
Het effekt van de sludge op het neuswiel.
Het eindresultaat. Niet mis, hé?
Na het aanbrengen van de sludge gaan we nu ons gehele model afwerken met een blanke, matte laag.
Ons vliegtuig zal nu een realistische 'satin look' krijgen én deze lak moet nu ook onze sludgewash gaan beschermen, zeg maar 'verzegelen'.
Om nu het glaswerk van ons model toch een beetje als glas te laten overkomen en niet als gewoon plastiek, leggen we deze delen (bijvoorbeeld een canopy) in een bakje met daarin Parket Plus (in België is deze vloerreiniger te verkrijgen als 'Sols Plus').
Na enkele seconden vissen we met een pincetje onze glasdelen er terug uit en leggen we die op wat keukenpapier te drogen.
Met deze Parket Plus-behandeling heeft nu onze canopy een realistischer glazen uiterlijk gekregen.
Als we alles goed hebben toegepast dan moet ons model nu toch wel heel echt naar voor komen:
En als we nu een verweerd WOII vliegtuig willen gaan bouwen?
Wel, dan passen we ook nog de 'chipping-techniek' toe. Jullie zullen wel al gezien hebben dat bij door propeller(s) aangedreven toestellen en toestellen die veel aktie hebben meegemaakt, de verf op de cowling en op de leading edge's van de vleugels en uiteinden van de ailerons en flaps op sommige plaatsen is losgekomen. Dit kunnen we namaken door op de plaats waar de chipping dient te komen eerst een alu-kleur aan te brengen.
Daarover dan de eigenlijke vliegtuigkleur en eens deze goed droog is (na 24u!) kunnen we met een scherp mesje de aangebrachte kleur op verschillende plaatsen op de cowling en de leading edges afkrabben (het eigenlijke 'chippen') zodat de alu-kleur terug tevoorschijn komt.
Net echt hoor! :wink:
Dit was zo een beetje héél in het kort hoe we een modelvliegtuig kunnen omtoveren tot een schijnbaar 1:1-toestel.
Zoals ik bovenaan reeds meldde zijn dit technieken die bij de statische modelbouw worden gebruikt maar ik zie er geen graten in om die ook bij een rc-schaalmodel toe te passen.
Het kan je model alleen maar ten goede komen.
Alvast veel succes.
Droop