versnelling aangeven door middel van leds

Discussie in 'Model truckers' gestart door arnout, 9 apr 2018.

  1. arnout

    arnout

    Lid geworden:
    9 apr 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Bocholt
    Ik ben een Grand Hauler aan het bouwen van Tamiya.
    Lijkt me leuk als je op de truck kan zien in welke versnelling die staat.

    Hoe kan ik een led laten branden als de versnellingsbak in een bepaalde versnelling staat?
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2018
  2. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    De meeste bouwers van tamiya gebruiken de versnellingsbak niet.Dus hier zal ook nog niet veel mee geexperimenteerd zijn.Velen hebben ook al een servonautmotor ingebouwd.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2018
  3. arnout

    arnout

    Lid geworden:
    9 apr 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Bocholt
    Er is misschien iets te doen met de servo?
     
  4. c500

    c500

    Lid geworden:
    22 feb 2013
    Berichten:
    13
    als je de versnellingsbak-servo met een drie-standen schakelaar bediend kun je op je zender altijd zien in welke versnelling je rondrijd.
     
  5. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Hij wil in de truck zien in welke versnelling hij rijdt.Maar zo als ik reeds schreef worden de versnellingen bijna door niemand gebruikt.Dus zal dit wel niet zijn toegepast.
     
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Eenvoudig te maken met contactschakelaartjes toch? Waarbij de servo/ schakelstang in uiterste positie een schakelaartje aantikt? Dit in de 2 uitersten, en een verbreekcontact voor de middelste positie...

    En nog eenvoudiger een losse microservo via een Y- kabeltje parallel over de schakelservo, dan kun je deze servo en schakelaartjes inbouwen waar je maar wilt. Lekker oldschool met servoschijfjes, nokjes, 3 schakelaartjes,... experimenteren dus.

    Of je gebruikt een extra microservo, gebruikt de servohevel als 'wijzer' en maakt een wijzerplaat met 3 vakken/ de cijfers 1, 2 en 3.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2018
  7. arnout

    arnout

    Lid geworden:
    9 apr 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Bocholt
    leuke ideetjes.
    ik denk dat ik voor het tweede idee ga, simpel te maken.
     
  8. ahop

    ahop

    Lid geworden:
    17 dec 2014
    Berichten:
    26
    dit lijkt me totaal nutteloos om te kunnen zien in welke versnelling je rijdt, de meesten hebben de versnellingsbak niet meer of hem vast staan in een versnelling.
     
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dat is de hele rc-hobby, maar wel héél leuk! :)

    Ben benieuwd naar hoe dit er uit gaat zien.:thumbsup:
     
    Helicor vindt dit leuk.
  10. marcelinets

    marcelinets Guest

    Waarom zou je willen weten in welke versnelling je truck staat? Wat eerder aangegeven is veel mede modelbouwers gebruiken de tamiya versnellingsbak niet of zetten het vast in eerste versnelling en een betere motor, scheelt veel onderdelen en een servo.

    Veel succes met je led systeem.
     
  11. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hoezo nutteloos?

    als arnout dat leuk vind om te maken dan dan moet hij dat gewoon doen.
    En dan is inrelevant wat anderen daar van vinden.

    Hij vraagt alleen maar om raad en geen onzinnige opmerkingen.

    Groet,
    Raymond.
     
    Helicor, vwforum, Tamaniac en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. arnout

    arnout

    Lid geworden:
    9 apr 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Bocholt

    Ik ben een beetje verschoten van de reacties hier.
    Wat mij brengt naar mijn volgende vraag "Wat is de essentie van modelbouw"?
    ik ben echt benieuwd naar de reacties!

    Groetjes
    Arnout
     
  13. marcelinets

    marcelinets Guest

    Je moet jou model bouwen naar jouw ideen en wensen en hoe je je model wil pimpen of mooier wil maken.
    Iedereen heeft zijn eigen ideen en wensen om zijn model mooi en apart te maken.
     
  14. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Deze reactie's komen eigenlijk voort uit het feit,dat de versnellingsbak van tamiya zowat door niemand wordt gebruikt en daarom het nut van versnelling aangeven niet ziet.Maar ieder bouwt naar eigen wens en inzicht.
     
  15. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Nissewaard
    Wellicht wat off-topic, maar

    Waarom de versnellingsbak weinig gebruikt wordt van tamiya :

    Het issue zit in de motor , niet in de versnellingsbak.
    Daar de standaard Tamiya motor een hardloper is, loopt de truck in de 1ste versnelling al heel hard. Laat staan, dat je nog opschakelt naar de 2 de of 3 versnelling, dan wordt het helemaal een racewagen, met zelfs 22km/uur als resultaat.

    Als je de motor vervangt voor een laag toerige, zodat je niet met 13000 rpm de bak ingaat maar bijvoorbeeld met 1500rpm, heb je er juist heel veel lol aan.
    En dan in combinatie met een geluidsset, werkt dit juist heel leuk.

    En de bak zelf is een prima bak, ik moet de eerste persoon nog tegen komen, waarvan de bak stuk gegaan is bij normaal gebruik. Daarom vind ik het ook jammer, dat heel veel mensen afgeven op de bak, of zelfs alle tandwielen van de 2de en 3de versnelling verwijderen. Maar ja dat is ook creativiteit. En een ieder moet doen wat hij/zij niet laten kan. Wie ben ik, om daar wat over te zeggen?
    En als Arnout een indicatie wil maken, dan maakt hij dat. Dat is juist het leuke van modelbouw, je eigen creativiteit erop los laten.

    Ik kan wel wat over mijn eigen zeggen:
    In mijn scania 140, 3-asser trekker, gebouwd in wedico formaat met een wedico chassis (zie mijn profielfoto), heb ik ook een Tamiya bak ingebouwd,(het was een uitdaging en wat werk) en ben nu in staat om in zijn 3 een realistische snelheid op de baan te rijden en juist in zijn 1ste versnelling kruipend "volgas" met een "brullende V8" een helling op te gaan,a la werkelijkheid van "toen". En dat vind ik leuk :)

    @arnout:
    In de geluid/lichtset van Tamiya, MFU-01 zit een functionaliteit, waarbij je de 3 middelste toplichtjes van de cabine kan programmerern als "schakelindicator", zodat daarmee zichtbaar is in welke versnelling deze staat.
    Let wel: deze geluidsset/lichtset heeft diverse voordelen en ook diverse nadelen. Dus kijk rustig rond en trek je eigen conclusies en plan. Dat doe ik ook en daarom heb ik heel veel lol in modelbouwen,

    mvrgrob
     
    Marker, Helicor, demian1290 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Nissewaard
  17. arnout

    arnout

    Lid geworden:
    9 apr 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Bocholt
    En welke motor juist raad je me aan?
    Lijkt me leuk
    Bedankt voor de mooie feetback.
    Ik ga onmiddelijk op zoek naar de juiste motor en uitzoeken hoe ik de drie middelste toplichtjes als versnellingsindicator kan gebruiken.
    Dit maakt de hobby als modelbouwer juist leuk.
     
  18. marcelinets

    marcelinets Guest

    Een goede motor is van 55 turns of 80 turns Carson heeft goede.
     
  19. ahop

    ahop

    Lid geworden:
    17 dec 2014
    Berichten:
    26
    tuurlijk mag je zel weten wat jij op jou truck wil, daar is iedereen vrij in uiteraard. zelf heb ik er gm32u390 van servonaut onder zitten, heb je meteen weer iets meer ruimte voor je electronica.
     

Deel Deze Pagina