versnellingen

heei iedereen
misschien domme vraag maar hoe werken versnelingen?? :? moet je dat zelf doen of gaat dat van zelf met een servo of zo ik snap het niet helemaal dus vandaar deze vraag. Of zijn er ook (nl) sites te vinden waar het op staat???
 
de meeste versnellingsbakken in brandstof auto's zijn automaten dus je hoef hem alleen maar goed aftestellen en hij schakelt automatisch zonder servo of wat dan ook.
 
Tamiya heeft in de oudere modellen een heuse versnellingsbak gehad die bediend werd door een 3e servo. Om beschadiging te voorkomen moest je een speciaal plaatje op je 3- of 4-kanaals zender over de knuppel plakken.

Bij de huidige racemodellen zit de 1e versnelling op een vrijlooplager en de 2e versnelling op een soort koppeling opbasis van middelpunt vliegende kracht.
In zijn 1 zal de vrijloop de as meenemen en de wielen aandrijven. Bij een gegeven toerental op de as van de bak zullen er koppelingsschoenen of een palletje naar buiten komen en zich vastgrijpen aan de trommel van de 2e versnelling. Omdat de as dan sneller gaat draaien dan de 1e versnelling wilt zal de lager op de 1e versnelling vrijlopen.

Bij 3 versnellingen (Fusion) werkt het alleen met een pal, als de 3e versnelling aangrijpt zal de 2e versnelling van het aanrijppunt afdraaien en zal de pal per omwenteling over het aanrijppunt heen glijden.
 
In zijn 1 zal de vrijloop de as meenemen en de wielen aandrijven. Bij een gegeven toerental op de as van de bak zullen er koppelingsschoenen of een palletje naar buiten komen en zich vastgrijpen aan de trommel van de 2e versnelling. Omdat de as dan sneller gaat draaien dan de 1e versnelling wilt zal de lager op de 1e versnelling vrijlopen.
Waarbij je de middelpunt vliedende kracht-versie meer bij competitie wagens wordt gebruikt. De HPI rs4-3 versnellingsbak werkt met een palletje wat naar buiten komt en zich vastgrijpt. (Een plastic palletje zo te zien... vraag me af hoe lang dat houdt...)
 
Back
Top