verstaging A mast swing rig

Hallo;

Op mijn A mast(swing rig) voor een M klasse zou ik de zijverstaging moeten vernieuwen.
Momenteel zit er daar 0,6mm metaaldraad.
Nu heb ik nieuwe draad gekocht in een soort metaal(ze vissen ermee),
maar deze is slechts 0,3 mm dik en kan 12,7 kg gewicht trekken.
Is dit zwaar genoeg voor de verstaging?

Grtz...

marc

Voor zover ik mij kan herinneren is de M Klasse zo'n 127 cm groot met ongeveer een halve meter aan zeilopp. (A rig)

Uitgaande van de lengte, schat ik het gewicht van zo'n boot niet hoger dan 4 kg.

Ik ga er altijd van uit, dat er nooit veel hogere krachten op het tuigage kunnen komen dan wat de boot weegt. Daar zit volgens mij deze logica achter: stel bij enorm harde wind, wanneer de krachten het hoogste zijn, is de enige tegenwerkende kracht op het tuigage de ballast. Vermits deze nooit meer dan 3-4 kg kan zijn, kunnen de krachten ook nooit veel hoger oplopen dan dit. Bij hogere krachten slaat de boot immers plat, gaat de wind uit de zeilen, en valt de kracht (tijdelijk) weg.

Dus ja, dan lijkt mij dat 12,7 kg wel moet volstaan, die is 3 maal hoger dan de krachten die kunnen ontstaan op je tuigage..

Bedankt voor het antwoord.
De boot moet rond de 5 kg uitkomen.
Ik denk ook wel dat 12,7 kg sterk genoeg zal zijn.
Eigenlijk loopt die verstaging ook maar van 3/4 van de mast naar beneden.

Grtz...

Marc

Marc
Ik weet niet hoe je de zij stagen gaat vast zetten maar in Frankrijk zeilen de mannen ook met zij stagen ze hebben bij het kruis en carbon dwars stuk gemaak 5 cm achter de mast daarop de verstaging vast gezet naar de 80 % van de mast waar de fok aan grijpt aan de mast
Het voordeel is dat je met een mast kan zeilen van 12 mm en bij de 80% naar 10 mm dik

Bij ons in de Ver zeilt er ook een zeiler en het gaat goed de mast buigt niet veel naal lij zijde

tom

Hallo;
Wanneer je de boot vanaf voor of langs achter bekijkt loopt de verstaging ongeveer zo;
verstaging.jpg

De lijn loopt dus langs de mast.

Grtz...

Marc

Marc

Het beste kan je boven het dek waar de verstaging weer naar de mast gaat daar ook een dwars stuk maken net achter de mast 20 mm en deze dwars stuk 15 mm binnen de boot laten je krijg dan een veel stijver mast

tom

zijverstaging NED 459

hoi Marc.

hier mijn zijverstaging,
De vertaging heeft een zaling
De staaldraad zit op 80% van de masthoogte vast aan de mast.

Het resultaat is bizar merkbaar.
Ik vaar regelmatig met Tom en normaal gesproken loopt hij met zijn conventionele tuig hoger en sneller aan de wind.
Maar doordat de mast nu in het geheel niet buigt loopt ik met de swing zelfs nog hoger en met het voordeel van swing op ruime wind, had Tom een zware dag. (sorry Tom)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de goede tip,dit ziet er inderdaad zeer degelijk uit.
Maar; kan dit bv verwijderd worden voor bv het transport?
Die uithouder van ons zit eigenlijk los in een gaatje in de mast.Bij montage blijft hij zitten door de spanning op de kabel van de verstaging.
Er bestaan blijkbaar zeer veel verschillende systemen.

Zie ik het trouwens goed;is de glijlager van de mast uit aluminium gemaakt?

Bij mij is dat een echte lager,die zit dan weer onder aan slotplaatje,het voordeel is ,je kan makkelijk de boot via de mast uit het water halen.

Bij de andere boot is de glijlager blijkbaar gewoon uit plastiekbuis gemaakt.

Grtz...

Marc

Enkele foto's van wat ik bedoel met die lagers;

zeilmast.jpg

En hier de opening voor de lager met slotplaatje

zeilmastA047.jpg

Grtz...

Marc

zijverstaging NED 459

Hoi Marc.

Betreft jouw vragen, kan je natuurlijk de zijverstaging afneembaar maken.
Ik heb daar niet voor gekozen omdat je altijd meer spelling op de constructie komt.

Betreft de lagering heb ik zowel onderin de mastkoker een RVS kogellager, maar ook boven een kogellager welke in de bronzen bus past.

De swingrig loopt extreem ligt door deze lagers.
alleen de C swing draait bij mij onderin in een kogellager en boven in een teflon lager.

Ik heb het B confentionele tuig inmiddekls ook voorzien van zijverstaging.
Ook dit zeil is hierdoor stabieler geworden.

succes.

gr leen

Leen dan moeten we dit eens gaan uitproberen met de B tuigen
Ik heb pas een nieuw ontwerp gemaakt wat de bolling betreft
Het is ook dat je met verstaging gewoon met dunne mast kan zeilen als je maar zorg dat de laatste 20 % van het zeil kan uitwaaien en dat je zeil niet te dicht gaat staan
Maar het zeiltje is toch wel goed gelukt van je we hadden het er over dat je mast gewoon te slap was en te veel door boog
Dat is dan weer een nadeel van een dunne mast

Daarom zie ik wel een voordeel met een mast van 12 mm naar de 80% en daar na naar 10 mm en dan met verstaging zeilen

Groet tom

Back