Hallo medezeilers,
Deze winter krijgt mijn Graupner Butterfly Trimaran een primeurtje... Wat begon als een geintje word nu werkelijkheid!
In de 1:1 (westrijd) zeilwereld is het al niet meer weg te denken: PBO verstaging. Maar in de modelzeil wereld voor zover ik weet nog niet toegepast...
Een goede bekende van mij uit de zeilwereld is eigenaar van Smart Rigging. Dit bedrijf is nr 2 wereldwijd in het vervaardigen van PBO verstaging. Naast open boten, kleine en middel grote jachten, superjachten en grote race syndicaten met o.a. TP-52, Open 60 en Orma 60 teams, VO-70's en America's Cup, nu dus ook de Butterfly
.
De tri heeft nu nog 0.6 mm geslagen staaldraad. Deze gaat vervangen worden door de dunste PBO die er is: namelijk 0.033 mm doorsnee per vezel met een breeksterkte van ongeveer 3 kg per vezel. De buitenmantel word van krimpkous aangezien PBO niet langdurig blootgesteld mag worden aan UV licht. Hierdoor verzwakt namelijk het materiaal.
Het grootste voordeel van PBO t.o.v. staaldraad is dat PBO nagenoeg geen rek heeft en vele malen lichter is. Nadeel is natuurlijk de prijs ( ongeveer 1000 euro per kilo voor deze vezel 8-O ) en onderhoudsgevoeligheid. Maar in dit geval zijn de laatste 2 punten gelukkig niet van toepassing. Zal morgen even een foto plaatsen van de vezels!
18 oktober eerst nog varen bij de demodag in Nieuwe Niedorp, Noord Holland met de oude stagen en daarna ga ik beginnen met de nieuwe. De volgende boot die het waarschijnlijk ook krijgt is de Seawind.
Word vervolgd!
Deze winter krijgt mijn Graupner Butterfly Trimaran een primeurtje... Wat begon als een geintje word nu werkelijkheid!
In de 1:1 (westrijd) zeilwereld is het al niet meer weg te denken: PBO verstaging. Maar in de modelzeil wereld voor zover ik weet nog niet toegepast...
Een goede bekende van mij uit de zeilwereld is eigenaar van Smart Rigging. Dit bedrijf is nr 2 wereldwijd in het vervaardigen van PBO verstaging. Naast open boten, kleine en middel grote jachten, superjachten en grote race syndicaten met o.a. TP-52, Open 60 en Orma 60 teams, VO-70's en America's Cup, nu dus ook de Butterfly

De tri heeft nu nog 0.6 mm geslagen staaldraad. Deze gaat vervangen worden door de dunste PBO die er is: namelijk 0.033 mm doorsnee per vezel met een breeksterkte van ongeveer 3 kg per vezel. De buitenmantel word van krimpkous aangezien PBO niet langdurig blootgesteld mag worden aan UV licht. Hierdoor verzwakt namelijk het materiaal.
Het grootste voordeel van PBO t.o.v. staaldraad is dat PBO nagenoeg geen rek heeft en vele malen lichter is. Nadeel is natuurlijk de prijs ( ongeveer 1000 euro per kilo voor deze vezel 8-O ) en onderhoudsgevoeligheid. Maar in dit geval zijn de laatste 2 punten gelukkig niet van toepassing. Zal morgen even een foto plaatsen van de vezels!
18 oktober eerst nog varen bij de demodag in Nieuwe Niedorp, Noord Holland met de oude stagen en daarna ga ik beginnen met de nieuwe. De volgende boot die het waarschijnlijk ook krijgt is de Seawind.
Word vervolgd!