Hoi Jan,
Als je de raptor 50 nieuw hebt gekocht had je beter niet zelf aan het motertje zitten afstellen als het je nog niet duidelijk is wat je af moet stellen.
Wat voor nitro heb je????
Met 18% olie is low smoke en dan zal ie inderdaad minder roken
dan de normale met 22 % olie.
De lage naald zit in het zwarte gashendeltje en wat ik uit eigen ervaring weet is dat het met dat motertje een heel geklooi kan zijn als je eenmaal aan die lage naald gaat draaien. Je kan dat motertje met 5% nitro vliegen maar je kan ook 10 % proberen. Dan zal het afstellen iets makkelijker zijn.
Zoals gezegd, de onderkant van de moter, de backplate, daar kun je met je vinger in voelen of het motertje na een paar minuten vliegen erg heet is geworden of redelijk heet. Een globale leidraad is dan dat je je vinger ongeveer een seconde of 5 er op moet kunnen houden. En dan niet met
tranen in je ogen omdat je vingers in de fik staan
De hoge naald is die met die kartelschroef en daar hoef je vrij weinig aan af te stellen. Hooguit als het weer qua temperatuur wat veranderd een klikje of 2 armer of rijker. Met klok mee is armer.
De hoge naald is ook een soort gateway voor de kleine naald en is dus OOK mede bepalend wat je met de lage naald qua bereik in kan stellen. Zet die hoge naald dus op de maximale rijke fabriekstand (zit meestal marge op)
Daarna moet je de lage terug op de fabriekstand zien te krijgen en dan met die lage fine tunen.
Ik heb nu een redline van thunder tiger en daar zit de lage naald wat logischer qua fabrieksafstelling. Bovenkant schroef gelijk met oppervlak carburateur is fabrieksstand. Ook zit er een membraam tussen de carb en het motertje. Ding vliegt super en rond de 20 minuten op 1 tankje met 10% rapicon.
Succes ermee.
Gr.Rob