Versterken tegen flutter

• Topicstarter Topicstarter Matthias
  • Startdatum Startdatum
M

Matthias

Guest
In mijn vorig verslag van mijn Spirit 100 over de "crash" had ik verteld dat ik problemen had met mijn vertikale staartvlak. Hij begon namelijk te flutteren wanneer hij tegen hoge snelheid vloog. Na de herstelling heb ik een nieuwe staart gebouwd. Ondertussen heb ik al 100 ' en starts gemaakt met de Spirit. Iedere vlucht heb ik langzaam gevlogen (gethermiekt), behalve dan de keren dat ik er een looping, stall turn roll... mee maakte. nu ongeveer een kleine maand geleden maakte ik er een low pass mee. De snelheid bij een low pass is altijd hoog op na de zoemer weer hoog genoeg op te klimmen om een veilig cercuit te maken. Maar bij die groote snelheid kwam ik weer tot vaststelling dat het kielvlak begon te flutteren. na de landing constateerde ik een breuk. Nu is mijn vraag: Nu ik weer een nieuw vertikaal staartdeel maak, hoe moet ik deze sterk maken zodat ze weer niet begint te flutteren op hoge snelheden (o.a. bij low pass). De fluttersnelheid van de vleugels zelf ligt nog vele hoger!

Hoi,

Dun triplex onder 45 graden hoek tegen eventuele liggers aangeplakt (bijv. 0.4 mm). Tevens je roeren balanceren door het scharnierpunt iets naar achteren te verleggen en het deel voor de scharnieren iets zwaarder te maken.

EDIT: even plaatje gemaakt:

Het draaipunt ligt dus ter hoogte van het einde van de uitsteeksels aan het vaste deel van het staartvlak. Het dunne triplex zou je dan onder een hoek van 45 graden t.o.v. de achterlijst tegen de zijkant van het kielvlak aan moeten plakken.

kielvlak.JPG

Zou je toch moeten weten -> staat in het theorieboek zweven ;)

Groeten,

Mark

Ik denk dat het triplex onder een 45 graden hoek erop de meeste torsie er wel uit zal halen aangezien je dan een dooscontructie hebt. Dit is over het algemeen een stuk stijver dan losse latjes.

Mark

Misschien overbodige opmerking, speling in de aansturing zo klein mogelijk maken. Of vermijden, de "stuurstang" zo dicht mogelijk bij de servo-as monteren, en zo ver mogelijk naar buiten bij de hoorn voor je hoogteroer.
Misschien het "profiel" iets veranderen, ik denk daarbij aan het smaller (taps) schuren ven de achterlijst van je hoogteroer.
Blijft een moeilijk verhaal flutter, maar het kan wel de boel kapot of uit elkaar laten trillen.

Succes,
Hans.

Matthias: Wat Hans N schreef is wel belangrijk om te weten of dat bij jou ook het geval is. Je bent anders het gevolg aan het oplossen en niet de oorzaak.

Zorg dat er geen speling is en OOK dat je het roer niet kunt bewegen als je de besturing aan hebt staan. Ik heb regelmatig meegemaakt dat er modellen waren die spelingsvrij waren, maar je het roer toch kon bewegen. ER zo ontstaat er flutter. DE lucht drukt hard tegen je roer tijdens snelvliegen..

Zoals al gezegd als eerste de speling mininaliseren.

Je kunt een balansstukje aan je roer maken.
Een gedeeltje aan je roer wat voor de scharnierlijn zit.

Groeten,
Gerben

wat Gerben is zeker een optie maar ik denk dat dit niet nodig is.
Mijn gevoel zegt dat de flutter op het richtingsroer het gevolg is van speling ( of het roer moet wel HEEL slap zijn gebouwd)..

Sorry Ron, maar hier moet ik je even corrigeren.
Je moet zo dicht mogelijk de "gaffeltjes" bij de servo-as plaatsen om het effect van speling in de tandwielen van de servo te minimaliseren.

En om optimaal de kracht van je servo te gebruiken.
Met de komst van de computerzenders worden de servowegen te vaak electronisch ingekort in plaats van op de oude manier door een gaatje dichter bij de servo-as.

Hans.

De spirrit 100 vliegen we met electro-aandrijving, van tekening gebouwd.
Er zit een 700 motor in met 8 cellen. We hebben nooit flutter gehad.
Voor kielvlak een stabilo geen apparte constructie gebruikt, hooguit is door gebrek aan bouwervaring van oudste zoon te weinig lijm gebruikt.

Er van uitgaande dat de speling die de gaffel in het gat heeft in alle gaatjes van de roerhevel gelijk is, zou je dus de minste speling op het roer hebben bij grote hevels bij het roer. De hefboom van gaffel naar draaipunt is het grootst.

Bij de servi maakt het feitelijk niet zo veel uit er van ujigaande dat er geen speling op de as van de servi zit. Echter bij de meeste servo's zit er altijd wel iets speling op de uitgaande as, dus hier geldt: hoe dichter de gaffel op de as van de servo zit hoe geringer het effect van de as-speling is op de uiteindelijke roer-speling.

In theorie zou je dus bij de sevo moeten kiezen voor een zo kort mogelijke arm en bij het roer voor een zo groot mogelijke arm, echter in de praktijk houdt je dan geen uitslag meer over. Kortom geen flurtter meer maar ook geen bochten meer.......

Als je het niet voorelkaar krijgt om de speling er uit te krijgen met een gewone aansturing zou je nog kunnen kiezen voor "closed loop" aansturing.

De opmerking van Ron behoeft geen correctie, maar wel zorgvuldige lezing 8).

Hij schrijft beide hoorns (dus zowel bij de servo als bij het stuurvlak) zo lang mogelijk te maken, los van de verhouding tussen de hoorns. Vervolgens is het inderdaad het beste om die bij de servo relatief kort te maken en die bij het stuurvlak relatief lang.

Bij navolging van het door Ron aangegeven principe wordt zijdelingse speling in bowdenkabels, en speling in de gaffels en gaffelaansluitingen beperkt aan het stuurvlak doorgegeven. Dat bereik je niet door alleen aan de voorwaarde voor verhoudingen in hoorns te voldoen.

Het gebruik van een relatief korte hoorn op de servo wordt inderdaad de tandwielspeling beperkt doorgegeven en een gunstige aanwendig van de kracht bereikt. Het terecht verfoeide beperken van servoweg in de zender leidt, zoals opgemerkt, tot beperking in kracht aan het stuurvlak. Maar dat kun je lezen in het manual van willekeurig welke programmeerbare zender dan ook, dus dat doet niemand :rtfm:.

En zoals gezegd is pull-pull een van de beste oplossingen.

(Closed loop is een begrip uit de regeltechniek waarmee gedoeld wordt op een gesloten terugkoppellus. Iemand heeft ooit als eerste de term closed loop voor een pull-pull besturing gebruikt en zadelt de wereld op met vaag jargonmisbruik :teacher:. Weet iemand wie dat geweest is? :evil:)

Back