verstevigen/waterdicht maken

• Topicstarter Topicstarter arjan935
  • Startdatum Startdatum
A

arjan935

Guest
Hallo,

Ik ben zelf voor de eerste keer een bootje aan het maken van triplex.
nu is mijn vraag als ik straks de romp klaar heb, hoe moet ik hem dan behandelen voor extra stevigheid en om hem 100% waterdicht te maken?

Groeten Arjan

Hoi Perk,

nee het is geen watervaste triplex. dat G4 zal ook wel genoeg zijn denk ik, mijn boot is van 3mm triplex. vult dat ook kleine spleetjes op, of moet ik hem toch eerst plamuren? zo ja wat voor een plamuur kan ik dan het beste gebruiken? ik ben nieuw in de modelbouw, dus ik blijf maar vragen hoor!!! waar kan ik de G4 kopen?

alvast bedankt,

groeten arjan

euh .... goede vragen.

G4 is een soort dikke lak en vult geen spleten op - dus je zal moeten plamuren.

meerdere lagen zijn aangewezen, maar zeker schuren ertussen anders krijg je een bobbelig oppervlak.

G4 kan je kopen bij Vosschemie in Lier (belgie)

Ik ben niet zeker of die ook postorder doen, ik woon er niet zo ver af zie je.

Patrick

ie er ook een andere naam voor g4? of iets wat bijna gelijk is en en nederland te koop is? daarvoor naar belgie te rijden lijkt met niet echt handig.

G-4 kun je ook krijgen bij de nederlandse vestiging van voschemie in Roggel (L). Ik heb daar enkele jaren terug de g-4 variant gehaald die niet vergeeld. Deze is iets minder hard na uitharden.

G4 wordt o.a. in de bouw gebruikt om muren af te dichten tegen indringen van water. Je zou dus eens bij een bouwmaterialen handel kunnen proberen.
Onderstaand de beschrijving van G4 (bron: vVosschemie Belgie)
1 Beschrijving

Als hechtings- en beschermingslaag kan een 1-component oplosmiddelhoudend PU hars gebruikt worden. Het PU hars reageert op luchtvochtigheid en is beperkt UV-bestendig (dit betekent dat het vergeelt met de tijd). Het is een uiterst krasvast, hoogglanzend vernis dat goed bestand is tegen oplosmiddelen en chemicaliën. Het middel hardt kleefvrij uit.

2 Toepassingen

► Als primer voor alle koudhardende kunststoffen met uitzondering van epoxy en voor ondergronden als hout, beton en steen

► Als bindmiddel voor mortels van kurk, zand of steen of als hoogglanzend vernis

► Als waterdichting tegen opstijgend vocht in een kelder en op muren

► Als verzegeling van schouwen, zodat het roet er niet meer doorkomt

OPMERKING: Dit PU hars is overschilderbaar met traditionele verven

3 Verwerking

De ondergrond moet vooraleer dit PU hars aangebracht wordt schoon, droog en vetvrij zijn. De primer kan eventueel op een vochtige ondergrond aangebracht worden, maar dit bemoeilijkt wel het indringen van het hars in de ondergrond. Dit middel kan verdund worden met 200 % PU-verdunner. Het aanbrengen van dit hars gebeurt met een borstel of een rol. De wachttijd tussen het aanbrengen van de verschillende lagen is steeds 2 tot 4 uren. Wanneer men de primer wenst te overschilderen, dan is er een wachttijd van 6 uren vereist. Geopende verpakkingen dienen steeds luchtvrij afgesloten te worden aan de luchtvochtigheid om verdere uitharding in het blik te verkomen.

4 Technische gegevens
4.1 Fysische eigenschappen

Kleur bruinachtig transparant
Viscositeit 180 mPa’s
Soortelijk gewicht ca 1.0 g/cm³
Consistentie vloeibaar

4.2 Verwerkingsgegevens

Houdbaarheid 6 maanden in gesloten verpakking
Verbruik 250 g/m²

5 Veiligheid

Zorg steeds voor beschermkledij en handschoenen. Langdurig contact met de huid wordt best vermeden. Als reinigingsmiddel voor de gereedschappen kan aceton of reiniger B gebruikt worden. Zorg ook voor voldoende ventilatie en draag een filtermasker voor de vrijkomende solventen. Voor volledige informatie worden best de veiligheidsfiches geraadpleegd.
Bovenstaande info even hier neergezet, omdat G4 vaker op dit forum is vermeld voor dit soort toepassingen.
(Ik heb zelf ook nog een hele oude bus G4 staan. Zal inmiddels wel niet meer goed zijn (zie: houdbaarheid)

Wim

hallo,

bedankt voor alle informatie, ik ga eerst even in de bouwmarkt op zoek.

groeten arjan

Arjan,

Voss Chemie heeft ook een e-shop.
zie
http://www.vosschemie.nl/
rechts boven staat de link naar de e-shop.
zoek op g4 en je hebt het product al te pakken!

Artikelnr. 511.0120
Omschrijving G4
Verpakking 1 kg
Prijs incl.BTW 17.43
Eenh. /kg
Groep PU-coating
Prijs ex btw € 14,65

Wim

hallo,

ik heb het gevonden en al besteld!! bedankt voor de goede tip. in hoeveel lagen moet ik dat trouwens doen???

Arjan

Een drietal lagen, waarvan de eerste wat verdunnen met aceton, dan trekt het G4 goed diep. Nooit met aceton verdunnen in de bus, het beetje water in de aceton, verknoeit de rest van de bus. Nooit rechtstreeks met de borstel uit de bus nemen, om dezelfde reden. Dus een beetje in een wergwerppotje gieten, de bus direkt terug sluiten.
G4 is een schitterend materiaal, de voorraadbus is wel allergisch voor vocht.

arjan935 zei:
vult dat ook kleine spleetjes op, of moet ik hem toch eerst plamuren? zo ja wat voor een plamuur kan ik dan het beste gebruiken?

dag Arjan ,

eerst het hout met G4 impregneren , dan plamuren ...

als plamuur kan je best de koetswerkplamuur gebruiken , die je overal kan vinden , neem maar de fijne korrelige soort met de rode verharder , lees goed de aanwijzingen , omdat :

teveel verharder ---> blijft je plamuur rood , is niet te overschilderen

te weinig plamuur ---> er verhardt niets , je mag herbeginnen ... :(

de groetjes ,

Laurent

Hallo allemaal,

Wederom bedankt voor alle informatie!! Werkt wel fijn dit forum.

groeten arjan

Ik heb op mijn niet-watervast schip van triplex gewoon heel veel lagen grondverf op gedaan en hierna wil ik het met een gewone spuitbus het boeltje zwart schilderen.(duwboot)
Ik heb helemaal geen ervaring met de hobby want dit is ook mijn eerste project.

Denken jullie dat 4lagen niet-verdunde grondverf met 2 laagjes zwart er over genoeg is om het waterdicht te houden?

Hallo allemaal,

door jullie info en tips, begint mijn bootje al wat te worden!! ik zal snel wat foto,s plaatsen!! als jullie hem willem zien tenminsten?? 8O

groeten arjan

Back