Versteviging Ailerons

Frans Bal

PH-SAM
Ik ben op het moment bezig met het bouwen een Super Gee II vleugel.
Om ervaring op te doen met het baggen wat testjes gedaan.
Hierbij ook gekeken hoe een aileron scharnier te maken.
Het eenvoudigst is het simpel insnijden van de bovenhuid.
Het scharnier wordt hierbij dan gevormd door de onderhuid.

Een nadeel hierbij is dat de huid niet muurvast aan de schuimkern zit.
Belast je het aileron wat zwaarder kan de huid van de kern loskomen.

Bij de Super Gee II wordt de voorlijst van het aileron ook voorzien van weefsel.
Dit wordt gedaan om het aileron wat torsiestijver te maken en het scharnier wordt er ook steviger van.
Het aanbrengen van weefsel op de voorlijst van het aileron gebeurt voor het baggen.
Er wordt een wig uit de vleugel gesneden, het weefsel wordt dan aangebracht, wig wordt weer in de vleugel gestopt en de vleugel wordt verder gereed gemaakt om in de zak te stoppen.

Was benieuwd of dat ook achteraf mogelijk was.


1%7E0.jpg

Zo ziet het scharnier eruit, alleen onderhuid.

2%7E0.jpg

Het glas knikt niet maar buigt.

3%7E0.jpg

In de sleuf heb ik een strip balsa geplaatst.
Op de strip is tape beplakt, de tape is voorzien van lossingswas.
Hierop een strip glas met epoxy.

4%7E0.jpg

Het overstekende glas afsnijden.

5%7E0.jpg


6%7E0.jpg

Na uitharden balsa strip weghalen.

7%7E3.jpg


8%7E0.jpg

Het verstevigde scharnier.

9%7E0.jpg

Ziet er niet slecht uit.

10%7E1.jpg

De hechting van het glas op het schuim is niet top.
Bij wat verder naar beneden bewegen van het aileron kwam een deel van de versteviging los.
Het scharnier was te stijf geworden.
Of heel droog glas gebruiken, of inkrassen.
Back to the drawingboard.

Toch de originele methode eens proberen.

Frans
 
Ik snijd mijn kernen voor het bekleden door met een scherp mes en lijm er dan een laag 93 gr koolstof tussen diagonaal. Deze laag koolstof is van te voren gelamineerd op een stuk plexiglas en word daarna op maat gesneden. Om te zorgen dat het niet aftekend in het profiel houd ik de koolstof een fractie smaller als de hoogte van het profiel. Voor het aanbrengen van de huid spuit ik dan met een injectie spuit (zonder naald) wat ingedikte hars in de overgebleven spleet. Dit geeft een perfecte hechting met de huid en heel stijve ailerons. Natuurlijk wel de aileron van een doubler voorzien voor extra stijfheid. Deze procedure gebruik ik overigens ook voor mijn liggers.
werkt perfect.
 
Leuk idee. Jammer dat het niet werkt zoals je gehoopt had.

Ik heb nog gewoon de vleugel in 1 keer gelamineerd. geen doublers ofzo. daarna aan 1 kant een V eruit gesneden. Werkt tot nu toe nog goed :). Bij hele droge layups zal het waarschijnlijk wel sneller loskomen.

Jouw methode is op zich misschien toch wel handig, mocht het nog een keertje loskomen of als ik teveel torsie in de ailerons krijg. Dan prop ik er gewoon een strookie glas tussen :D
 
HMMM. Via een P.B.tje ben ik gevraagd om mijn verhaal over de ailerons iets toe te lichten.

Na het snijden aanelkaar lijmen en schuren van de kernen schuur ik de uitsparingen van de ligger in de kernen. Daarna snij ik met een scherp mes mijn kernen in de lengte door. Één maal in het midden van de geul van de ligger en één maal net achter het scharnierpunt van het aileron (bij de wortel 1.5mm en bij de tip 1mm achter het scharnierpunt).
Hier lijm ik diagonaal gesopte koolstofstrips (93gr) tussen die een fractie lager zijn dan de hoogte van het profiel.
Tijdens het lamineren van de huid vul ik de overgebleven spleet met ingedikte hars(microballoons) op zodat het een goede hechting krijgt met de huid c.q ligger.
Na uitharding snijd ik met een scherp (lees nieuw) mes een V op het scharnierpunt direct tegen de koolstof webbing.
Daarna vouw ik het aileron 180 ° om tegen de onderkant van de vleugel en schuur vervolgens met waterproofschuurpapier(korrel 400) over de binnenkant van de vouwnaad net zo lang tot dat het aileron licht draaid. Hierdoor krijk je een strakke vouwnaad aan de onderkant van het profiel waardoor je ook geen last hebt dat de huid van het schuim los trekt.
Vroeger bij mijn f3j modellen deed ik ook nog een laag 93gr kool aan de vleugelkant maar bij HLG's is dit volgens mij niet nodig.
Dhr Drela doet het wel maar die heeft geen webbing tussen de ligger om zijn D-doos te sluiten. Mijn vleugel is stijf omdat ik een webbing tussen de ligger heb.

Alex
 
Dat de truuk uit de TS niet werkt, is wel logisch. Epoxyhars is niet echt flexibel. Als je een stukje glasweefsel met epoxy insmeert en dat laat drogen, krijg je een plankje. Als je dat plankje gaat buigen, breekt het.

Het zou mogelijk wel goed gaan als je dezelfde techniek blijft toepassen, alleen dan op de scharnierlijn zelf (en iets van 0,5mm ernaast ofzo?) geen epoxy gebruikt, maar dan nog denk ik dat het gaat breken.

Zou doodordinair tapen met een goede tape niet voldoende kunnen zijn?
 
helemaal duidelijk!

Klinkt als een goede investering in tijd en moeite om dat eens uit te gaan vogelen.

Laatste keer dat ik een balsa ligger probeerde, had ik er idd niet aan gedacht dat het schuim wat meer zou worden in gedrukt dan het balsa...

Hoe heb jij die carbon webbing gemaakt? Gewoon op een glasplaat een aantal lagen gelamineerd en die op maat gezaagd? (dremel?)
 
sietse zei:
helemaal duidelijk!


Hoe heb jij die carbon webbing gemaakt? Gewoon op een glasplaat een aantal lagen gelamineerd en die op maat gezaagd? (dremel?)

Voor een handlauncher is 1 laag 93 gr voldoende. Gewoon op een glasplaat of i.m.g. een plexiglasplaat lamineren . Dit is na loshalen goed met een mes te snijden. Het kan overigens geen kwaad om een laagje 25 gr glas mee te lamineren. Omdat de vezel diagonaal loopt wil het bij het snijden (bij de vleugeltip maar 2 of 3 mm) wel eens breken. Ik gebruik nog steeds een stuk wat ik jaren geleden al eens gemaakt heb voor mijn f3j modellen .Als ik het nu weer moest doen zou ik waarschijnlijk een sandwich maken van glas/carbon/glas en dat volledig blotten (de hars er uitzuigen met toiletpapier en een heat gun) en daarna vacuum trekken. Scheelt weer 2 gr op je kist.
 
Alex bedankt.

Het scharnier bestaat dus uit één laag weefsel of loopt de doubler iets over de scharnierlijn (dan heb je natuurlijk twee lagen)

Tsa, een beetje als mosterd na de maaltijd een paar plaatjes.

a.jpg

De Alex Hoeksta methode.


B.jpg

De Drela manier

Frans.
 
Je maakt mooie plaatjes Frans en je hebt het goed begrepen. De doubler loopt niet door tot over het scharnier anders draait het opnieuw heel zwaar. Op het scharnier wil je zo weinig mogelijk weefsel hebben om het aileron licht te laten scharnieren.
Bij de Drela manier zit volgens mij het glas aan 2 kanten van de wig en word het aileron met een paar stukjes glas op zijn plaats gehouden(onderkant).Na het bekleden kun je de wig opensnijden met je mes tegen het glas. Dit geeft een erg strak scharnier. Het is alleen wel lastig bouwen.
 
Alex, Frans,

Heel mooi....maar zou het nog niet beter zijn om de vleugel (het rechter deel op Frans zijn schets) ook
te sluiten met een vertikaal stukje 45 deg 93 g koolstof doek ?
Cheers

Bart
 
de materiaalverzamelaar zei:
Alex, Frans,

Heel mooi....maar zou het nog niet beter zijn om de vleugel (het rechter deel op Frans zijn schets) ook
te sluiten met een vertikaal stukje 45 deg 93 g koolstof doek ?
Cheers

Bart

Copy van het draadje van 5.33 uur

Vroeger bij mijn f3j modellen deed ik ook nog een laag 93gr kool aan de vleugelkant maar bij HLG's is dit volgens mij niet nodig.
Dhr Drela doet het wel maar die heeft geen webbing tussen de ligger om zijn D-doos te sluiten. Mijn vleugel is stijf omdat ik een webbing tussen de ligger heb
 
Back
Top