Frans Bal
PH-SAM
Ik ben op het moment bezig met het bouwen een Super Gee II vleugel.
Om ervaring op te doen met het baggen wat testjes gedaan.
Hierbij ook gekeken hoe een aileron scharnier te maken.
Het eenvoudigst is het simpel insnijden van de bovenhuid.
Het scharnier wordt hierbij dan gevormd door de onderhuid.
Een nadeel hierbij is dat de huid niet muurvast aan de schuimkern zit.
Belast je het aileron wat zwaarder kan de huid van de kern loskomen.
Bij de Super Gee II wordt de voorlijst van het aileron ook voorzien van weefsel.
Dit wordt gedaan om het aileron wat torsiestijver te maken en het scharnier wordt er ook steviger van.
Het aanbrengen van weefsel op de voorlijst van het aileron gebeurt voor het baggen.
Er wordt een wig uit de vleugel gesneden, het weefsel wordt dan aangebracht, wig wordt weer in de vleugel gestopt en de vleugel wordt verder gereed gemaakt om in de zak te stoppen.
Was benieuwd of dat ook achteraf mogelijk was.
Zo ziet het scharnier eruit, alleen onderhuid.
Het glas knikt niet maar buigt.
In de sleuf heb ik een strip balsa geplaatst.
Op de strip is tape beplakt, de tape is voorzien van lossingswas.
Hierop een strip glas met epoxy.
Het overstekende glas afsnijden.
Na uitharden balsa strip weghalen.
Het verstevigde scharnier.
Ziet er niet slecht uit.
De hechting van het glas op het schuim is niet top.
Bij wat verder naar beneden bewegen van het aileron kwam een deel van de versteviging los.
Het scharnier was te stijf geworden.
Of heel droog glas gebruiken, of inkrassen.
Back to the drawingboard.
Toch de originele methode eens proberen.
Frans
Om ervaring op te doen met het baggen wat testjes gedaan.
Hierbij ook gekeken hoe een aileron scharnier te maken.
Het eenvoudigst is het simpel insnijden van de bovenhuid.
Het scharnier wordt hierbij dan gevormd door de onderhuid.
Een nadeel hierbij is dat de huid niet muurvast aan de schuimkern zit.
Belast je het aileron wat zwaarder kan de huid van de kern loskomen.
Bij de Super Gee II wordt de voorlijst van het aileron ook voorzien van weefsel.
Dit wordt gedaan om het aileron wat torsiestijver te maken en het scharnier wordt er ook steviger van.
Het aanbrengen van weefsel op de voorlijst van het aileron gebeurt voor het baggen.
Er wordt een wig uit de vleugel gesneden, het weefsel wordt dan aangebracht, wig wordt weer in de vleugel gestopt en de vleugel wordt verder gereed gemaakt om in de zak te stoppen.
Was benieuwd of dat ook achteraf mogelijk was.

Zo ziet het scharnier eruit, alleen onderhuid.

Het glas knikt niet maar buigt.

In de sleuf heb ik een strip balsa geplaatst.
Op de strip is tape beplakt, de tape is voorzien van lossingswas.
Hierop een strip glas met epoxy.

Het overstekende glas afsnijden.


Na uitharden balsa strip weghalen.


Het verstevigde scharnier.

Ziet er niet slecht uit.

De hechting van het glas op het schuim is niet top.
Bij wat verder naar beneden bewegen van het aileron kwam een deel van de versteviging los.
Het scharnier was te stijf geworden.
Of heel droog glas gebruiken, of inkrassen.
Back to the drawingboard.
Toch de originele methode eens proberen.
Frans