verstopte brandstofslang

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pascall, 15 dec 2021.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Je hebt helemaal gelijk Brutus, het beste is inderdaad persoonlijk, en per toepassing.
    Voor een racer is de beste benzine dat wat het meeste vermogen levert (dus testen op de rollenbank) in mijn geval was dat Shell V power 98.
    En voor de hobby auto en motorfiets wat de beste houdbaarheid en minste onderhoud geeft. (ook dus Super98).
    Ik had altijd een plastic jerrycan met reservebenzine in mijn hobby auto, na 10 jaar was die half leeg, en wat er nog inzat leek niet meer op benzine.
    Voor de modelvliegtuigen is ook houdbaarheid en geur zeer belangrijk, dus Aspen.
    Maar in de boodschappenauto gooi ik gewoon goedkope Euro95 met de laagste prijs.

    En om nog even op de topicstarter terug te komen, ik heb een draagbare 2takt generator, daar deed ik vroeger mengsmering benzine in.
    Als die een winter had stilgestaan dan wilde die niet starten.
    bleek dat in de vlotterkamer vol zat met ingedikte olie, moest ik dus ieder jaar schoonmaken.
    Hielp wel de motor te stoppen door de benzinekraan te sluiten, zodat de vlotterkamer leeg bleef.
    Nu tank ik Aspen 2 takt, en de problemen zijn weg.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat is niet helemaal waar. Alkylaat wordt gemaakt van de gassen die tijdens het raffineren van aardolie, eigenlijk de "LPG". Die gassen worden in een speciale rector met sterk zuur als katalysator "samengevoegd" tot vloeibare alkylaat.
    Dit proces is al in de 30tger jaren van de vorige eeuw uitgevonden. Dat alkylaat werd en wordt gebruikt om het octaangetal van "gewone" benzine te verhogen.
    Het was ergens in de 80tiger jaren dat een Zweed alkylaat is gaan gebruiken om er een "schone" brandstof mee te maken en noemde dat "Aspen". Het was bedoeld voor gebruik door de mensen in de hout industrie, "de houthakkers". Er werden veel mensen ziek en hadden problemen met de uitlaatgassen van hun kettingzagen en andere apparatuur die ze zowat de hele dag stonden in te ademen.
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina