Verstopte uitlaat, en wat te doen

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 30 mei 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor wie het interesseert:

    Verstopte meerkamerdempers zijn vaak bijna niet schoon te krijgen, er is bijna niets wat koolafzetting oplost (tenminste, niet voor de gemiddelde hobbyist, ook als die niet Leon heet). De meesten van ons zullen niet een vaatje met carbonremover in huis hebben staan, en da's maar goed ook want dat is nogal heftig tuig.

    Maar hier is hoe ik het opgelost heb: Ik heb de uitlaat eerst een paar keer laten weken in een geschikte ontvetter, uitgespoeld in water en daarna gedroogd in de oven op 125 graden (hele cyclus paar keer herhaald, inclusief drogen). Dit om het carbon zo poreus, hard en bros mogelijk te maken.

    Daarna een handvol geschikte kleine boutjes en moertjes (M3 of zo, en KORTE boutjes) in die uitlaat gegooid, van beide kanten, en de openingen afgestopt. Flink schudden, in alle richtingen, in de hoop dat de metalen harde stukjes overal komen.
    Regelmatig onder de kraan flink water door de uitlaat spoelen, dan kun je tenminste zien dat je resultaat boekt, en je ziet ook of de hoeveelheid vuil minder word of zelfs verdwijnt.
    Bij mij kwamen de stukken en brokken en plakkaten kool er in verbazingwekkende hoeveelheden uit spoelen.

    Nadat er geen vuil meer meekomt, net zo lang (en met beleid) schudden tot alle rammelende dingetjes de pijp weer uit zijn, en voila, mijn dure Zimmermann pijp is weer brandschoon van binnen. Tenminste, ik kijk in de stukken die ik zien kan weer tegen volledig blank metaal aan. Jammer dat ik geen endoscoop heb, anders had ik "voor" en "na" foto's gemaakt.

    Al met al, inclusief experimenteren wat het beste werkt, twee dagen bezig geweest (maar het meeste daarvan was wachten op het inweken, of wachten op het drogen). Het uiteindelijke schudden en rammelen en uitspoelen zal ik hooguit 2~3 uurtjes mee bezig geweest zijn.
    Naar mijn mening wel acceptabel om een toch wel prijzige uitlaat weer helemaal bruikbaar te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2019
    Huey vindt dit leuk.
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Zimmermann... Een van jouw heli uitlaten Bert? Zo ja.. Dan hebben die uiteraard vele vlieguren achter de rug.
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat klinkt mooi technisch, maar heeft wel zo zijn beperkingen.
    De dunste camera die hier ligt en warempel ook nog werkt is 6mm.

    ik prefereer voor het reinigen van koolaanslag op metaal nog altijd een ultrasoon badje.
    Dat scheelt nogal wat fysiek werk, laat de techniek het maar schoonmaken, het is tenslotte ook door de techniek vuil gemaakt.

    De vloeistof cocktail is nogal heftig qua reactie met het levende organisme, hobby heeft best wel fijn spul in huis.:D
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De meeste reso-pijpen en vergelijkbare uitlaten, passen domweg niet in een hobbymatige ultrasoonbak, maar wat erger is: een ultrasoonbak reinigt slecht van binnen.
    Ik heb vele honderden uren gespendeerd aan het pogen schoon te maken van gesoldeerde warmtewisselaars, en het ultrasone geweld komt niet "om de bocht".

    M.a.w.: het eerste compartiment van je uitlaat word schoon, en meer ook niet. de tweede en eventueel derde kamer niet.

    Want geloof me: ik geef ook, ALTIJD, de voorkeur aan werk wat een ander (of dat nu een persoon of een apparaat is, en sommige zijn beide) voor me kan doen, maar in geval van meerkamerdempers, laat een ultrasoonbad het echt volledig afweten.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar zitten er inderdaad een aantal bij die écht veel uren hebben....
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    Daar moet je ook geen huistuin en keuken bakje voor gebruiken, daar heb je serieus spul voor nodig.
    m.a.w. apparatuur met sier verlichting of andere niet functionele toeters en bellen komen meer tot hun recht als plantenbakje.

    Zonde van de weggegooide tijd.
    Heb je wel alle varianten geprobeerd? Vaak zit het in heen kleinigheidje, zoals de oppervlakte spanning van het watertje.

    Als bij jou iets niet lukt, wil het zeker niet zo zijn dat het bij niemand lukt.
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    volgieten met aceton een optie?
    aangekoekte wonderolieresten verdwijnen ermee als sneeuw voor de zon in iedergeval
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wonderolie resten wel, maar kool niet. Het helpt in die zin van dat het mischien wat losser gaat zitten, vandaar mijn regime van éérst heel erg grondig ontvetten.
    Maar het is vrij lastig, heb ik gemerkt, om een uitlaat vol te gieten en dan vol te houden, zonder dat hij ondergedompeld is.

    En een bak aceton groot genoeg om een resopijp in te leggen, die heb ik liever niet in huis of garage staan: veel te brandbaar en explosief.

    En wat dacht je waar ik op die grote schepen mee stond te werken? Wij hadden een bak van 60 liter en ik meen 5 kW transducervermogen (pin me daar niet op vast, maar de heating diende alleen maar om tijd te besparen, ook zonder heating werd het sopje overnacht ongeveer 80 graden van de inwendige warmteontwikkeling)

    Alles geprobeerd... zure mengsels, caustische mengsels, zepen, ontvetters (op die grote chemie-parceltankers ontbrak het meestal niet aan de meest smerige chemicaliën, in grote hoeveelheden), rondpompen, luchtagitatie, hoge druk, mechanische schokken (hamerslag op de daarvoor geschikte harde punten aan de buitenkant), hydraulische schokken (vullen met water, plunjertje er bij, klappen met de hamer op die plunjer), hoge temperaturen, lage temperaturen, extreme temperatuurwisselingen, niets hielp.
    Zelfs de fabrikanten van die heaters (Alfa Laval) gaven toe dat zij ze zelf ook niet schoon kregen.
    Er is maar één methode die ik bewust niet geprobeerd heb, en dat was zuivere zuurstof er op zetten en uitbranden: ten eerste zou dat vermoedelijk de werkplaats onleefbaar maken, maar die heaters zijn ovengesoldeerd en dat zou ik nooit kunnen repareren als de temperatuur uit de hand zou lopen.

    Ik heb destijds, toen ik eindelijk een nieuwe heater kreeg (die dingen waren gruwelijk duur, dus die kwamen niet op afroep), de vuile en de schone op de weegschaal gelegd, de vuile was bijna een halve kilo zwaarder...

    Geloof me vrij: rechttoe-rechtaan passages, dat gaat nog wel met ultrasoon, maar kanalen die sterk van richting veranderen of zelfs omkeren van richting, zoals in bijna alle meerkamerdempers het geval is, dat krijg je met ultrasoon gewoon niet schoon. Het wordt letterlijk schoon in de zichtlijn, en verder niet.
    Een en ander compliceert nog als je de lucht er niet uit krijgt. Luchtbellen in inwendige kamers dempen alle ultrasoon weg.

    Maar zoek gerust op google naar iets wat kool oplost... dat vind je niet, tenminste, niet voor de consument. Zelfs Vecom carbonremover maakt het op zijn gunstigst "makkelijker handmatig te verwijderen", en dan moet je handschoenen, filtermasker, gelaatsbescherming etc etc gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2019
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb hier nog een doosje met van die kermiskogeltjes staan, van die bolletjes van 4 mm. Daarmee rammel je heus het meeste wel weg lijkt mij. Utrasoon heb ik niet, en een pijp van 30 cm. lang past ook niet in een sieradenbadje.

    Ik vind het een prima idee !
     
  10. Springer

    Springer

    Lid geworden:
    13 mei 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Noord Holland
    HG Gootsteen-ontstopper erin, avondje laten staan en aftappen, doorspoelen en doorblazen.
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik gebruik daar een ander zoekmachien voor, duckduckgo.com.
    Anders blijf ik in de historie van de vorige zoekresultaten rond cirkelen.

    Je hebt veel te lang gewacht met het reinigen.

    Koolaanslag kun je niet oplossen, je kunt wel de teerachtige organische verbindingen oplossen, met b.v. aceton of petroleumether.
    Ultrasoon reinigen klinkt deftig en high tech, maar eigenlijk is het niet meer en niet anders dan het op mechanische wijze met luchtbelletjes (cavitatie) los beuken van het kool.

    De ultieme reinigingsmethode is, gedurende het weekend, het scheikundelokaal van het type, als het boem zegt, het gebouwtje nog blijft staan in te pikken.
    Een ultrasoon reiniger met bedrijfstijd onbeperkt en waar de uitlaat goed in past.
    Voldoende aceton om de bak van de reiniger mee te vullen (ok het mag niet maar we doen allemaal wel eens iets wat niet mag) met automatische nivelleer dinges, dat wat er verdampt ook automatisch weer wordt aangevuld.
    Dat kan op een simpele mechanische manier.

    Of een goed alternatief is Duke Puff @Puffin hij is nog opzoek naar een doel om op te schieten.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2019
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Ben je nu serieus, Leon? Zonder ultrasoon is een dergelijke bak al in een paar uur leegedampt, MET ultrasoon erop kun je net zo goed gewoon een tankwagen Aceton aansluiten en een continue suppletiepomp oplijnen

    Als jij dat (inclusief het schoonmaken als er nog geen kool in zit omdat je anders te lang gewacht hebt, ofwel, na iedere vliegmiddag) practischer vind dan een uurtje of twee schudden met een handvol moertjes in je uitlaat een keer in de 10 jaar of zo, dan twijfel ik lichtelijk aan je beoordelingsvermogen :D :D :D

    Geloof me, dat lost geen kool op. Werkelijk, niets, noppes nada. Het vet en het vuil, maar niet het kool. Maar als je uitlaat van aluminium is, is er wel redelijke kans dat het je uitlaat oplost... Mja… dan heb je ook geen last meer van een verstopte uitlaat, maar dat lijkt me toch niet de bedoeling....
    Ovenreiniger wil kool wel zacht maken, maar lost het ook niet echt op (je moet dus nog steeds schrobben, en dat lukt niet als je er niet bij kunt, maar ook dat vreet meestal aluminium aan.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou best kunnen dat dat ook werkt, maar die bolletjes zijn rond en hebben geen scherpe randjes. Diabolo's werken mischien beter, maar die zijn weer van lood en dus erg zacht.

    Ik had bewust voor moertjes gekozen vanwege de hoeken en randjes.
    Volgens mij moet bijvoorbeeld aquariumgrind ook goed werken, dat kun je ook in allerlei maatsoorten krijgen. Dat had vermoedelijk voor mijn geval nog wel beter gewerkt, maar er zit geen dierenwinkel binnen fietsafstand...


    Of "het meeste" er uit is, of "alles" weet ik niet, ik ben doorgegaan tot er geen vuil meer uitkwam, en toen was de eerste kamer in elk geval volledig schoon (die kan ik met wat moeite bekijken), en de moertjes zaten in de 2e en 3e kamer, dus ik neem aal dat die ook schoon zijn.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2019
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat kool laat ook in brokken los, maargoed, ik heb het nog nooit gedaan en is ook nooit nodig geweest. Wel bij de brommers maar die tijd is vervlogen. Ik stookte altijd Carbulin in de helikopters en de boel bleef gewoon schoon..
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met Carbulin had ik ook nooit last, maar ik heb een aantal jaar Tornado gestookt, en dat sloeg heel erg aan. En dat brand ook later niet meer schoon.
    Die uitlaat die ik gisteren gedaan heb, is mischien 2 a 3 jaar met Tornado gebruikt, en daarna altijd met Carbulin, en hij was behoorlijk zwart en korrelig van binnen.

    Aangezien hij straks op een 15 cc benzinemotor komt, wilde ik hem toch zo schoon mogelijk hebben, vandaar.
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    Op de opmerking van het doel van @Puffin na was het toch redelijk serieus.
    Het ziet er altijd bewonderenswaardig uit als de techniek bezig is, vandaar dat op het huis tuin en keuken spul altijd een transparant dekseltje zit.
    Bij de industriële versies zit ook een dekseltje (meegeleverd) dat houd de damp een beetje tegen.
    Ik heb nog nooit puur aceton in zo'n apparaat geflikkerd.
    Wat er bij mij in gaat is water met een sapje van emag EM-080 of EM-404.

    Ik maak af en toe de afweging, is nieuw niet goedkoper dan opknappen.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je 10 liter aceton en een ultrasoonbak aan moet schaffen, is een nieuwe uitlaat goedkoper....
    Maar aangezien deze Zimmermann pijpjes destijds zomaar 150 euro kostten, is een handjevol moertjes M3 en een of twee uurtjes schudden en prutsen toch voordeliger, volgens mij. 75 Euro per uur is toch méér dan het uurtarief wat mijn baas me betaalt....

    Aceton heb ik er ook nog nooit in gegooid, lage dampspanning en ultrasoon gaan niet samen, en daarnaast, wij werkten bij tijd en wijle ontzettend "ruig" op die schepen, maar er was toch ook wel een grens aan wat we er in durfden te gooien.
    Ik heb een hele hoop vloeistoffen gebruikt in zo'n ding, die er beslist niet in mochten, o.a. 50% fosforzuur, en 25% Natronloog....
     
    Huey vindt dit leuk.
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Tornado zit doorgaans 5% wonderolie door, en die aanslag krijg je niet weg,. Ook niet met boutjes en moertjes. Dan gooi je de uitlaat in een pan kokend water met een vaatwastablet en laat hem een uurtje pruttelen.
    Als dat niet helpt giet je er een zakje vaatwasmachinemonteur in. Ook in de supermarkt verkrijgbaar.

    Tot zover mijn kook advies.
     
  19. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Zimmermann zelf zegt een zoutzuur oplossing of barbeque cleaner:
    https://www.zimmermannschalldaempfer.de/pflege---care-.html
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien werkt dat, maar buiten dat het gemeen spul is om mee te werken, heb ik nergens aanwijzingen kunnen vinden dat zoutzuur koolaanslag opvreet.
    Maar ik zal het eens proberen, want er is makkelijk aan te komen.

    Maar dat werkt voor Zimmermann, omdat die hun uitlaten uit RVS maken. Met een Aluminium reso-pijp moet je dat nog steeds niet proberen. En daar heb ik ook een paar van.

    Industriële BBQ reiniger is ook uitermate onvriendelijk spul, ook uitsluitend geschikt voor RVS en aanverwante (dus niet voor aluminium) en volgens de gebruiksaanwijzing die ik zie, is na een paar uur weken nog steeds handmatig schoonmaken vereist.
     

Deel Deze Pagina