Verstopte uitlaat, en wat te doen

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 30 mei 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    As is inderdaad een nogal fijne "Abrasive", maar dat heeft niks met oplossen te maken.
    In aluminium uitlaten werkt dit, niet omdat de koolaanslag oplost, maar het laagje aluminium waar het op vast zit. En dan zit inderdaad daarna de koolaanslag ook los...
    Doe dit met enige regelmaat, en je moet niet gek kijken dat de verdeelschotjes en interne verbindingspijpjes van je uitlaat los gaan liggen rammelen. Ik heb een paar van zulke uitlaten gehad....
    Want Caustic reageert met aluminium, niet met Carbon. Moet je erg mee oppassen, bij sterkere oplossingen kan er druk-opbouw optreden in je afgedopte uitlaatje, wat tot nare verrassingen kan leiden als je na dat uurtje de kurken er uit trekt om te gaan uitspoelen.
    Caustic reageert (bij normale temperaturen) NIET met ijzer, dus in (roestvrij) stalen uitlaten werkt de caustic truuk niet.

    Ik herhaal nog maar eens, en dit keer met een quote van Wiki, wellicht dringt het een keer door:
    De enige werkelijk effectieve manieren om carbon langs chemische wijze te verwijderen, zijn hetzij ronduit gevaarlijk, hetzij nog destructiever voor je uitlaat dan voor de koolaanslag, of allebei. En dan moet je denken aan hele hoge temperaturen en zuivere zuurstof, of zeer agressieve oxidanten (Zie boven: Sulphuric Acid is al een van de sterkere oxidanten, en dat doet niks met Carbon.... Dus....)
    Niets wat ik iemand zou aanraden boven zijn aanrechtje te doen.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2019
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Brutus,

    Is het iets om aankoeken tegen te werken met antispatspray uit de laswereld?
    Er zijn enkele soorten beschikbaar die hier mogelijk bruikbaar voor zouden zijn.
    Er zijn keramische spray's en andere.
    Kijk maar eens bij de firma GOOGLE.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    En daarbij als je uitlaten zo dicht koeken.... Is er ernstig iets goed te vet. Hetzij je mengsel of je gebruikt olie teveel met castor
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    En daarbij als je uitlaten zo dicht koeken....
    Is er ernstig iets goed te vet.
    Hetzij je mengsel of je gebruikt olie teveel met castor

    Er van uitgaande dat dat probleem opgelost kan worden
    kijk ik al naar een oplossing voor een volgende keer.
    Preventie.
    Klopt je uitstoot een volgende keer niet zal deze minder snel of niet aankoeken.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    In mijn "brommertjes-tijd" :jan:gooiden we nog wel eens wat benzine in de uitlaat, als we dachten dat we die moesten ontkolen.
    Dat moesten we natuurlijk, want we hadden (nog steeds) weinig idee waarmee we bezig waren.
    Maar de brommertjes konden we steeds harder laten lopen:thumbsup:. En als we benzine in de uitlaat kieperden en dit dan aan staken, dan konden we na enige tijd weer behoorlijk wat roet uit de uitlaat kloppen.
    Dus we waren goed bezig ;)

    We hebben het allemaal overleeft, al geldt dat niet voor alle brommertjes. :D
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2019
    onno10 vindt dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Roet daar had ik eigenlijk weinig of geen last van.

    Met regelmaat,
    een keer per half jaar ging de hele aandrijving uit elkaar.
    De pijp was dus ook los voor controle en evt. schoonmaak.
    Alles schoongemaakt, weer netjes in elkaar gezet en waar nodig afgeregeld.
    Hij liep weer als een zonnetje.
    Meestal gebeurde dit op een regenachtige zondag.

    En overleeft,
    ja ik kan het navertellen.
    Het is lang geleden.
    Garelli Record was het.
    Prima ding.

    Willum
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, ja, dat goeie ouwe ontkolen... Wat een levensgevaarlijke idioten waren we vroeger eigenlijk....
    Volgens mij deden we dat stiekum eigenlijk gewoon omdat het een leuke bezigheid was, niet eens omdat de uitlaat dicht zat, want ik kan me niet heugen dat ik vroeger methodes had om vast te stellen dat dat het geval was. Ik deed dat gewoon omdat de "concurrentie" met snellere brommertjes als ik, zei dat dat nodig was.
    Tegen de tijd dat ik 16 was en legaal een brommertje reed, was ik er al achter dat dat ontkolen niet zo heel erg veel deed... Per slot van rekening logisch, er ging geen wonderolie door de brandstof....
     
    onno10 vindt dit leuk.
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Het was zeker een leuke tijd en ik heb er ook nog wel wat opgestoken van het sleutelwerk en vijlen aan alle cilinderpoorten, maar verder dan het niveau "enthousiast-prutser" ben ik nooit gekomen.
    Zal ook wel niet meer gaan gebeuren denk ik. :)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het laatste wat ik gevijld heb in cylinderpoorten was een HB 40 kamzuigermotor, die nét niet voldoende vermogen had voor mijn destijdse MFA sport 500, die voor de operatie niet uit het grondeffect wilde komen, en na de operatie vliegbaar was... (dus het hielp blijkbaar wel).
     
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    uitlaatpijp,
    schoon of aangekoekt?

    Na een paar tikken met een schroevendraaier tegen het blik wist ik genoeg.
    Blik geluid is schoon, dof geluid is slecht.

    Willum
     
  11. ReinierH

    ReinierH

    Lid geworden:
    26 jun 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Muntendam
    Inlaatklep reiniger een idee? Wordt bij veel direct ingespoten motoren gebruikt, het lost de koolaanslag op de inlaatkleppen op.

    Kijk hier maar eens:
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die video doet het niet (tenminste, hier niet).
    Maar de vervuiling die je ziet op inlaatkleppen van direct ingespoten motoren is heel anders van aard en samenstelling dan wat je in een uitlaat vind.
    Een goede onbrandbare koudontvetter doet daar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al heel goed werk. Die inlaatklep reinigers zijn verder niet zo heel bijzonder, er word veel poeha van gemaakt door adverteerders. Je zult er, tenzij je eigenaar van een heel goed chemie-lab bent, uiteraard niet achterkomen WAT ze nu precies gebruiken, maar ik durf er heel wat onder te verwedden dat het gewoon in de handel verkrijgbare ontvetters zijn, die in een speciaal flesje overgegoten worden en dan voor 2 tientjes per 100 ml bij de benzinepomp in het schap staan.

    Maar koudontvetters doen dus ook bitter weinig op koolaanslag.
     

Deel Deze Pagina