Vertandingen TT-01

hey mensen,

Al een poosje rij ik met een TT-01 en afgelopen weekend heb ik op het circuit in Apeldoorn gereden. Dit gaat natuurlijk stukken beter en mooier dan gewoon op een parkeerplaats etc.

Nu heb ik naast een aantal andere upgrades waaronder vloeistof demping, lagers en alu cardan, ook een setje van 58T en 55T tandwielen.

Nu is mijn vraag welke tandwiel verhouding is voor het rijden op een circuit zoals in Apeldoorn beter, of kan ik gewoon rijden met de standaard tandwielen?

Op het circuit hoefde ik met de standaard tandwielen eigenlijk niet af te remmen dus iets meer snelheid zou wel gewenst zijn. Het probleem is dat ik gewoon helemaal geen verstand van vertandingen heb....

Overbrenging is afhankelijk van de gebruikte motor.

Bij de standaard bouwdoos motor of de Carson Cup Machine zou je in Apeldoorn kunnen rijden met een 28T pinion en de 55T Spur.

Andre

Ik zou gaan voor 25/55 !
Alleen gaat dit met de standaard mabuchi motor niet lukken.

Dit trekt de motor niet ?
Ik vond op internet aantal motoren, eventueel kan ik gaan voor een simpele upgrade. het mooiste zou dan zijn zonder het upgraden van de regelaar.

Als ik dit jaar toch paar keer wil meedoen met een race dan moet die motor daar ook in mee kunnen komen.

RS 540 sport

Tamiya GT-Tuned Motor (25T)

Dan moet je de reglementen doorlezen want zomaar een motor is denk ik niet mogelijk. Ik geloof dat juist voor de TT01 klasse de silvercan zoals een standaard 540 verplicht is....

Waarom niet even op het circuit een ervaren rijder aan schieten en vragen naar antwoorden , ik denk dat de ervaren rijders best wel advies willen geven en die kennen het circuit het beste !!

Suc6

25/55 is de verhouding die voor de Tamiya Challenge is ingesteld en eigenlijk overal te gebruiken is.

En waarom zou de standaard mabuchi motor op apeldoorn niet met een verhouding 28/55 kunnen rijden.

Op Rucphen ging dit ook zonder problemen.

Als je er ook wedstrijden mee wilt gaan rijden kijk dan naar motoren die er in verschillende race klasse's gebruikt worden.

Dutch Tamiya Challenge Stock klasse - Carson Cup Machine.
DTC TW klasse - 16 Turns Carson brushless.
Deventer Stock Klasse - Mabuchi bouwdoos motor.
.....

Ik zou zeggen, Kijk in de reglementen van de verschillende clubs.
Op de site van de Nomac vind je links naar de meeste clubs.
Voor het Driften kun je ook op RCDRIFT kijken.

Andre

Ik heb net lekker eigenwijs de 28/55 vertanding geprobeerd en hij ging als de brandweer donders wat issie nu snel zeg.... ik moet nu echt andere banden met veel meer grip en misschien ook wel eens kijken naar een stabielere stuur inrichting. Zo word het wel stuk leuker !

Misschien bedoelt hij dat het vermogens verlies te groot is om nog mee te komen met andere auto's. Maar zoals ik net mijn auto aanvoelde, voelde ik totaal geen verlies in vermogen eigenlijk loopt hij veel beter zo. maar misschien is het ook wel de combinatie van de lagers en de tandwielen dat het wel kan.

Ik heb net lekker eigenwijs de 28/55 vertanding geprobeerd en hij ging als de brandweer donders wat issie nu snel zeg.... ik moet nu echt andere banden met veel meer grip en misschien ook wel eens kijken naar een stabielere stuur inrichting. Zo word het wel stuk leuker !

Let wel op dat je niet te lang doorrijd met deze tandwiel verhouding !
Temperatuur van de motor kan als je langer rijd te hoog oplopen.

Andre

Is daar iets aan te doen dan ? ik heb teflon spay gebruikt voor tussen de tandwielen en hij loopt mooi soepel. de motor cover heb ik er al af gehaald voor betere airflow over de motor. Misschien is een alu koelblokje iets om over na te denken ?

25/55 gaat niet lukken.
misschien met deze buitentemp geen probleem, maar van de zomer gaat de motor veel te heet worden.
Dat is tenminste mijn ervaring.

25/55 gaat niet lukken.
misschien met deze buitentemp geen probleem, maar van de zomer gaat de motor veel te heet worden.
Dat is tenminste mijn ervaring.

Ok en zit er een beveiliging op ? of is het *Poef* weg motor en een extra koeler op het motortje is dat een goed idee of heeft dit totaal geen zin ?

Uren achter elkaar rij je er toch niet mee...

Die past ja,en werken doet zoiets zeker.
Maar we hebben eigenlijk op dit forum een heeeeeeeeeeeee.....eeeeeeellll groot TT01 topic.Best daar verder gaan om vragen te stellen enz.

Ik rij zelf ook met 25/55 op een stock motor en gaat prima hoor. Trouwens is deze verhouding verplicht in Deventer in de tt-01 klasse.

M.v.g

Thijs

Dat heb je niet helemaal goed.
In Deventer is de voorgeschreven tandwielverhouding voor de TT01 klasse 25/58.

Back