Vertraagde motor of niet?

Beste lezers,

Ik heb een Reverb van HK gekocht.
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
Nu wilde ik daar deze motor met vertraging in doen:
Scorpion HK 2221/ 6 - 4400KV mit Micro Edition 5:1NL/T
Waarom?
Minder lawaai (scheelt weer voor de omgeving), meer torque (makkelijker handstarten), grotere klimsnelheid en makkelijker props vinden aangezien toerental niet zo hoog is en props dat dus makkelijk aankunnen.
Nadeel: duur, iets minder vliegsnelheid (gok ik) en kost iets meer ruimte.
Wat zeggen de kenners? Kloppen deze voor en nadelen en wat adviseren jullie?

Groet,

Rob

Hallo Motor en vertraging zijn prima
Met de prop zou ik voor 10*17 kiezen en ook het Klemmittelsstuck mee bestellen en spinner en propgummies je heb dan een leuke hotliner aandrijving bij 3S en kan dan altijd nog naar 4S
Wel oppassen met de motorlooptijd. Anders gewoon Andy bellen en vertellen welke hotliner je hebten metwelk profiel

Groet Frans  :mrgreen:

Wij hebben een paar jaar geleden al ge-experimenteerd met een vertraagde motor.
Eerst op een Funjet, dat was geen succes en daarna op een F5B model en in een Viper F5D pylonracer.

Het F5B model ging erg hard, zo hard dat het flutter kreeg.
Het duurde alleen een tijdje voor hij snelheid kreeg, omdat het een nogal groot model is.
De pylonracer vliegt nog steeds en kan meekomen met onvertraagde wedstrijdmodellen.

Gerben heeft de Viper nu en vliegt hem soms wel eens.
Hij is zeer stil en de snelheid zal zo rond de 300 km/u liggen.
Motor is een Kontroniik 480 met 5.2 vertraging.
Prop is van Markus Koch, volgens mij een 7x13 of zoiets.
De props die Reisenauer verkoopt zijn props van Freudenthaler modellbau, Markus Koch en Georgi Mirov.
Andy vraagt er zoals gewoonlijk weer te veel geld voor en wordt niet gehinderd door enige kennis van dit soort modellen.

Voor meer gedetailleerde info kan je beter Gerben even een PBtje sturen.

Bedankt voor de info!!! Ik las al goede verhalen over vertraagde motoren. Onze ooste buren schijnen daar al wat langer mee te experimenteren. Na jou reactie, ga ik zeker voor vertraagde motor. Dan maar ff doosparen. Vooral het stil en hard met lekkere klimsnelheid trekt me aan. Heb nu een dogfighter op 5S / 6s tegen de 2kw aan. Merk toch dat zoiets erg veel luchtweerstand heeft. Moet er veel vermogen meer in stoppen om weer wat harder te gaan. Geen idee wie Gerben is. Zou hem graag een pb-tje doen.

Groet,

Rob

Gerben heet op het forum: Gerben :):):)

De Reverb is hetzelfde als de Mini Hawk. Het type aandrijving hangt af van hoe je wilt vliegen: pylon-stijl (constant motor aan) of hotliner-stijl (met motor omhoog en dan zwevend omlaag).
Zeker voor de pylon-stijl is een buitenloper het gemakkelijkst. En omdat hij iets minder toeren draait dan een binnenloper ook nog relatief stil. De meest betaalbare oplossing, persoonlijk zou ik zoiets doen in een Minihawk

Veel info's vindt je in dit draadje, wel een beetje om de 'Duitse Grundlichtkeit' (moeilijkdoen op zijn hollands) heen lezen;
Mini Hawk - Seite 12
Mini Hawk

Groet,
Gerben

Hoi Gerben,

Die Duitse site had ik al door gespit. Vooral zoekend naar een plaatje hoe de control horn aan de elevator te maken. Er zit in de elevator nog geen gaatje of iets dergelijks en ik heb er zelf een mini control horn bij gekregen. Ik neem maar aan dat ik dus zelf een gaatje in de elevator moet maken. Als je tips hebt hoe het beste die er aan te maken hoor ik het graag! Zou het zonde vinden als ik dat verkloot.
Ik wil hem meer hotliner stijl gaan vliegen. Dus als een raket omhoog en dan motor uit en zonder motor aan ook weer snel naar beneden en natuurlijk af en toe beetje rond fladderen.
Ik heb deze servo's voor in de vleugels besteld:
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
Hopelijk zijn die goed.
Ik ben zoals je kon lezen wel gecharmeerd van de vertraagde motoren van wegen het stille, de klapprop, de stijgsnelheid en ik heb slechte ervaring met spinners op hoge toeren. Was voor mij een ramp om de boel netjes gebalanceerd te krijgen als de toeren over de 20000 ging. Zonder spinner geen probleem (uiteraard met goed gebalanceerde prop) maar met spinner kwamen er in mijn dogfighter (ook bij dure spinners) altijd weer trillingen. Aangezien door de vertraging ik laag in toeren blijf gok ik (correct me if i'm wrong) dat het hele spinner probleem ook niet of minder snel zal optreden.

Vr, groet,

Rob

Dat is een mooi een uitgebreid bouwverslag. Top!
Ik heb geen UHU Endfest, is epoxy ook goed?

Gr,

Rob

Nee, ik zou toch echt Endfest gebruiken.
Dat is ook wel epoxy maar versterkt.
Ik heb nog wel een aangebroken setje waar je genoeg aan hebt, 1 kloddertje is voldoende.
PB maar even je adres, dan stuur ik het op.

GJ

Die servo's zien er op zich goed uit, alleen de reviews zijn nogal wisselend. Ik zou ze eerst eens testen op speling en nauwkeurigheid voor je ze inlijmt.

De motor die je gelinkt had lijkt me een tikje licht, ik zou kijken voor iets van rond de 150gram. Dat lijkt goed te gaan in een Mini-Hawk/Reverb en met het extra gewicht heb je wat speling voor hogere vermogens, zonder meteen het risico te lopen dat de motor te heet wordt.

Groetjes,
Gerben

Hoi Gerben,

Ik heb een servo tester dus zal ze zeker eens goed testen voor ze erin gaan.
Ik had gekozen omdat de micro-edition nog enigzins betaalbaar was en op 4S toch nog 1200 watt levert met een 12x8 prop. Hij vraagt dan 80A. Geen indrukwekende cijfers, maar gezien mijn turnigy lipo's max 100A leveren en ik niet weet of ik wel ruimte genoeg heb voor veel zwaarder en groter spul wilde ik voor save gaan. Aangezien dit mijn eerste hotliner wordt denk ik dat ik wel onder de indruk zal zijn. Weet jij anders een adres waar schappelijk iets zwaardere motoren met vertragers te krijgen zijn? Of kan ik voor zo'n micro vertrager gewoon een iets zwaardere motor zetten?

Groet,

Rob

Voor dat geld kan je ook een Kontronik gear kopen met een HET 2W20 of soortgelijke motor.
Dan hou je nog zo'n 60 euro over voor een goede regelaar.
Denk dat je dan toch wat meer vermogen hebt dan met dat Reisenauer ding.
Of je koopt een gebruikte motor, of een nieuwe Kontronik Kira500 met gear, of een Jeti Phasor 2014-5100.
Allemaal zo rond de 200 euro te koop.
En de gegevens van Reisenauer zijn aandrijvingen moet je met een flinke korrel zout nemen, dat is gebaseerd op onzin gegevens en onzin testen.

GJ

Polytec zou ik ook niet kopen.
Zijn Feigao motoren met een in brons gelagerde vertraging.
Ik zal je wel een PBtje sturen.
Kontronik hoeft niet zo duur te zijn en de Jeti Phasors ook niet.

GJ

Hoi Rob,

Is toch een vrij lastige, het beperkte gewicht laat niet veel keuze over. Als ik de Duitsers lees zijn ze best content over de Skorpion/Peggy met vertraging. Met rond de 1200W moet dat vlotjes omhoog kunnen. Een kira480/5.2 zou mooier zijn met meer vermogen maar is met zijn 200gr wat lastiger in balans te krijgen (204.--euro bij Hollein).

Polytech zou ik niet doen, kwaliteit laat te wensen over...

Groetjes,
Gerben

Back