Vertragen van de servo

Hallo allemaal een klein vraagje.
Wie weet hoe ik mijn servo nog verder kan vertragen. :?
Ik heb al een servo-delay van simprop ertussen gedaan maar omdat ik met een tandwieloverbrenging werk om de radius van mijn kraan te vergroten lijkt dit nu wel op een katapult 8O
Of kan ik er een servo delay achter proppen, in serie dus. :roll:

Groetjes Norwin

Norwin: Dat laatste denk ik niet. Uiteindelijk zal je signaal naar de knoppen gaan. De firma Extension in Schoonhoven verkoopt mooie servo-delays, maar of die beter of minder zijn dan hetgeen je er nu hebt zitten, weet ik niet.
Als je de radius van je kraan hebt vergroot, denk ik dat je een groot tandwiel op je servo en een klein tandwiel op je kraan hebt staan... :?:
Dan heb je inderdaad een soort slinger uitgevonden.
Beter is om een motor en behoorlijke vertraging en eindschakelaars in te bouwen.
(Als je daar ruimte voor hebt)
En anders genoegen nemen met een kleiner kraanbereik... :cry:

@norwin :oops:
Hallo Norwin :waarom doet u het niet met een wormoverbrengin, een klein motortje met een Motorregeling van [CONRAD 17 Euro] en klaar is Kees net zover draaien als dat je zelf wilt.
mvg Frederik :D :D :D

Inderdaad heb ik een groot tandwiel op mijn servo en een kleinere op de kraan.
Hartstikke mooi alleen een beetje snel.
En wat meneer van Gent stelt zou ook kunnen alleen heb ik niet zo veel ruimte en eigenlijk ook geen zin om dit weer bij de conrad te bestellen.
Ik heb nog wel een printje liggen van een servo delay zelfgemaakt alleen doet die het niet ik had gehoopt hem daar goed mee te kunnen afregelen.
Groetjes Norwin

@norwin :oops:
Kijk Norwin u vraagt om raad.
Nu dat is wel goed he. :wink:
Dan krijgt u raad en daad.net als wat Roel zegd je pulsbreedte gaat helemaal naar de kl----------
Zo dat je Servo dus niks meer doe :oops:
Ja ,en dan verteld u als dat u geen zin heb om dit of dat te doen :dan houdt het op he :)
mvg Frederik :D :D

servo-vertragingsmodule van Conrad
Bestnr 220234.
Deze module werkt perfect en is ook nog instelbaar
Succes

uhmz kan je de 2 tandwielen niet omwisselen??

groot op kraan klein op de servo dan zal die al aanzienlijk langzamer draaien

Dat kan wel maar dan word je draaicirkel ook meteen een eind kleiner en dat was nu net niet de bedoeling.

Voorstel:

Modifieer de servo.

Bij de meeste servos lukt het zoals ik al eens een keertje beschreven heb in dit forum.

Ga als volgt te werk.

open de servo en haal het tandwiel van de motor en de potmeter.

sluit zender en ontvanger aan.

nu zal het motortje ofwel links ofwel rechts draaien (of stilstaan).
Als het draait, moet je aan het potmetertje draaien tot het stilstaat.
De zender moet op dit kanaal wel in de neutraalstand staan he.

Verzegel de stand van de potmeter met een drupje nagellak.
plaats nu de tandwieltjes terug maar laat het tandwieltje dat de aandrijving van de potmeter doet er uit.
soms is dit enkel een metalen ringetje in een ander tandwieltje.
kijk nu of het tandwiel van het motortje geen eindeloopslagje heeft.
dit is een uitsteekseltje onderaan dat tandwiel.
Dat moet je namelijk wegsnijden of vijlen. dan kan het motortje vrij ronddraaien.

steek alles terug in elkaar en test. de uitslag van de stick bepaald de snelheid van het ronddraaien van de servo.

Verwissel dan de tandwielen (groot op kraan en klein op servo)

Volgens mij moet dit lukken...

succes

Klinkt goed ik ga het gelijk proberen.
Bedankt.
Norwin
sxmas7.jpg

Hierbij een plaatje van het object.

@wuyts, dat is een schitterend idee om zo een aangepaste servo te gebruiken als aandrijving voor een kraan. Veel prijsbewuster dan bv een T05 met reduktie van Graupner.

Nog een tip:

Monteer er een winch of lier op en je kan slepen en/of een last met de kraan opnemen.
De servo is vaak meer dan sterk genoeg om al redelijk wat last te heffen of te slepen.

Je hebt op auto Electrisch bediende buitenspiegels, hier zit een motortje met vertraging in, kan je zo bij een autosloperij halen.

Of een motortje van een electrisch bediend portier van een auto, daar zit ook een vertraging op en des noods een klein spannings regelaartje in serie om het toerental iets af te remmen en klaar ben je :wink: . Bedoel als je toch bezig ben op een sloperij. Mogelijkheden genoeg :D

Gr Martin

De Locloods verkoopt vertragings motortjes met een uitgaand toerental van 62 omw/min voor €5,=
Wat wil je hier nog voor tobben.

Zelfde prijs dus voor een (goedkope) servo.

De servo bezit reeds een regelaartje en
Voor het motortje heb je echter best nog een regelaartje nodig

Maar dat kan natuurlijk ook zonder als je een switchbox hebt.

Ik zie het al genoeg ideeen om weer wat mee te prutsen maar de verbouwing van de servo is goed gegaan dus ga ik hier maar even mee verder rommelen.
Groet Norwin

Back