Vertraging weergave vario Futaba

Mogelijk door jullie ook waargenomen: er zit een vertraging tussen de audio-weergave van de vario t.o.v. de visuele waarnemming.
Ik vlieg met een Futaba 14SG, de vario is een SBS-02A, de delay staat op 0. Het "probleem" doet zich ook bij andere vario's voor.

Een tweede dat me opvalt is dat de audio van het speakertje van de zender 0,5 tot 1,0 seconde eerder is dan via de plug-in voor het oortje.

Heeft iemand een idee om met met name het eerste probleem op te lossen?

Volgens mij is er altijd n vertraging ivm zenden/ontvangen. Het is dus nooit n realtime systeem, zo snel gaat die data niet door de lucht (bij Futaba).

Ik heb nu het probleem dat ik de vario niet hoor op mijn zenderspeaker [emoji3525].
Ik heb het eigenlijk nooit aanstaan maar met sommige zwevers die op hoogte zitten wil je het toch horen (omdat je het niet goed kunt zien).

Er is altijd een vertraging. Het grootste probleem is dat het signaal een enorme reeks digitale bewerkingen door moet voordat het eindelijk op je display komt.
De computer die alles regelt is een relatief trage computer, dat is opzet want een hoge snelheid kost (veel) meer stroom. Hoe sneller een computer moet werken des te meer stroom gebruikt die. Omdat een hoge snelheid niet strikt noodzakelijk voor een goede en soepele besturing gebruikt men dus geen echt snelle computerchips. Zou je toch heel snelle chips gaan gebruiken dan heb je een flink grotere en zwaardere accu in je zender nodig. Daar zitten de meeste mensen ook niet op te wachten. ;)
Een ander "probleem" is dat de besturing van het model de belangrijkste functie is en dus prioriteit heeft boven alle andere functies. Er is dus maar een beperkte "tijd" beschikbaar om alle andere functies te bedienen. Alles wat dus minder belangrijk wordt geacht zal minder vaak per seconde worden verwerkt. Alles bij elkaar kan dat dus een merkbare vertraging opleveren, daar zal je mee moeten leven.
Als het echt een probleem is zal je een aparte zender voor je vario in je model moeten maken met een eigen ontvanger op de grond. Dat zal je nog steeds een kleine vertraging hebben maar die zal zo klein zijn dat je er heel weinig van zal merken.

Hier nog een behulpzaam filmpje, ik had in de instellingen "sound" op telemetry uitstaan :hammer:, sja, dan doet ie het niet:

Back