Vertraging

Hoi

Ik ben bezig met de Witte Zee zoals veel weten. Nu zit ik met een probleem. De motor die ik gebruik, een graupner 500e gaat voor mijn sleepboot veelste snel. Het eerste probleem was dat de schroefas ratelde, dat kwam omdat de motorsteun iets te scheef stond. De motor nam toen 4,5 amp wat veel is voor een motor die eigenlijk maar 2 amp hoort te nemen. Ik wil nu een vertraging toepassen, het liefst 1:2 dan zou de boot langzamer varen en ook weer wat krachtiger zijn. Heeft iemand suggesties voor een vertraging, bijv van Conrad of iets anders...

Groetjes Justin

Hoi

Ik zit er mssn aan te denken om een monoprem er in te plaatsen en me 500e voor een andere boot te gebruiken, of is dat misschien een beetje te overpowerd?

Groeten

Justin

Tandriemvertraging er in zetten?
231959_BB_00_FB.EPS.jpg

(afbeelding: Conrad catalogus)

Past jouw motor ook in.
Prijs: 16,nogwateuro

Roel,

Wordt een Hectoperm in een ZZ niet een beetje teveel van het goede

of wordt Justin de gedoodverfde kampioen van de ''betingcontest'' ? :lol:

Groet,
Andre

Op 6V? Tja... aan de andere kant: 't is geen geld voor zo'n motor!
Als ik er een schip voor had, was 'tie al van mij!

Hoi

Het enige pronleem is dat de accu en de apparatuur die er al in zitten allemaal op 12 v werken......

Gr. Justin

Ja hoor super motoren even als alle andere motoren.
Echter één nadeel, en dat is de prijs.
Conrad verkoopt echter "klonen" van de monoperm met pile vertraging.
Kosten uit m'n hoofd gezegd dacht ik rond de € 25,=
Ik heb ergens nog een Hobby Bulletin liggen, waar in een bouwverslag van de ZZ waar een monoperm ingezet is.
Op basis van dat verslag heb ik er bij mij ook een monoperm met pile ingezet, alleen heeft mijn ZZ nog nooit geen druppel water gezien :oops: en kan je dus ook niet vertellen hoe het vaart.
Zal eens proberen of ik die HB nog kan vinden, en wat de vaarconclusies waren.

Justin,

Ik heb even de desbetreffende HB opgezocht.
Hier hebben ze een 6V monoperm met een 1:3 vertraging geplaatst, maar wel op een spanning van 9.6V
Met de relatief kleine schroef en de vertraging gaf deze overspanning geen problemen.
Aangezien jij je boordnet al op 12V heb gemaakt, zou ik kiezen voor een monoperm met een 1:2 vertraging.
Blijkt deze vertraging te klein (te hoog stroomverbruik) te zijn kan je hem heel eenvoudig omwisselen voor een bij geleverde 1:3 vertraging.

Bestelnr Conrad kloon: 24 06 30-04 prijs € 20.95

Ik zou voor de herrie liever naar de door Roel aangedragen oplossing gaan.
Ik heb deze manier ook in een sleper daar zijn de tandwielen vervangen door een riemaandrijving.
En 1 : 3 is meer dan genoeg hierdoor zal het stroomverbruik ook nog eens afnemen.

Of je moet een speedboot willen het is een slanke romp die weinig weerstand in het water heeft.

Hallo,
Het is allemaal uit te rekenen!
We maken van het artikel nog een FAQ van.

Jan Heeft gelijk, vertraagde met hectoperm doet wonderen... mits je er een keilsteen van wild maken.... dan zou ik een ramjet promoten of andere vorm van pyroclasme.

Ga maar eens dit verhaal goed doorlezen. Neem er de tijd voor en haak niet af! Probeer maar naar een goede schaalschroef te te reken met behulp van de formules.

Reken je schaalvermogen uit. Dan de schroef. Die bepalen uiteindelijk welke motor geschikt is voor het schip. Kan een Hecto zijn, waar ook wat anders...
Zelfbouw schaalschoef is het mooiste. Anders een goede Handelsschroef.Sleper-schroeven hebben een enorm oppervlak, verstelbare bladen... het ziet er allemaal wat grover uit dan een speedschroefje....en dat laat zich wat makkelijker nabouwen.
Raboeschjes doen het hier ook goed. Op snelle schepen presteren ze minder goed, heb ik de ervaring.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=375976&highlight=#375976

ofwel zoeken op...

Kustwacht cutter stan patrol 4207 *FOTOS DAMEN*!!!!!

Letop vanaf p14. Daar wordt het spannend! Cruciale info

Groet aan allen, zo ook Jan en Roel!
Overigens krijg ik het de komende maand weer beredruk op de zaak en zal ik 'even' niet veel tijd hebben om op het forum te gluren. (mits ik het niet laten kan)
Bas Busking

Back