Vertragingen op electromotor?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door casperdg, 17 apr 2003.

  1. casperdg

    casperdg Guest

    Hallo,

    Ik heb een zweefvliegtuig (2,5m en 2200 gram) met een Speed600 motor er op. Ik gebruik een 8*4,5 klapschroef en dat is net genoeg om hem op hoogte te krijgen.

    Nu zie ik een post over de Potenski Cobra, en in de review ervan lees ik dat onder andere de vertraging van de motor (en dus de grotere prop) er debet aan is dat hij kan prophangen.

    Betekent dit dat door een vertraging en een grotere prop een hoger rendement ontstaat?

    Als dit zo is, kan iemand mij dan vertellen hoe ik bepaal wat voor vertraging/propeller er op mijn zweefvliegtuig moet?

    Alvast heel erg bedankt.
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    pesoonlijk vind ik een speed 600 voor een 2.5 meterkist echt maar net genoeg, ik heb dezelfde combinatie op een 2 meter kistje gehad maar zelfs daar was het eigenlijk niet genoeg, zeker niet als er wat wind staat!
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De vertraging zorgt ervoor dat je motor werkt in het gebied (toeren/stroom) waar hij efficiƫnter is. Verder kun je dan een prop met een grotere diameter gebruiken, die is ook efficiƫnter.
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ron vat het mooi samen.

    Voorbeelden:
    Alleen vertraging:
    Bij zelfde motor en zelfde cellen dan alleen propvoordeel. Leuk, zinvol, maar niet dramatisch. In de praktijk hooguit 30% verbetering of zo. "voor je gevoel" dan tot maximaal een factor 1.5 (omdat je makkelijker bij de optimale snelheid kan vliegen).

    Vertraging en overspanning.
    Bijv speed 600 8.4v (#3301) normaal voor 7 cellen met 8x4.5 prop.
    Met vertraging 1:3 kan 10 cellen en 12x8 prop.
    Dan win je zo'n 40% aan spanning, Nog een stuk extra voor de prop.
    Zit je zo aan 50% extra (voor je gevoel verdubbeling) bij zelfde stroom.
    Gebruik je i.p.v. SC cellen de iets kleinere 4/5 SC, dan ben je niet eens zwaarder.

    Nog leuker: Snellere motor.
    Een speed 600 8.4v doet het leuk bij gematigde stromen. Als je echter toch een vertraging gebruikt, dan kan je ook wel een hele felle motor gebruiken. MEC levert een 1:6 vertraging met een sp600 maat truck motor die 40A uithoud. 400 watt en goed prop/motor rendement i.p.v. 150watt van een sp600 direct. Daar kan je wat mee (prophangen bijvoorbeeld)
    http://www.modelelectronicscorp.com/turbo10.html

    Vanwege prijs en onderhoud van auto/truck motor en vertraging mischien dan beter aan borsteloos denken.
     

Deel Deze Pagina