Vertragingen

  • Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
Gerben, wil je uitleggen wat er mis is aan mijn bijdrage? Dat lijkt me zinniger dan sarcasme. Elektrotechniek is mijn vak. En kijk ook even naar de tijd van mijn bericht en Harold's bericht. Een beetje meer krediet graag, alsof ik hier op het forum de hele tijd zit te ouwehoeren. Bah!
 
Dag Ron,

Mijn reactie komt voort uit een respect voor jouw kennis van de electrovliegerij. Ik had dan ook gehoopt dat je ons nog kon verblijden met jouw inzichten op dit gebied.
Was dan ook enigszins teleurgesteld in je minimale bijdrage.

Gerben
 
Gerben zei:
Ook zonder vertraging kun je de pitchspeed aanpassen aan de vliegsnelheid. Risico is wel dat je een hele "platte"prop krijgt. 8x3 oid.

Klopt, maar die platte prop heeft dan een lager rendement. Theoretisch al niet boven 50% of zo.
Kan je ook wel voorstellen, want die prop moet veel meer ronddraaien (we hadden ook geen vertraging) voor dezelfde pitchspeed. Meer weerstand.

Diameter zal dan ook vaak kleiner zijn dan je met een vertraging kan.

Optimaliseren is naar het totaal kijken en is een compromis tussen rendement, gewicht, eenvoud en prijs.

- Rendement of laag gewicht kan je kopen (borsteloos, nieuwste accu's).
- Direct drive is eenvoudig, maar wel OF zwaarder, OF lager rendement.
Goedkope motor met vertraging is wat zwaarder en complexer dan een buitenlopertje die dezelfde prop aan kan. Kan gunstiger prijs zijn, maar mischien ook weer niet als je naar levensduur kijkt.
enz...

Als je alles optimaal wil hebben koop je een goede motor (prijs) en stelt die met een vertraging (minder eenvoudig dus) af op de optimale prop voor je kist.

Als je En goedkoop En eenvoudig wilt, zal je de nadelen elders moeten compenseren. Heel licht bouwen werkt dan prima (en kost ook minder aan materiaal)
 
Ja , Ron wat doe je lelijk zit je baret niet goed vandaag :lol: :wink:

Volgens mij bedoelde gerben het als compliment. :D
 
Back
Top