Vervangen Speed 600 8,4 V door brushless

Hallo heren vliegers,

Zoals jullie aan m'n avatar kunnen zien zit ik in een heel andere tak van (model)sport. Alhoewel, je zou kunnen zeggen dat een duikboot onderwater vliegt, kan ook hoog en laag, dus het is maar relatief.... :wink: :lol:

Mijn vraag is dan ook boot-gerelateerd. Maar ook weer niet over een duikboot, maar een Motor Torpedo Boot. Ik heb het al bij de speedboot jongens geprobeert, maar daar worden meer de zwaardere motoren gebruikt, en krijg ik weinig info. Hoe dan ook, de vraag:

Ik heb een schaal 1:24 MTB van 92cm en 3.5 kg zwaar. Daar zitten nu twee Speed 600 8,4 volt motoren in die op 7,2 volt draaiend de boot een mooie schaalsnelheid geven, naar schatting 18 kmH. Nu zit ik met de gedachte te spelen om er twee brushless motoren in te zetten. Dan met hetzelfde, tot 25% meer vermogen. Doel: minder stroomverbruik = langere vaartijd, gewichtsbesparing, en technisch 'leuk'.

Nu ben ik op brushless gebied een :newbie: dus weet iemand van jullie wat daar een geschikte motor voor zou zijn? Dus op 7,2 Vlot hetzelfde tot iets meer vermogen dan een Speed 600 8,4V op 7,2 volt. Voor een snelheid van 20kmH, heb ik ongeveer 11000 toeren belast aan de schroeven nodig, iets meer als reserve mag natuurlijk ook. Ik heb al zitten kijken naar de Roxxy serie buitenlopers van Robbe, maar ik kan me bij de specificaties geen duidelijk beeld vormen. En dan een geschikte regelaar, met achteruit .... mogelijk de roxxy 900 serie ?? En voor jullie beeld, de schroeven die ik gebruik zijn 30mm drieblads, en trekken aan de speed 600 ongeveer hetzelfde als een 8x4 of prop. Wie weet iets? Alvast mijn dank!

11000 delen door 7.2 = ca 1550 ... dus moet de motor een theoretisch 1550KV (toeren per volt) hebben, met wat rendements verlies kom je snel op 2000KV of meer ..... dat is voor een buitenloper vrij snel .... iets van een MEGA ACn 22/10/5 zou kunnen (dit is en binnenloper) ....

Hallo Dirk,

Ik zit ook het Graupner boek eens door te bladeren, een Compact 235 7.2V, 2150 Kv, is dat wat? Of een 235 9.6V, 1800 Kv? Ik zit ook niet aan een buitenloper vast, binnenloper mag ook. Maar ik dacht dat die juist meteen een idioot hoog toerental gaan draaien terwijl buitenlopers meer koppel hebben bij minder toeren.

Ga er wel van uit dat je twee regelaars moet gebruiken.
Ik heb wel 2 motoren op 1 regelaar toegepast in een vliegtuig maar in een boot is de belasting onregelmatiger. :)
Ik zeg niet dat het niet kan maar het kan problemen geven. :wink:

Back