Vervangen staartmotor heli

De staartmotor van mijn F49 heeft het (weer eens begeven) en vervangstukken zijn niet zo eenvoudig te vinden (ik heb nog een reserve, volledige set), maar ik heb ook nog een los motortje dat kan passen (een beetje langer, maar de diameter is goed).

Hoe krijg ik die originele er uit ? Die zit nogal geklemd onder dat witte tandwiel, dat zelf dan blijkbaar weer geklonken zit. Ik kan het grote tandwiel wel wat verbuigen en met wat wringen en draaien zal ie wel komen, maar ik forceer de dingen niet graag .. Ik zie niet hoe ik dat witte tandwiel er af krijg ? Kan iemand raad geven ?

Zie foto's hieronder:

IMG20250308112643.jpg
IMG20250308112638.jpg


Thx,
Stefan.
 
Met een tang geraak ik niet tot bij die centrale as van dat tandwiel (te smal). Opwarmen kan ik proberen; met een haardroger of zo ? Is dat gewoon geklemd ?

Thx,
Stefan.
 
Mijn vermoeden is dat de schroef in het midden van het tandwiel (foto 1) eruit gedraait moet worden.
ff met een dremel kijken of je er een sleufje in kunt maken, en met een platte schroevedraaier eruit draaien
OF het zit erop geduwd. dan zou je een platte schroevedraaier tussen tandwiel en zwart frame kunnen duwen, beetje wrikken, moet ie eruit komen.

Als ik de reservedelen lijst bekijk, moet dat ding gewoon los kunnen..
ze hebben ook reservemotoren etc, dan is het dus gemaakt om uit elkaar te komen.

als ik je foto 1 goed bekijk, zitten er nog twee schroeven in het zwarte deel. als die eruit gaan, vermoed ik dat het hele deel wat het witte tandwiel vast houdt, er ook uit komt

Denk dat je voornaamste uitdaging word om het tandwieltje van de motor as af te krijgen
 
Mijn vermoeden is dat de schroef in het midden van het tandwiel (foto 1) eruit gedraait moet worden.
ff met een dremel kijken of je er een sleufje in kunt maken, en met een platte schroevedraaier eruit draaien
OF het zit erop geduwd. dan zou je een platte schroevedraaier tussen tandwiel en zwart frame kunnen duwen, beetje wrikken, moet ie eruit komen.

Als ik de reservedelen lijst bekijk, moet dat ding gewoon los kunnen..
ze hebben ook reservemotoren etc, dan is het dus gemaakt om uit elkaar te komen.

als ik je foto 1 goed bekijk, zitten er nog twee schroeven in het zwarte deel. als die eruit gaan, vermoed ik dat het hele deel wat het witte tandwiel vast houdt, er ook uit komt

Denk dat je voornaamste uitdaging word om het tandwieltje van de motor as af te krijgen
Trouwens, ja!
 
Mijn vermoeden is dat de schroef in het midden van het tandwiel (foto 1) eruit gedraait moet worden.
ff met een dremel kijken of je er een sleufje in kunt maken, en met een platte schroevedraaier eruit draaien
OF het zit erop geduwd. dan zou je een platte schroevedraaier tussen tandwiel en zwart frame kunnen duwen, beetje wrikken, moet ie eruit komen.

Als ik de reservedelen lijst bekijk, moet dat ding gewoon los kunnen..
ze hebben ook reservemotoren etc, dan is het dus gemaakt om uit elkaar te komen.

als ik je foto 1 goed bekijk, zitten er nog twee schroeven in het zwarte deel. als die eruit gaan, vermoed ik dat het hele deel wat het witte tandwiel vast houdt, er ook uit komt

Denk dat je voornaamste uitdaging word om het tandwieltje van de motor as af te krijgen

Hallo, en bedankt voor je hulp. Ik heb nog geen tijd gehad om dit te bekijken op de heli zelf, maar ik heb wel al eens geprobeerd om dat oude tandwiel van een kapotte motor te halen, en daar zijn al twee trekkertjes op scheefgedraaid ... Misschien moet ik het tandwiel eerst eens opwarmen met een soldeerbout.
 
dat zowieso...

vaak zit dat met een soort sterke locktite erop gekrompen
die locktite laat los van warmte
zowieso bij opwarmen wordt het tandwiel wat groter, dan trekken en rommelen zou hij met wat gepast geweld eraf moeten komen..
 
Back
Top