Vervangende accu - 8cell AA-Size 800mAh Nicd 260gr.

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een vervangende accu voor mijn Pico-Jet, want de accu die dr nu in zit is n beetje lomp zwaar voor zn bedoevend lage capaciteit. (ruim 30gram per 800mAh AA-size NiCD celletje!)

De pack moet even groot of kleiner zijn dan een AA-cell configuratie van 2x2x2. Verder moet hij ook niet zwaarder dan 260gram wegen, en geen bezwaar hebben tegen et voeden van een permax 480 motor.

De prijs moet ook enigzins nog n beetje gezond blijven (50 euro voor n accutje is NIET gezond!)

Geen probleem dat heb je zo aan elkaar geschroeid, zou je zeggen. Maar helaas, dat feestje gaat aan mijn neus voorbij. Ik heb geen materieel noch kennis om zelf accus te maken, dus ik zit vast aan prefab of winkels/mede modelbouwers die et even voor me willen doen.

Dus wie kan mij eens adviseren wat te doen?

Goedkoop losse cellen kopen en door een mede clublid met ervaring hierin laten solderen. Als het je een paar keer hands on is voor gedaan is het niet zo moeilijk hoor.

Dat worden HELE HELE dure accus dan... 150 euro per jaar zie ik niet echt zitten voor die kleine foamertjes van mij. (die club hier is schijnbaar 2x zo duur als normaal, en die KNKvL helpt er ook niet aan..)

Nee hoor, er mankeert niks aan de pakketten waar Han over spreekt. Op veel clubs zijn de wat gevorderde vliegers overgestapt op Lipo cellen en worden de, soms gloednieuwe, Nimh cellen onder de andere leden uitgedeeld.

Nou zon lompzware 800mAh NiCD zou ik toch niet aanpakke. :P Maargoed, kan ie weer even ontopic? :P Ik heb een vervangende accu met iets meer capaciteit nodig en als et even kan iets minder gewicht.

Zoek je zoiets, Sven ?

'ns als experiment besteld bij een Amerikaanse firma die "tailor made" batterijen opstuurt : kostte mij iets van 26 euro all in .... vond ik nie echt een slechte deal ....

HPIM0227.jpg
[/img]

All in? Dus met shipping? Das nieut duur voor echte GPtjes nee. Ik kende die winkel al wel, maar ik wist niet offie wel betrouwbaar was. Maar ik zal er toch maar eens gaan kijken.

Was de levering lekker vlot?

Had al gehoord van Amerikaanse Rc-collega's dat die gast redelijk te betrouwen was ... op zijn site stel je onderdeeltje per onderdeeltje je pack samen, daarna zie je gelijk de totale kost dacht ik ( shipping incl ) ...

Was enkele maanden terug maar ik weet nog dat ik het pack in exact 1 week in de brievenbus zitten had...ideaal voor de niet-solderende klunzen onder ons ... :lol:

hihi, guilty as charged. ;) Ik ben niet zo goed in solderen. Maar binnen n week is dus gewoon airmail. Heel netjes. Ik zal eens gaan prutsen daar. :P Kijken wat et me gaat kosten.

EDIT:
Hmm, helemaal niet slecht moet ik zeggen. :D De shipping is maar 10 dollar ofzo, wat je in nederland ook kwijt zou zijn. En de accu celletjes zijn ook helemaal niet duur, 20 dollar voor een 1800mAh 8cell AA-Size pack. Heel netjes. Ik weet alleen niet welke cells et beste zijn, en of ze passen, want die plaatjes bij custom packs zijn zonder info en de maat is moeilijk te gokken.

Weet iemand mischien hoeveel amp zon Permax 7.2v 480 trekt? Anders kan ik mischien gewoon die hele goedkope cells nemen van 1800mAh. die 10amp aan kunnen

Hoi hoi,

Die standaard multiplex 480 (fully) trekt statisch en vers van de lader net iets over de 10 amps (met een Gunther prop of een 5,5*4,3 cam).
Echter als ik jou zou zijn... gewoon bij de Gamma of Praxis de allergoedkoopste 60...100 Watt soldeerbout halen en zelf proberen. Het is makkelijker dan je verwacht. Indien je niet genoeg info op dit forum kan vinden over dit soldeerwerk, dan start je gewoon een draadje.
En zo'n soldeerbout is een hele welkome aanvulling op je modelbouwersgereedschap.
8 stuks sanyo's of GP's, een stuk krimpkous, stuk snoer, stekkers en een soldeerbout moet lukken voor ongeveer €35.-. Je houdt dan over...1 akku, krimpkous voor nog 4 akku's, een soldeerbout en een stukje extra ervaring.

Gr.A.

8 sanyo accus een krimpkous, siliconesnoer, stekkertje EN n soldeerbout voor 35 euro? Nou maak je et wel heel gek hoor. :P Dat kan toch niet?

Cheapbatterypacks.com is ECHT cheap. Is et dan niet net zo makkelijk om daar wat in te kopen? Die KAN accutjes schijnen goed te werken tussen 20 en 25A current, en voor 20 dollar per pack heb je al heel wat in huis met een redelijk laag gewicht. Desnoods een pack van die supercheap AAcell accutjes van 1800mAh, die kunnen 10A max aan, en in mid flight schijnt zon 480 maar 4.5A te slurpen, dus moet kunnen denk ik?

Ik wil best proberen zelf n pack te schroeien, maar voor die paar dollars op CBP.com, waarom een gebakke cell riskeren? :P

Maar et begint er al aardig op te lijken :P, maar een paar dingetjes kloppen niet.

Zon soldeerboutje heb ik al, 2 zelfs, en no way dat je daar AAcells mee kunt solderen. Ik krijg er amper motorcontactjes warm genoeg mee. Maar ik weet ook niet helemaal welk wattage dat ding nou is, bovenin staat 120, maar in de info staat 30 (zoals de mijne).

Die GPtjes is geen gek idee, die zijn kwalitatief bijzonder goed (Ik heb er al massas van liggen voor digicams enzo), maar die dingen hebben button tips, geen soldeer lipjes, das al helemaal moeilijk om ergens aanvast te bakken.

En quartel (de enige modelshop in heel omstreken) en goedkoper dan wat dan ook? Dont think so. :lol:

EDIT:
Dat solderen komt nog wel n keertje als ik echt gek wil gaan doen. ;) Nu lijkt cheap batterypacks.com mij de gemakkelijkste weg. Maarrrr... Welke cell? :P Ze hebben er zoveel. Liefst had ik die 1050 GPtjes genomen, maar die staan al n eeuw op backorder. Er werd al eens gezegt dat een picojet met 480 motor statisch net iets van 10A trekt. Hoeveel is dat dan in volle vlucht? CBP.com heeft namenlijk goedkope 1800mAh AA-Size NiMH cells die max 10A discharge kunnen. Zon pack zou namenlijk maar 16 dollar kosten. Natuurlijk zijn ze kwalitatief iets minder, maar als ze maar de helft zo lang mee gaan als zon dubbelz o dure GP, dan ist toch goed? :P

statisch of in vlucht?

Ik heb een beetje onderzoek zitten doen met verschillende packs van CBP.com, En daar zijn 2 keuzes uit gekomen:

De eerste is een pack van CBP1650AA cells.
Deze cells zijn 49.53mm lang en 14.22mm breed (AAcell), hebben een capaciteit van 1650mAh, en wegen 28.3gr.
Een pack zou dus met kous en draad afgerond 230gram wegen.
Kosten van zon pack: 22 dollar.

De andere keuze is een pack van CBP1150 cells.
Deze cells zijn 28.45mm lang en 16.76mm breed, hebben een capaciteit van 1150mAh, en wegen 20.6gr.
Een pack zou dus met kous en draad afgerond 170gram wegen.

Wat is volgens jullie de beter keuze? 7~10 minuten met 90gram minder, of 15~20 minuten met 30gram minder?

Back