vervangende electromotor motor voor een 10cc speed

hallo weet er iemand welke elektromotor een mede modelvlieger moet gaan gebruiken om een 10cc speed te vervangen om een brandstof flash om te bouwen op elektro er vanuitgaande van een setup met 5s of 6s p/s alvast bedankt voor de info

en op wat voor toestel.

En welke accu's heb je eventueel al liggen.
Want 5 a 6 S lipo moet een 10cc wel kunnen vervangen. Maar je kunt ook 2 3S pakketen samen gebruiken als een 6S.

Ook hier geldt volgens mij gewoon de vuistregel motor 1/10 van vliegklaar gewicht bij een buitenloper.
De kv waarde afstemmen op prop die je gebruiken wild.;)

Welk model?
Wat is het vliegklare gewicht?
snel vliegen of langzaam?

Vuistregels:
100 watt per kilo vliegt
150 watt per kilo is grondstart
200 watt per kilo is lichte kunstvlucht (dynamisch vliegend)
250 watt per kilo kunstvlucht
300+ watt per kilo is 3d en bijna ongelimiteerd vertikaal.

10% van het vliegklare gewicht is voor de motor
20% van het vliegklare gewicht is voor de Lipo

3 watt per gram motorgewicht.

Hoog KV voor snellere modellen met kleine prop
laag KV voor langzamere modellen met grote prop

Een trainer model heeft minder Watt per Kg nodig dan bijvoorbeeld een warbird model. Die vuistregel geeft je een beetje een indicatie maar als je het gewicht en het model van je vliegtuig hier even geeft dan kunnen mensen je beter en doelgerichter helpen.

Hallo, leuk dat Haroldvk de vraag heeft gesteld welke vervangende elek.m. voor een 10 cc motor gebruikt kan worden. Het betreft een Flash-Light 2 model, 175 cm. spanw. gewicht 3,6 kg. Os Max 10 cc met achteruitlaat en geintregeerde resonantiepijp, prop Profiprop 11x10,5 elek intrekbaar landingsgestel, rpm onbekend lag al 15 jaar op mijn zolder. Alvast bedankt voor de info
Groet,
Dick

Een trainer model heeft minder Watt per Kg nodig dan bijvoorbeeld een warbird model. Die vuistregel geeft je een beetje een indicatie maar als je het gewicht en het model van je vliegtuig hier even geeft dan kunnen mensen je beter en doelgerichter helpen.

een flash is geen trainer model wel een rc1 kist

Ja bij nader inzien zie ik van het plan af, vooral de grondvrijheid speeld een grote rol omdat na de boel gemeten te hebben er hooguit een cm grotere prop op zou kunnen en dan het gewicht zoals Theo opmerkte. Allen bedankt voor de informatie, zet hem nu maar te koop.

groet, Dick

Back