Vervangende motor hpi trophy buggy

Sinds vorige week ben ik na jaren elektro rijden terug begonnen met nitro.
Hiervoor heb ik mij een 2dehands trophy buggy aangeschaft.
Mijn enige nitro ervaring was een aantal jaar geleden met een firestorm van hpi.Van deze wagen was ik eigenlijk zeer tevreden en wou aanvankelijk deze terug kopen (nieuwe versie tegenover die ik heb gehad).
Nu heb ik al een tijdje het gedacht om toch eens wat groters te proberen dan altijd 1/10 of kleiner,dus begon ik te denken aan een 1/5,maar wegens plaatsgebrek en de grotere aanschafkost is het dan toch (voor nu) bij 1/8 gebleven.
Alles goed aangekomen thuis,nitro gehaald en een nieuwe glowplug,motor startte zo goed als direct!Motortje had zeker nog goed compressie en buiten dat de wagen wat vuil was is er verder niets op aan te merken.
Na wat kuisen en motortje openhalen om te kijken naar eventuele schade binnenin terug alles in elkaar en beetje gereden en afgesteld.Nu blijft dit wel een 2dehands motortje (in wel zeer goede staat) maar je weet dus nooit echt hoe lang deze het nog vol houd.Nu mijn uiteindelijke vraag:
Stel dat ik binnen een paar maand een nieuwe motor zou moeten kopen,welke wordt er aangeraden?Terug stock? Of misschien iets met wat meer power? De truggy heeft een grotere motor dan de buggy maar is dit zo plug and play? Misschien aftermarket motortjes die qua prijs/kwaliteit goed zitten?
Wat is er dus mogelijk en waarop moet ik letten bij aanschaf van een nieuwe of andere motor?
Heb zo vlug wel even google gechecked en ook hier wat topics en zag dat er iets was met een OS as voor de clutch of met een ander soort as. Maar kan vast niet het enige zijn wat verschilt.
Heb ook wat gelezen over GO motoren,die zouden prijs kwaliteit goed in verhouding zitten.

Motoren vanaf 3.5 cc hebben dezelfde inbouwmaten.
Op een buggy wordt door de meeste mensen een 3.5cc aangeraden.
Merk en type ligt er even aan of je trekstarter/rotostarter danwel een startbox gaat gebruiken.
Trekstarter heb je meerdere keuzes,
Nitrobull, Picco, Force, LRP.

O.S, Novarossi, Alpha, RB, Orion, Axial enzovoorts hebben meestal een blinde backplate voor gebruikk met een startbox.

Persoonlijk ben ik erg gesteld op flink overpowered en zet ook op een buggy een 4.6cc. :rofl:

Bedankt voor je antwoord,overpowered vind ik zelf ook zeer fijn! Liever teveel dan te weinig voor mocht het een keertje nodig zijn ;) En je zit dan niet al te vaak op het uiterste van de motor te rijden denk ik.Trekstarter vind ik op zich geen probleem,startbox of rotostarter is vast leuker in gebruik maar als je niets anders gewend bent mis je ook niets :D
Ik denk dat ik dan wel voor een hpi motortje ga terug,moest het binnen onbepaalde tijd nodig blijken,en dan natuurlijk de grotere truggy variant.Heb je toevallig ook nog een idee hoeveel zo'n 3,5cc motortje kan verbruiken?Ik heb het dan over gewoon wat rondcrossen en geen hele tijd speedruns.Lijkt mij dat deze wel flink wat verbruikt maar kan best zijn dat de afstelling nog niet optimaal is,alles staat nog wat rijk denk ik.Een 4.6 zal dan ook nog wel meer drinken maar dat neem ik er dan wel bij.Is een kwartiertje rijden met een tankje mogelijk met de trophy 3.5?Of is het eerder 20min-half uur?

Verwacht niet meer dan 10 minuten hooguit. Het is per motor verschillend, hoe tammer de motor geconfigureerd is des te minder het verbruik.

10min is wel heel kort,kan me niet meer herinneren hoe lang dit met de firestorm was maar leek me alleszinds wel iets langer.Natuurlijk geloof ik je wel als je dit zegt,morgen normaal een keer echt rijden en nog finetunen van de motor.
Ben wel weer enorm blij met de aankoop,ik heb altijd een zwak gehad voor brandstof motoren.Is toch net effe echter :)

Ik heb pas geleden een HPI Trophy buggy gehad (mijn broertje heeft hem nu) waar ik de standaard motor in had vervangen voor een 4.5cc van hobbyking. De motor kostte slechts 53 euro (nu iets meer) en het liep echt heel erg goed. Je moet alleen de blokjes waar de motor op staat iets uit elkaar schuiven omdat de motor wat "breder" is.

Hier een linkje:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__37331__EG_Sport_28_Two_Stroke_Glow_Engine_for_Car_.html

Volgens mij is hij er ook in EU warehouse.

Laatst bewerkt door een moderator:
125 cc doe ik ca 7 minuten mee, met een Werks B3 in de buggy
150 cc doe ik ook ca 7 minuten mee, Dat is een nitrobull en die staat op een truggy

Buggy is 3.5, truggy is 4.6

Dat hobbyking blokje lijkt me inderdaad niet duur maar is dat niet iets TE goedkoop? Natuurlijk voor dat geld kan je het wel eens proberen eigenlijk. Zit er misschien ergens een addertje onder het gras met die dingen, zoals bij elektro de goedkopere brushless motoren (380 rotor in 540 size can)

Oei 7 min :D ik hoop er dan toch 10 van te kunnen maken.

Nah, 1 meter is 3cc dus ook niet echt wat, plus dat er dan te veel weerstand ontstaat voor een snelle stroming voor de hoge toeren.

Back