Vervangende motor opzoeken

• Topicstarter Topicstarter Hans Terlouw
  • Startdatum Startdatum
H

Hans Terlouw

Guest
Ik ben in het bezit van een Multiplex EasyGlider Pro, welke nu nog via startelastiek of lier gelanceerd wordt.
Oorspronkelijk (via Multiplex) zit er een Himax 2816 1220 in met regelaar BL-2711, 10x6 prop. Accu BX-2500Mah (2/1). #33 2636
De motor heb ik opgezocht en weegt 77gram, 200W max, 20000 rpm max, 27,8 diameter, 32,5 lang, as4.

Ik wil het motortje, accu spinner enz niet via Multiplex kopen, maar bij rctechnics, heb ik namelijk nog wat te bestellen en is goedkoper.

Nu heb ik geprobeerd te zoeken bij RCtechnics Internet Store maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe ik de juiste vervangende motor kan vinden?
Kan iemand mij uitleggen hoe ik van start moet om de juiste motor, spinner en accu te vinden.

Typhoon 15-10 met 10x6 klapprop is geschikt voor direct drive. Met een 25A regelaar.

Voor de klapprop wel een spinner van 40 a 42 mm gebruiken. Werkt perfect.
Wel wat aanpaswerk on een motor schotje te maken, maar het is goed te doen. Wel veel domping en side thrust inbouwen.

Accu 3S 1500Mah tot 2200Mah is goed. Als ie de 25A maar kan leveren. Maar probeer het gewicht laag te houden... Aangezien de accu toch op het zwaartepunt ligt maakt dit niet uit..

PS : ik heb nog een complete te koop staan met deze setup....

Hans ik heb er een Typhoon 15/14 op en een 11*8 prop. Bij RCTecnics hebben ze de 15/13 dat gaat goed met een 10*8 - 11*6.
EasyGlider

Een motor met een hogere KV als de 15/10 wordt redelijk zwaar belast met een 10*6 en wordt denk ik vrij warm in de EasyGlider romp

Warmte is geen probleem hoor. tenzij je continu volgas gaat vliegen. Maar dan ga je geen easyglider vliegen neem ik aan. En met de 15-10 heb je zelden volgas nodig...

Nu wil ik zelf eens uit kunnen rekenen hoe ik de juiste motor uit zoek.
Achter elk borstelloos motortje zie ik b.v. "1500KV" ik begrijp dat dit en belangrijke aanduiding is waar ik op moet letten.
Zoals jullie al aangeven moet ik niet hoger gaan dan 1500KV (dat is de Typhoon15/10).

Voorbeeld Typhoon 15/10 1500KV Spanningsbereik 6-15V: bij 6V 9000RPM en bij 15V 22500PRM.
Voorbeeld Typhoon 15/13 1200KV Spanningsbereik 7,2-12V: bij 7,2V 8640RPM en bij 12V 14400PRM.
Voorbeeld 2217/06 1500KV Spanningsbereik 6-15V: bij 6V 9000RPM en bij 15V 22500PRM Hier geven ze aan bij 3S Max 8x4 prop.
Voorbeeld 2217/08 1100KV Spanningsbereik 6-15V: bij 6V 6600RPM en bij 15V 16500PRM Hier geven ze aan bij 3S Max 10x5 prop.
Doe ik bovenstaande berekening goed, of maak ik een denkfout?

Kan ik er nu vanuit gaan dat de Typhoon 15/10 het zelfde is als de 2217/06, en hier dus dezelfde prop op kan als aangeven bij de 2217/06.
Bij de Typhoon wordt de max prop niet aangegeven (op de site van RCTechnics).
En als ik een regelaartje neem welke de max stroom aan kan zit ik dan goed of moet ik net iets hoger nemen?

Laatst bewerkt door een moderator:
(naar aanleiding van pb)

Hans,

Hier de pagina van RBC kits:
RBCkits Online Shop - Typhoon 15/10
Hier wordt de 9*6 als best passende prop aangeraden.

Er treedt altijd een heeveelheid slip op waardoor in de praktijk het toerental onder de KV waarde ligt (tot zo'n 30%, afhankelijk van de belasting).

Dit is de 15/13
RBCkits Online Shop - Typhoon 15/13
Hier wordt de 11*8 aangeraden.

Deze motor is met 3s lipo's naar mijn mening een betere keuze voor de Easyglider.

Groet,
Hans

Kan ik er nu vanuit gaan dat de Typhoon 15/10 het zelfde is als de 2217/06, en hier dus dezelfde prop op kan als aangeven bij de 2217/06.
Bij de Typhoon wordt de max prop niet aangegeven (op de site van RCTechnics).
En als ik een regelaartje neem welke de max stroom aan kan zit ik dan goed of moet ik net iets hoger nemen?

Je ziet dat de fabrikanten bij dezefde KV een andere prop aan geven. Dat betekent dat de ene motor zwaarder belastbaar is dan de andere. Als je naar de max Amps kijk bij de specs blijkt dat ook wel.
Prijzen van de regelaars verschillen niet zo veel, zelf kies ik dus meestal een slagje groter dan strikt noodzakelijk.

Motoren met dezelfde Kv en gewicht kunnen gelijke props aan.
Een zwaardere motor is geschikt voor meer stroom, dus daar kan dan een grotere prop op.

Leuk voorbeeld met minimag en mentor (mentor = magistor = mag = grote minimag)
Op mijn minimag zit een typhoon 15/10 met Kv1200
3S lipo met 8x6 prop. Ampere of 15.

Op de mentor zit een mega 22/30/3 ook met KV=1200.
Deze vliegt met een 12x6 met 3s A123. 42A.
Als ik op deze motor een 8x6 prop zou zetten zou ik ongeveer zelfde toeren en stroom hebben als de typhoon.
Dit verhaal gaat op tot je in de overbelasting zit. Zeg 3 watt per gram motor. Daarboven moet je precies weten waar je mee bezig bent om nog een goed rendement uit de motor te halen, dus dan zie je verschillen ontstaan.

Ok: himax 2816 met KV=1220 die motor is een gram of 80.
Zoek een motor met zelfde gewicht en Kv.
De typhoon 15/10 is een rechtstreekse vervanging. De 15/13 kan prima, maar met andere (grotere) prop.
Voor de inbouw handig als het met schroefjes ook op de himax lijkt (zijn allemaal axi klonen).
Bij RCtechnics dan: 2217/08 met iets mischien grotere prop dan multiplex gebruikt.

ook juist easyglider gekocht, met een himax 2826 1120, welke prop kan ik hange (kwil 3 cellen vliegen want heb er hier nog van liggen:))

heb een 8*4.5 klapprop hangen, de motor himaw 2816 1220 word na 30 seconden volgens mij te heet (kan niet vasthouden),
Heb echter dit Himax 2816-1220*-*Himax*-*Brushless Motors*-*Motors and Accessories*-*BMKDesigns gevonden en hier zeggen ze dat hij rustig onder zijn ampere's blijft, :s, kan iemand mij helpen/dit verklaren. (ik vlieg op 3 cellen lipo)

Je zal een maatje kleinere prop moeten nemen of op 2 S gaan vliegen , dan kan je weer een grotere prop nemen .

En je moet de A´s gaan meten voor dat je de motor om zeep helpt . :D

Mfg Johan

dit motortje is een goed motortje voor de ez pro
Easyglider met de 3542-B 1250KV buitenloper

op deze site kan je een filmpje zien met die motor
Perba

en de service van perba is uitstekend en slecht 2 dagen levertijd .

Back