Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ..mooi zo @Bartvd:

    maar let op, als je begint met 3+ pitch tot 6+,
    hoe krijg je de heli dan weer op de grond,
    pas als de throttle stik bijna beneden is zou de heli dalen (rond 4 graden)
    en dan gaat je motor bijna uit,

    of begrijp ik da wat niet goed ..

    vlg. mij is jou Expo en D/R goed,
    maar kijk voor een constante RPM,
    probeer de heli niet met de rotor-RPM omhoog en omlaag te brengen,
    dat is een collectieve pitch heli,
    dus je stuurt hoog en laag met de pitch.

    suc6 en
    Groet
    Uwe
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Er zijn regels van het huis...je volgt ze of je zoekt andere oorden op. Rest ons de vraag of openlijk je beklag doen niet onder de noemer kinderachtig valt...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    @Uwe: het klopt wat je zegt. Die pitchcurve is dan ook voor het absolute begin en samen met een heel milde throttlecurve (slechts 50 bij midstick) en met trainingskruis (meer gewicht)
    Ondertussen is die th curve opgetrokken en de pitchcurve veranderd, nu 0° op midstick en -3 op lage stick en +8 op hoge stick (dit geeft wel een geknikte pitchcurve).

    Ik voelde me ook al niet zo goed toen ik dat rotorgeluid hoorde (versnellen en vertragen) maar ik durfde nog niet meteen van m'n beginnerscurve af te wijken.

    Bij iedere vlucht pas ik nu iets aan. Kleine stapjes, zodat ik het effect duidelijk voel, maar de heli mij toch niet teveel verrast.
    Ik denk dat ik op goede weg ben, want ik krijg steeds meer controle over de heli en kan hem steeds beter stabiel hoveren, maar ik ben er nog lang niet.

    groeten,
    Bart.
     
  5. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    @Stevo: Als je mijn reactie bedoelt: Toen ik zei dat ik hetzelfde gevoel had, dan bedoelde ik niet slechte adviezen ofzo, maar hoe de heli reageert op de instellingen. Ik ben misschien niet duidelijk geweest. excuus heirvoor.
     
  6. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    :confused::confused::confused:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Jongens...volledig de mist in gegaan ...nieuwe gsm...tapatalk....en verkeerde topic....mea culpa
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  8. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Lol, dacht ik al :D
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Na ja toont aan dat plisie...mods ook mensen zijn.achteraf;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Vandaag ook ff heerlijk gevlogen bij mijn vliegclub.
    Alles heelgehouden, maar het was erg koud brrrr.....

    Vanavond bezig geweest om mijn Turnigy Zendertent te voorzien van verwarming (met de onderdelen en goede raad van Joop :D:D).

    Heb nu al zin om hem in het echt te testen,eindelijk warme handjes tijdens het vliegen :D:D:D
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Harde bewijzen graag :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan poets je ze toch even weer weg? Volgens mij geen mens die je dat kwalijk neemt :D

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Alle lipo's liggen weer op storage en de heli's staan weer op de kast. Was weer een geslaagde dag op het veld en toch nog 8 vluchten kunnen maken.

    @Arjan: gaat wel goed komen met die warme handen. Die verwarming van jou doet het prima met 40W aan warmte. Ga je zeker voelen ;-)
     
  14. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Bert, nee laten we lekker staan, als reminder dat we wel degelijk mens zijn ;-)

    Stevo
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik schrok al ....

    nu, gelukkig niks aan de hand !!

    @Joop: mooi, alles gelukt met vliegen, mooi te horen

    @Bartvd: goed gedaan,

    niet stijgen en dalen met de motor / rotor RPM,
    maar met de pitch,
    en voor even te checken:
    -2 grad is al genoeg, da kan de heli ook niet meteen hard naar beneden knallen,
    en naar boven moet je wat reserve over hebben,
    als de heli eens te snel naar beneden gaat, ik zeg maar minst 9 graden

    Die pitch curve kan je later ook nog zo doen, dat geen knik meer in zit,
    bij jou volgende project, als je al kan vliegen,
    stel je vanzelf de pitchcurve lineair in.

    Groet
    Uwe
     
  16. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Deze voormiddag nog eens gevlogen.
    Ik heb de th curve weer wat aangepast nu naar 0-70-70-70-70. Nu heb ik een constante headspeed.
    Pitchcurve ook wat aangepast (-2° -1° 0° +4.5° +9°)
    Dit werkt. Ik moet wel even wennen aan het feit dat je bij het opstijgen slechts een klein stukje van de collective stick gebruikt. Maar in de lucht valt het goed mee.

    Er stond wel net iets teveel wind voor mij. Op een gegeven moment danste de heli zo erg dat ik maar gestopt ben. Wel iets te hard neergezet:eek:nweer:, gevolg: de staartvin staat schuin.
    Bij inspectie blijkt dat het staartblok gedraaid zit op de staartbuis. Ik kon het gewoon terugdraaien tot het klikte.
    Ik heb het staartblok iets meer gespannen d.m.v. de staartvin schroefjes.
    De spanning was ook uit de snaar, dus deze ook iets bijgespannen en de schroefjes terug voorzien van threadlock.
    Voor de rest lijkt alles ok. Dus geen crashkosten.:grin:
    Wel heb ik gemerkt dat sommige schroefjes al uitslijten.
    Ik gebruik hex tools van Wiha. Weet er soms iemand of de Align hex tools beter zijn? Of zou het aan de schroefjes kunnen liggen? en zoja welke schroefje zouden dan beter zijn?
    Weer een heleboel vragen, maar ik leer bij in deze fantastische hobby.

    groeten,
    Bart.
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    alles super gedaan @Bartvd:

    de curves zijn nu o.k.
    en je krijgt nu ook gevoel voor de heli,
    en ook dat gevoel, dat de curven zo moeten zijn,

    soms in hover denk je met Expo en D/R , dat is genoeg,
    maar als je echt maar gaat vliegen en moet een manoeuvre doen,
    voel je de sticks dan heel snel aan het eind,
    en dan is het ook vaak eind oefening,

    de schroefjes,
    soms geen oplossing,
    zij zijn licht en kwetsbaar,
    dat enige wat je kan doen,:

    schroevendraaier (hexa of wat ook) van goede kwaliteit,
    als die namelijk ook niet goed is , dan goed bye.

    .!!verder zo
    Groet
    Uwe
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hier waait het als 'n gek.

    geen chance om te vliegen, tenminste nu niet,
    ook niet met Blade (dat zou de enigste zijn)

    alle Blades heb ik trouwens uit de verkoop,
    zij vliegen prima nu,
    alleen is mijn hangar over vol,

    en voor cadeau geef ik ze niet weg !

    Groet
    Uwe
     
  19. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hier is het afwisselebd tussen nog net te doen en net teveel wind. Zeer frustrerend als je staat te trappelen om te oefenen.
    Als je denkt: nu is het goed en je stijgt op, dan komt ineens de wind opzetten en begint de heli te breakdansen in de lucht. Niet fijn als je nog niet zo goed kan vliegen.

    Voor wat de schroefjes betreft, gelukkig heb ik een trex 250-450-500 hardware bag gekocht. Dus voorlopig schroefjes genoeg.

    Groeten,
    Bart.
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    je hebt veel plezier als geen wind is, vandaag niet goed, Uwe
     

Deel Deze Pagina