Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar kan ik me heel goed iets bij voorstellen.... Je kunt de rest van de motoren natuurlijk ook van bougie voorzien, dan kan het weer wél :D :D :D

    Ik moet ook eens die Irridium dingen gaan proberen: goed kans dat ik dan de viertakten ook veel heter kan draaien zonder dat ze gek gaan doen.
    Maar dan moet ik er gelijk 7 stuks hebben....

    Ja, met compressie verlagen moet je een dikkere pakking hebben, maar ik bedoelde dat je die ring erbij moet leggen dan, maar dat twee originele ringen vermoedelijk te veel is....
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    ah. duidelijk ;-)
    dan moet ik inderdaad eens gaan kijken waar die 0,1 mm ring te vinden is..

    De andere toestellen hou ik nog even zo :D
    Het zal best goed gaan, en ze zullen het er best goed mee doen..
    Maar als ik zie hoeveel enthousiasme het stiekem heeft gekost om de heli echt goed te krijgen..
    vind ik het ook wel prettig om de vliegtuigen gewoon lekker simpel te houden..

    dat heeft natuurlijk ook te maken met mijn onbekendheid met benzinemotoren en het afstellen..
    het niet toe kunnen passen van een toerenteller op de grond..
    verkeerde bougies in het begin..
    Het ontwikkelen van een start volgorde. Omdat bij mij de naalden zo ver dicht staan, is het wel eens lastig om de heli geprimed te krijgen..
    De tijd van de ontsteking.. gelukkig via jou een goede oplossing kunnen fabriceren, anders zou dat spannend worden.
    Ik wist op voorhand natuurlijk dat er veel uitzoekwerk in zat. ook niet erg.
    Maar heli's zijn toch anders dan vliegtuigen..
    En ik vlieg stevig anders dan jou @brutus :D
    dus had ik her en der wat andere problemen...

    maar: als een clublid van me er mee zou beginnen.. heeft hij al die problemen niet.
    dan kan ik hem helpen.. scheelt veel tijd.
    Stel, ik zet ooit een vliegtuig over.. en ik ben erachter hoe het exact werkt..
    dan kan de rest ook over natuurlijk.

    maar voor het moment vind ik "normaal" methanol in de vliegende plankjes wel ff leuk ;-)

    daarnaast.. ik heb nu dus een 35cc benzinekist..
    dat is ook wel erg makkelijk..
    Niet zo'n grote startkist nodig. en, iedere klap is raak. geen afstellen meer voor het vliegen..
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    90% van de problemen die je met de heli had, ga je met een vliegtuig niet krijgen. Met name het mengsel is stukken minder kritisch omdat belasting en toerental altijd "in verband met elkaar staan".

    Tenminste, dat is mijn ervaring.

    (maar het was eigenlijk maar een geintje, gebaseerd op "slechts één brandstof gebruiken")....
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb er eigenlijk al wel wat vaker over nagedacht..
    maar altijd toch besloten het niet te doen :D

    ondertussen denk ik dan dat ik eerder meteen op benzine zou overgaan..
    daar hebben ze tegenwoordig ook hele leuke, kleine dingetjes in..
     
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die kleine Saito viertakten schijnen juweeltjes te zijn... ze zijn alleen wat prijzig....
    Om het prijsverschil tussen bijvoorbeeld de FG 14 en mijn 15 cc goed te maken moet ik in die Saito 400 liter benzine verstoken.... En dan ben je nogal even bezig.... :D

    Over de diverse tweetakten hoor je nogal wisselende ervaringen.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is ook 1 van de redenen dat ik nog regelmatig heel die startkist heen en weer sleep :D

    Zowieso vlieg ik op het moment het meest met de benzinekist.
    vaak daarnaast nog de 600, alleen zuipt die niet meer zo heel hard. Raar genoeg vaak alleen de eerste tank, de tankjes daarna heb ik veel meer in de tank zitten na 8 minuten
    De andere methanollers gaan niet meer zo vaak mee.. dus dan ga je ook niet snel iets aan de motoren veranderen
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn buiten-lesheli, en één van de schaalhelietjes (de Raptor 30 in Mini-StarRanger rompje) draaien nog op methanol, en that's it....
     
  8. Hoogvlieger

    Hoogvlieger

    Lid geworden:
    25 nov 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    A'foort Utrecht
    na lange tijd van afwezigheid in modelbouwland, vandaag weer een zender in de handen gehad.
    mede door de tip van MF'er Stitch, lukte het om voldoende onderdelen te vinden voor een vergeten (maar teruggevonden) heli: Walkera V400D02
    vandaag was de remaiden: :banana:
    [​IMG]
    dit was de enige gelukte shot van het mini cameraatje op mn zender.
    verder was er slechts een lege lucht te zien...:frustie:

    zelfs gewoon hoveren was nog best wennen, en uitgerekend bij de landing stak de wind flink op.
    gelukkig is alles heel gebleven, maar met wat uurtjes met een simulator oefenen is de routine en gemak wel weer snel in de vingers hoop ik :)

    Gr.
    Hoogvlieger
     
  9. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.456
    Locatie:
    Paramaribo
    Ja die ellende had ik dus ook. Ik herinnerde mij de 300X als een zachtaardige heli. Heb nu de 300 cfx. Bij opstijgen gelijk alle kanten op en hij eindigde bijna in een bananenboom. Gelukkig aan de grond kunnen zetten en nogmaals proberen. Dat bleef bij hoveren maar ging al beter. Ook hier kwam de wind opsteken. Al met al dus een hele belevenis. Ondertussen race ik met m'n kleine quad door het huis. Dat is stuk makkelijker.
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet klagen... jullie HEBBEN tenminste bananenbomen....
     
    Chow en AHoogendijk vinden dit leuk.
  11. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.456
    Locatie:
    Paramaribo
    En we hadden een gigantische oogst dit jaar. Veel te veel. We hebben enorme hoeveelheden uitgedeeld maanden lang. Zowel gewone banaan als bakbanaan.
     
  12. SEZL ONE rhs

    SEZL ONE rhs

    Lid geworden:
    27 jun 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Hey daar , ik heb laatst nieuwe Servos gehaald , de ds450 , er zaten ds416 op..de tailservo is nog intact na de kleine crash, en dat is de ds525 , maakt dat nog verschil uit omdat ik nu een nieuwe en sterkere servo er op ga zetten???
    Gr.richie
     
  13. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    467
    Locatie:
    breda
    Maakt niks uit staat los van elkaar.
     
  14. SEZL ONE rhs

    SEZL ONE rhs

    Lid geworden:
    27 jun 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Thnx pach1977
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    het is hier trouwens serieus rustig...
    vliegt er nog wel eens iemand :D

    voor mezelf: de 600 is even niet vliegbaar.
    wat electronische uitdagingen, die naar alle waarschijnlijkheid met 1 onderdeel opgelost kunnen worden.
    alleen moet je dan wel dat onderdeel kunnen vinden, want het is een onderdeel van mn verbouwing lang geleden.
    er zijn blijkbaar niet zoveel shops die ontstekingen verkopen..
    en als ze het doen, hebben ze geen rechte kap.. allemaal verkopen ze 90 graden of 45 graden..

    mn bougiekap heeft een stevige tijd los op de bougie gezeten.
    dat heeft intern zo zitten rammelen, dat er nu e.e.a. overslaat op mn gasservo.
    geeft een rommelig vliegbeeld.
    dus.. ff testen met een andere ontsteking.
    eens zien of je die bougiekap straffeloos kan vervangen.
    heb nu een 90 graden kap.. moet nu een rechte worden..

    ik ken iemand die er 1 heeft liggen, ik denk dat ik gewoon moet wachten tot hij thuis is :D
     
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet dat de kappen waar ik er een van heb, via aliexpres o.i.d. gekocht zijn. Je kunt eens een gokje wagen....
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    ja..
    ik wil eigenlijk gewoon ff een andere ontsteking erop zetten.
    dan kan ik daarna met degene die ik van de 600 af haal, gaan testen om te zien of ik er een andere kap op krijg..

    verloren is het nooit, zo'n extra ontstekingsunit.
    en ik heb werkelijk geen enkel idee wat ik kan verwachten als ik zo'n kap eraf haal.
    kan ik tenminste ff prutsen aan zo'n ding, zonder dat de nuttige vliegtijd eronder hoeft te lijden :D
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vervangen schijnt echt maar een half uurtje werk te zijn, incl loshalen uit het model en opwarmen van de soldeerbout....
    (zelf nooit gedaan, maar het schijnt echt reuze simpel te zijn....)
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    ik ga het gewoon eens proberen!
    een winkel in nederland heeft ook ontstekingen, daar heb ik nu ook even de vraag neergelegd over de "rechte kappen"
    die zijn blijkbaar nogal schaars. op ebay na dan.
     

Deel Deze Pagina