vervanging speed 4980

• Topicstarter Topicstarter JariW
  • Startdatum Startdatum
J

JariW

Guest
Vraagje voor de kenners,.. :wink:

Ik heb een Spitfire 670 gram 90 cm span. Aangedreven door een Jamara hs 480 pro met 2.33 vertraging en 8 x 6 prop 8 maal kan1050.
Vliegt goed maar heeft geen power over voor een loop vanuit "level flight".

De mooiste oplossing is brushless. Wat mij leuk lijkt is een typhoon 6. Is dit wat als vervanging of moet ik naar Typhoon 15 (een spitfire die loodrecht omhoog gaat is een beetje te veel).

Grtz

JariW

Typhoon 15 dus, maar dan op half vermogen draaien?

Of is een mega een optie? begrijp alleen niet wat al die aanduidingen precies betekenen.

Hoi,

Typhoon-15

Mijn Jodel weegt afhankelijk van de type batterijen 720-750 gram.
Vanuit de basis is het ook een vliegtuig dat met een 480 motor met vertraging werkt.

Je bespaart dus met een Typhoon-15 (73gram) ongeveer 50gram t.o.v. een 480 setup.

Jouw Spitfire is dan zowat 620gram zwaar (met typhoon-15).
Mijn Jodel met 8cellen KAN-1050 weegt 750gram en vliegt daarmee super.

Ik denk dat je schrikt ...van de power.
tevens... langer vliegen

en... een mooie sound.

Groetjes,

Rob

Ps1. De inbus schroevjes bij de Typhoon-15 vast zetten met een beetje lock-save, zodat ze niet losraken.

Ps2. moi Jodel:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=86078#86078

Mmmm power zal niet slecht zijn. :D

Ik neem aan een 8*6 prop zal genoeg zijn? Qua geluid is de vertraging niet het mooiste geluid (ieder zijn eigen mening). Das ook een reden voor directe aandrijving.

Denk dat ik een 15 koop. Ben benieuwd, zal dit weekend waarschijnlijk gaan testen.

Hoi,

8x6 prop is ruim voldoende en waarschijnlijk heb je dan ook een zeer lange vliegduur. 8x6 camprop? of APC ?

9x6 is ook mogelijk... gewoon verticaal starten :D
De sound is geweldig. Brushless rules...

Rob

8 * 6 cam prop.

Scheelt de looptijd veel?? Ik loop nu ongeveer 6 a 7 minuten (niet konstant volgas). Dan issut snel naar de grond. Zweven kan die kleine kist niet.

Hoi,

De 8x6 camprop gebruik ik nu ook. Dan wel met 3cellen Konion (11.1volt).
De meeste tijd vlieg ik dan half gas (gewicht 720 gram). De Jodel is trouwens niet zo slank als de Spitfire.

Met 8cellen Kan-1050 denk ik dat je zo'n 12-13 Amp verbruikt bij volgas.
Ongeveer 100watt vermogen...lijkt me voldoende

10minuten denk ik toch dat je moet kunnen vliegen...als het niet meer is.
Met de Jodel (afhankelijk van vliegstijl) zit ik meestal rond de 10minuten.

Laat even weten hoe het lukt! Ben benieuwd.

Rob

Heb hem in huis (de tas) :D ....nu nog inbouwen.

Ik laat me verassen, hopen op goed weer in het weekend. Je hoort hoe 't gaat.

Gaaf.

Trouwens...welke speedcontroller gebruik je?

De motor heb ik vastgezet met nylon M3 schroeven. Die zetten zich goed vast

De (draaiende) trommel overigens kun je gewoon van het andere deel aftrekken.
Dan bemerk je meteen hoe krachtig die magneten zijn. Als je de trommel ervan af hebt dan kun je ook de twee inbus schroefjes beter zien zitten. Aandraaien/borgen met wat lock-tight. Nagellak schijnt ook te kunnen.

Het weer word goed! Success en geniet van de power!

Rob

Ps. welke Spitfire heb je eigenlijk?
Is een geweldig mooi vliegtuig

jeti 18-3p advance. Hoop dat het genoeg is. Weet alleen niet welke mode hij moet staan.

Moet de motor nog goed bekijken enz. enz.

De spit is er een uit de fmt. Was eigenlijk voor een 2,5 cc. Maar met een beetje besparing op gewicht issut een leuk kistje voor electro. Wat dat aangaat heeft FMT leuke tekeningen. Heb hiervoor de hai gebouwd, een klein weekje werk en je vliegt.

Ahaaa.

Even de handleiding napluizen dus mbt de jeti 18-3p. FMT tekening.
Misschien iets voor de komende winter.
Maar eerst....veeeeel vliegen... en landen :-D

Cheers,
Rob

Sukel,...vliegen met te veel wind :oops: .
Kon mijn geduld niet inhouden. Moest hem testen. Vliegen ging maar de wind gooide roet in het eten. De landing was wat te hard.

De wind maakte het misschien moeilijk om te vergelijken. De motor kreeg de kist goed tegen de wind in, maar echt hard stijgen was er nog niet bij. Moet wel zeggen dat de regelaar in soft timing stond. Weet niet wat het precies voor timing is maar ik denk de verkeerde. Volgens HET moet de motor 20 graad hebben en ik weet niet of dit bij soft timing is. Denk zelf bij hard timing.

Nadat de puzzel van de kist weer in elkaar zit ga ik dat proberen (bij minder wind).

Hoi Jari,

Chips...
Dat is me ook eens gebeurt. Het alom bekende.."geen geduld"
Moest toen de twee flesjes epoxy uit de kast halen om mijn EPP vliegtuig te plakken.

Automatische timing niet mogelijk met de controller?

Eventueel kun je ook een 9x6 cam prop proberen.
Geen probleem met de Kan cellen.

Later,
Rob

Plakken is alweer gebeurt. Een stukje glas erin voor de extra stevigheid...klaar.

Wat de timing aangaat ind ik de handleiding niet duidelijk. De handleiding welk op internet staat gaat uit van 5 mode's. De handleiding bij de controller gaat uit van 2. Kan er ook maar twee selecteren dus zal de handleiding van de controller zelfwel goed zijn.

Wat voor timing deze heeft staat er niet. Ik weet alleen dat de motor zelf wel heet werd van dat stukkie vliegen. Ik ga dus de hard timing proberen.

Grtz

JariW

Hoi JariW,

Hmmm. Ik gebruik bij mijn Castle Creations de standard setting "Standard advance timing (5-20 graden).

Staat er in de handleiding niks over het gebruik van de Jeti in combinatie met buitenlopers zoals Axi, LRK?

Rob

Zag bij Jeti deze info:

- possibility to set 2 modes
MODE 1 - normal motors (2, 4, 6 pole) maximum effeiency timing about 0 degres
MODE 2 - outrunning high pole motors (10, 14 pole) higher optimum timing for this type of motors and special software for best rotation

Ik mag dus aannemen dat mode 2 goed is ?? De Typhoon is een outrunner.

GRtz

JariW

Hoi JariW,

Yep. Mode2 zonder twijfel.

Vanavond is het rustig weer...

Rob

Ben nu voorzichtig. Als het iets teveel waait......

Ach plakken is ook een hobby. Zodra het weer het anavond toelaat dan gaat de kist de lucht in.

grtz

JariW

JariW,

Plakken... zoveel mogelijk vermijden!
Net als bomen...

Hiero in "Limbadwe" is het rustig (wind).

Trouwens met 8cellen en de KAN cellen kun je ook overwegen de 9x6 te proberen. "veeeeeel" power

Succes,
Rob

Back