Verviers

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 14 aug 2006.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Afgelopen weekend (12/13 augustus leuke wedstrijd gehad in Verviers (Pepinster). Goede deelname in stunt, teamrace en speed. Niet dat we als Nederlanders nou zo geweldig gepresteerd hebben, maar we waren er toch. Er hadden er alleen wel veel meer kunnen zijn. OK, met F2A en C doe je niet zomaar mee, maar met stunt heb je echt geen wereldkist nodig om mee te doen. Ik vlieg ook maar met mijn plankromp Banshee met een tweedehands radiomotor, en ik héb mijn doelstelling (laatste worden) ondanks een crash van een andere deelnemer toch kunnen halen. Volgens mij zijn er inmiddels echt wel meer vliegers in Nederland met dergelijk materiaal die wel (bijna) het F2B programma kunnen vliegen. Net als Genk is deze wedstrijd maar een half uurtje Belgie in, dus vrij dichtbij. Dus, waar blijven jullie? Er zijn vrijwel geen wedstrijden die dichterbij zijn.
    PP
     
  2. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    misschien,moeten we op dit forum elkaar meer op de hoogte houden ten aanzien van wedstrijden.
    ik wist het niet. :oops:
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Dat is een goed idee. Ik weet inmiddels de vaste data van verschillende wedstrijden 'in de buurt', laatste weekend van juni, was Herentals, nu Genk, tweede weekend van augustus: Verviers, laatste weekend van augustus, Britse Nationals. Andere wedstrijden zijn voor mij ook nog niet altijd duidelijk. Ik ben in januari wel voor het eerst op een vliegersvergadering in het KNVvL gebouw geweest en daar werden wel alle data genoemd. Ik heb ze zelfs opgeschreven, maar ja, waar is dat papiertje! Ik weet dat er nog wedstrijden. Zo weet ik bijvoorbeeld dat er over enkele weken in Landres (ook wel Piennes genoemd, in Noord-Oost-Frankrijk, net voorbij Luxemburg, richting Metz) nog een wedstrijd is, maar ik kan daar op internet niets over vinden. Dat is voor mij vanuit het noorden overigens eigenlijk wel weer te ver weg (bijna 550 km, 5,5 uur rijden zonder pauze).
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Daar kunnen we het op de 2e LB dag (30 sept) nog even over hebben, voordat we met onze winterslaap beginnen....

    Overigens lukte het mij om uit 3 vluchten voor 1,8 vlucht punten bij elkaar te sprokkelen. Over beginnersniveau gesproken... :oops: Ik kan hooguit als -zwak- excuus aanvoeren dat ik met een nieuwe technologie bezig ben. Want electro voor F2B is klaarblijkelijk toch wat anders dan electro voor RC. Ik denk overigens dat het een oververhitte regelaar was. Waterdicht inpakken OK, maar dat schijnt de luchtkoeling toch te zeer te beinvloeden... En dat terwijl deze het in Spanje (37graden) het prima bleef doen...
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Regelaar kan prima tegen stuifwater, als t er ook maar weer af kan waaien.
     
  6. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Herbert, probeer de site van Goran Olsson eens. Hij heeft alle wedstrijden vermeld staan.

    Het valt me tegen dat Bruno en PP daar geen melding van maken.

    http:/www.go-cl.se/cl.html
     
  7. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Niek laat nou ook nog weten of regelaars te heet kunnen worden . Dan hebben onnozele toeschouwers het plaatje compleet.
     
  8. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    dat is een mogelijkheid ,maar dit forum is makkelijker ,omdat de meeste LBers er wel een keer op kijkt. 8)
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als het bij een open eind van het krimpkous naar binnen wordt geblezen dan kun je dat eraf waaien wel vergeten dacht ik zo... Maar inpakken in een vliesdun polyetheen zakje lijkt ook geen succes.

    We hebben ook nog gedacht dat de motor de G-krachten uiteindelijk niet kan verwerken. Maar de accu's waren niet dieper ontladen dan normaal, dus de stroom is niet hoger geweest.... De tweede vlucht waarbij dit verschijnsel zich voordeed was met een andere motor en een andere accu. Vandaar dat ik de regelaar verdenk. Maar ja 25A in een Kontronic 55-6-18 zou toch geen enkel probleem mogen zijn. Was het ook niet in Spanje.... Opvallend was dat ik met dezelfde instellingen in Verviers 5,4 sec per ronde vloog tegen 5,05 - 5,1 in Valladolid. Nog zo'n mysterie....
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Zal wel een domme beginnersvraag zijn, maar waarom verpak je dingen waterdicht? LB doen ze toch gewoon op de grond?! (of beter gezegd: boven de grond)
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Niks dom als je er nog nooit bij bent geweest ... :D
    Het is zo, dat een wedstrijd echt niet stil wordt gelegd bij een beetje regen. Ook niet bij een beetje veel regen zoals wij zaterdag mochten aanschouwen. Luc Dessaucy vloog in ieder geval stug door in een almaar aanzwellende moesson, de Saito 56 trok zich er niets van aan, waarschijnlijk doordat de luchtinlaat achter de cilinder zit. Eerst werd er een zonnebril in het gras geworpen, even later gevolgd door de gewone bril. Helaas zie ik niet goed genoeg voor zo'n actie.
    Gelukkig heb ik bij droog weer mijn vluchten gemaakt, hoewel... waterkoeling was misschien een oplossing geweest...

    Maar ik vertrouw het toch niet....
     
  12. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Hallo Bruno, ik antwoort op duits:

    Dass die Rundenzeiten in Verviers und Valladolid so unterschiedlich sind ist kein Mysterium sondern einfach die Dichte der Luft! Verviers liegt nahe am Meeresspiegel, Valladolid so etwa 1.000 m hoch!!! Also weniger Luftwiderstand = schnellere Rundenzeiten. Aber auch weniger Auftrieb!! Da hatte ich sehr mit zu kämpfen. Kleines Modell, weniger Flügelfläche, viel weniger Auftrieb vor allem in den Ecken!

    Groetjes en tot ziens
    Willi Schmitz
     
  13. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    We drijven af van de topic. Dat was in feite een constatering dat je geen high-tech WK-klasse stunter hoeft te hebben om mee te doen aan stuntwedstrijden vlak over de grens, en dus een oproep aan iedereen die een plankrompstunter of iets dergelijks met een6 of 6,5 cc motor heeft en het F2B schema (of desnoods het grootste gedeelte daarvan) enigszins herkenbaar kan vliegen, om eens aan dergelijke wedstrijden deel te nemen (en niet alleen daar steeds als toeschouwer te verschijnen, Packard!, al is het feit dat je de moeite neemt om te komen kijken op zich al zeer te waarderen, en bovendien zeer gezellig). Bovendien is een SIG Skyray, Banshee of Twister snel gebouwd en volstaat als motor meestal wel een tweedehandsje voor een paar tientjes van Marktplaats (OS LA, 25, 40 of 46, RC uitvoering voldoet prima). Ik vlieg (noodgedwongen) steeds met zeer bescheiden materiaal en ik maak me ook geen illusies over mijn plaatsing, maar ik doe wel mee, en daar gaat het om. Ik zal niemand kunnen helpen met het bereiken van het niveau van Henk of Bruno, maar als iemand graag hulp wil hebben om mijn (bescheiden) niveau te bereiken stel ik me graag beschikbaar.
     
  14. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    maar PP ,je hebt toch ook een mooie Nobler,waarom vlieg je niet met dat model?niet dat een Banshee een slechte keus is,ik vlieg er nu zelf ook mee met een oude aangepaste Merco
    Maar als je een Nobler hebt ,dacht ik dat dat het betere model is :|
     
  15. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Klopt Herbert, die Oranje Nobler is nog steeds mijn best vliegende toestel, maar om hem nou mooi te noemen ... Ja, natuurlijk is elke Nobler mooi, maar die van mij is toch al sinds ik hem heb erg rafelig. Mag ook wel, het beestje gaat al mee sinds de jaren '70. De reden dat ik er nu niet mee vlieg is tijdgebrek. OP het NK vorig jaar vloog ik hem voor het eerst na een uitgebreide tissue restauratie. Ook heb ik toen een motorkap gemaakt (ik vloog toen al jaren zonder). Ik merkte dat ik weer erg aan hem moest wennen (ik gebruikte een ander handvat) en vloog er dus niet zo geweldig mee. Door haast (ik moest ook 1,5 teamrace en combat vliegen) heb ik voor een wedstrijdvlucht toen de bevestiging van de lijnen aan het handvat niet gecontroleerd en zat mijn uplijn onderaan het handvat. Dat leidde tot een ongewilde landing en een half afgeschaafde motorkap (SH%&$). Bij het herstellen van de schade voor de laatste vlucht brak een oogje van de uitlaatbevestiging (KL&*%#@#%), dankzij hulp van een oude crack bevestigden we die door de motorkap met stukken fietsspaak. Toen ik er dit voorjaar weer mee wilde vliegen lekte alle brandstof uit de romp. Intern slangetje gescheurd of van het buisje geschoten. Dus moet de hele zooi er weer af, provisorisch bevestigde motorkap en uitlaat, tank er uit om de slangetjes goed te krijgen (al vaker gedaan, dus ik weet dat het een rotklus is), en doordat ik daar tegenop zie én chronisch tijdgebrek heb is dat er nog niet weer van gekomen (net als de 4 andere stunters die met weinig werk weer de lucht in zouden kunnen). Als ik echter iemand voor deze fase een model moet adviseren (de eerste F2B wedstrijden) dan is het toch echt een Banshee met OS 40 LA.
    PP
     

Deel Deze Pagina