Vervormbare Vleugels...

Hoi

het lijkt er misschien op, maar dit gaat niet over een ornithopter. Ik wil graag iets anders wat vogels kunnen nabouwen: vooral meeuwen doen het tijdens zweefvluchten; ze strekken hun vleugels en trekken ze weer in, en regelen zo hun snelheid en bochtenwerk.
Zoiets moet toch na te bouwen zijn, met 2 servo's voor de individuele vleugels..? ongeveer zo:
354.jpg

iemand moet dat toch gebrobeerd hebben, maar ik kan er niks over vinden op internet. wel over "warping-" en "morphing -wings" (interessant onderzoek: http://128.227.42.147/morph/morph_flight.html) maar het gaat allemaal over draaiende vleugels, en niet over intrek- en strek-bare vleugels..

suggesties, iemand..?

dank!

De f-14 (inmiddels al een oud ding) had ook inklapbare vleugels. Iets minder ingewikkeld, ze scharnierden gewoon naar achteren. Jouw tekeningetje lijkt me moeilijk te realiseren, vogels houden in zo'n situatie hun vleugelprofiel goed door de veren over elkaar te leggen (denk ik tenminste) doe dat maar eens na met je model :roll: ...
Is wel een leuk project natuurlijk, veel succes :wink:

:) :) echt iets origineels, maar hoe langer ik erover nadenk, hoe moeilijker het wordt, je zou de ribben dan mee moeten laten scharnieren enzo. het grootste obstakel voor mij is, dat als ik eens iets zou bouwen dat lukt, het van de eerste vlucht gedaan kan zijn en je weer opnieuw moet beginnen :roll:

hahaha, cool, precies dat idee ben ik ook van plan om te bouwen. Maarja, das weer 1 te veel. heb veel te veel ideeën!

Het is volgens mij goed te realiseren. Je kan met een stootstang-constructie het buitenste deel van de vleugel bewegen. Het grootste probleem is het sterk genoeg maken van de lagers. De scharnierpunten moeten namelijk ook gelijk de hele kracht van de vleugels op zich nemen. De ligger moet dus scharnieren. Lastig om dat sterk EN licht te maken!

Ik heb al erg veel naar meeuwen zitten kijken en het was mij idd al opgevallen dat ze hun vleugels een beetje invouwen tijdens een windvlaag. (mijn zwevertje vloog dus hard naar achter :lol: ).

Het vleugeldeel bij het scharnier wordt ook nog lastig. Vooral als je uitgaat van vaste vleugels. Er zullen 2 delen in elkaar moeten schuiven. Dat wordt wel lastig, maar niet onmogelijk denk ik.
Een andere optie is om de vleugels uit doek te maken (soort 3d-vliegerconstructie). Dan lijkt het mij wel een mooi idee om bijvoorbeeld een klein gedeelt van elastich materiaal te maken.

Sow, dat waren ff wat gedachtes die bij mij rondliepen.

supersite trouwens!
http://128.227.42.147/morph/movies/tandem_morph_high.mpg
deze lijkt er al op, maar dan dus ook in het midden van de vleugel!

Ik had het laatst nog op Discovery Science zoiets gezien... een vliegtuigje die als een vogel vliegt. Alleen door de vleugelklappen gaat de vliegtuig omhoog omlaag omhoog omlaag, dus hebben ze in het midden nog een soort vleugeltje (plankje) gemaakt die in tegengestelde richting wappert zodat hij mooi recht blijft vliegen.

Hee sietste!

volgens mij is het ook goed te doen. niet met vaste vleugels, maar met een koolstofbuizen constructie, en (deels) flexibele stof inderdaad. de scharnierpunten zijn het lastigst, maar ik denk wel dat het kan. iets met een groot draaioppervlak ofzo. en volgens mij moet het, eenmaal goed gemaakt, geweldig vliegen..!

Interesante materie; was ook van plan om eens beweegbare vleugels te bouwen, dit om dan te kunnen vliegen zonder rolroeren.
Hetgeen wat jij wil proberen johan is wel heel shique zeg. al eens bij stil gestaan om echte vleugels te gebruiken? (grapje) maar het zou wel kunnen toch. ik kan het niet doen(ben trouwens vegetariër).Als je met een zeiltje wil werken dan zou ik rekkertjes in de 'oksels' naaien, die de zaak strak houden.

trouwens mooi vliegtuigjes zijn dat in het filmpje.helemaal in carbon en dan een gunther propje erop :D

ps past dit niet beter in het constructie topic.

vleugels van een echte meeuw bedoel je..? Ja, heb ik aan gedacht :D
maar leek me lastig. en de echte uitdaging natuurlijk om het succesvol na te bootsen..!

Interesante materie; was ook van plan om eens beweegbare vleugels te bouwen, dit om dan te kunnen vliegen zonder rolroeren.

heb ik al gebouwd, moet alleen nog vleugels ervoor bouwen, maardaar had ik weer es geen zin in, dus die licht half af op de kast. Misschien toch maar es afbouwen :lol: Daarbij heb ik dus gewoon vaste vleugels die kunnen roteren om de ligger (carbonbuis). bij de TE zit een servo om de vleugels tegengesteld te bewegen, verder nog een hoogteroer en dat was het.

echte vleugels

hahaha, ook al aan gedacht idd, maar ik weet niet of je die dingen goed sterk en toch flexibel kan houden als ze al dood zijn :lol: Bij krabbescharen werkt dat wel. Als je eens zo'n poot vind, kan je meestal wel een peesje vinden waarmee je prima die schaar nog kan bewegen :lol:.
Mijn 1e gedachte bij een meeuw was trouwens om een opgezette te kopen/lenen/schieten en hem dan te glasvezelen voor een mal :lol: (toch maar niet gedaan.

Een ander probleem(pje) bij dit idee is dat ook het zwaartepunt
op een andere plaats komt te liggen.
Dus ook een servo om de accu te verplaatsen ?

zwaartepunt HOEFT niet te veranderen, mits je de vleugels maar op de goede manier laat vouwen. Indien je dit niet doet, kan je idd ook een servo op de accu zetten. Die kan je misschien ook gelijk als hoogteroer gebuiken, hoewel dat niet echt lekker werkt denk ik

Als hij het zal doen zoals op z'n tekening, dan gaat de vleugel tegelijk een beetje vooruit en achteruit.

en anders compenseren zekermet hoogte. kleine Vogels vliegen trouwens vrij grillig,en wij proberen altijd zo vloeiend mogelijk te vliegen.

Ik heb vroeger nog een opgezette buizerd gehad, deze had ijzerdraad in z'n vleugels om strak te blijven.Deze ging in de schuur, tot op een dag dat een pimpelmees materiaal nodig had voor zijn nest. jammer dat i ergens in een vuilbak beland is.
Ik denk dat ik eens de kiekens van dichtbij ga bekijken. of ik spring eens binnen bij de vogel opzetter, zal altijd wel iets van te leren zijn.
:wink:

Zoek eens naar alle info van Otto Lilienthal, Toen hij zijn zweefvliegtuigen bedacht en er druk mee bezig was heeft hij een complete studie gemaakt van de vogels en hun wijze van vliegen. Veel van deze data is bewaard gebleven en die kun je nu nog steeds gebruiken voor het ontwikkelen van vliegtuigen. De gebroeders Wright hebben zijn aantekeningen ook gebruikt en zijn ermee verder gegaan. Dus vorlopig voldoende huiswerk en leesvoer.

Theo Coenen zei:
Zoek eens naar alle info van Otto Lilienthal,
In Duitlsland is zelfs nog een heel museum over hem (zag ik laatst op tv) daar staan veel modellen van zijn ideeen.

Verder is dit een erg leuk idee!! Ik hoop dat het lukt.

Vandaag hebben we een nog maar net doodgereden fazant meegenomen naar huis. deze heb ik thuis eens goed bekeken en wat uitleg gekregen van men vader: die tekening die je gemaakt hebt lijkt er vrij goed op niet van vorm natuurlijk maar van scharnieren.
Het valt meteen op dat zo'n echte vleugel nog veel meer vrijheidsgraden heeft en bijgevolg heel complex in elkaar zit. zo kunnen de veren opengaan tijdens een opwaartse beweging om zodoende de lucht te laten paseren, bij het neergaan zitten een soort microscopiche haakjes op het einde van de veertjes die de enen pluim met de andere verbindt om zo een gesloten oppervlak te vormen.

-overigens Johannes wat ik even kwijt wil, je zegt dat meeuwen hun vleugels intrekken maar tot nu toe heb ik dit nog niet gezien, je ziet wel vaak dat ze een vleugel laten zakken met de tip richting aarde om dan een zeer korte draai of pirouette te maken. De vogels die bij uitstek hun vleugels intrekken om sneller te gaan zijn roofvogels (slechtvalk-sperwer) en andere om energie te sparen(lijster), er is er zelfs een die afwisselend op een vleugel vliegt en dat is een distelvink.

Ik heb er zelf nog zitten op doordenken hoe je constructief zo'n vleugel zou kunnen maken:
Ik ga het eens proberen met een vivak plaat dit is een beetje hetzelfde materiaal als polycarbonaat.0,5 mm dik
Deze ga ik verwarmen en rond de vorm van een vleugelvoorlijst trekken, deze open U (waar je het vleugelprofiel inziet) moet dan versneden worden tot een vleugel(middendeel) en een vleugeltip). Door de moeten dan gaatjes komen zodat daar een as in kan voor de scharnieren.

Het is waarschijnlijk een beetje onduidelijk maar ik ga der een foto van plaatsen zodra ik er mee bezig ben.

groeten

Prachtig, vooral die aerial dogfight, leek net combat vliegen met swifts of Zagi's...............

maar om de beweging na te bootsen moet je dus constand of een schakelaartje omzetten of met je stick bewegen dat lijkt mij niet ideaal

hee mensen,

het idee van intrek en strek-bare vleugels laat me niet los...! ik denk inderdaad dat het met koolsofbuisjes en grote ringvormige draaipunten mogelijk zou moeten zijn. ik heb alleen weinig ervaring (en nog minder tijd) met deze materialen, dus ik hoop dat er iemand is die dit wil oppikken en uitproberen..!

hier een iets verder uitgedacht ontwerp..:
402.jpg

ik ben benieuwd..! grz

Back