Vervorming Gopro wegfilteren

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door casperb71, 16 jun 2014.

  1. casperb71

    casperb71

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Huizen
    Vlieg nu al een tijdje met een Gopro 3 Black en stel de camera meestal op Narow om zo min mogelijk fisheye effect te krijgen. Dat is jammer omdat dan ook je pixels naar benden gaan.
    Softwarematig gebruik in Adobe Illustrator 6 en krijg daar de bolling maar iets mee weg.
    Ik weet dat Adobe programma's heeft waarmee je het effect volledig weg kan filteren, maar daar hangt een pittig prijsje aan.
    Wie kan mij vertellen welke gratis of enig sinds betaalbare programma's er zijn om dit weg te filteren.
    Aub geen tips over andere lenzen.
     
  2. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik begrijp uit je verhaal dat het om de foto's gaat en niet om film

    Het gaat best wel goed met photoshop.
    Beter dan met illustrator iig.

    Mischien kan je dan photoshop elements overwegen. Die is redelijk betaalbaar

    Maar het blijft behelpen. Je krijgt nooit alle lijnen 100% strak recht. Dat is nu eenmaal het nadeel van de fisheye.
     
  3. brandjeee

    brandjeee

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Amsterdam
    Als het gaat om video dan kan je de standaard gratis gopro studio gebruiken. Die heeft deze optie
     
  4. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Andere camera halen of een andere lens erop die wat minder breed opneemt ;)
     
  5. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Wat ik het grote nadeel vind van software matig de fisheye wegjalen is, dat dit ten kosten gaat van scherpte. Het midden van de foto blijft wel scherp maar hoe meer je naar de randen gaat kijken hie meer de scherpte verdwijnt. Op zich ook wel logisch, er wordt kunstmatig aan 'pixels' getrokken! Er zijn tutorials te vinden hoe je de fisheye kan wegwerken, ook voor Photoshop, ProDAD, etc.
    Ook ik stoor mij aan het fisheye effect, voor mij de reden dat ik onder mijn Quadframe een Sony Nex 5n ga hangen.
     
  6. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Aanvulling: er is een lens voor de GoPro die geen fisheye heeft. Norbert (BlikvanBoven) heeft er één in zijn Gopro gezet. Er moet een topic over te vinden zijn. Geen goedkope oplossing en je moet het aandurven om de lens er zelf in te zetten.
     
  7. loicvdw

    loicvdw

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Misschien is dit nog iets voor jullie: BACK-BONE
    Dat is een module die je aan de gopro vast maakt en dan kan je er allerlei andere lenzen opzetten. Prijs valt ook nog mee.
     
  8. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Dat is dus niet zijn vraag
     
  9. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Met standaard lens gaat hij zijn probleem echt niet oplossen.
     
  10. casperb71

    casperb71

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Huizen
    Het gaat inderdaad voor de foto's. Zag dat Goporo hier in het verleden een gratis oplossing voor had, maar daar moet je nu ook flink voor betalen.

    De oplossing van Norbert heb ik gevolgd en ik vind het te ingrijpend om hier de oplossing in te vinden. Een andere camera zou mogelijk zijn, alleen ik zie wel redelijk mooie beelden van de Gopro komen die bewerkt zijn.

    De Backbone-oplossing is ook weer te ingrijpend en kan ook hier beter kiezen voor een andere camera.

    Het programma Virtualdub with the plugin Barrel distortion correction zou een oplossing zijn alleen draait deze niet op mijn notebook omdat deze een 64Bits is. Heb nog een oude laptop en zal eens kijken of het daar op draait.

    Ik gebruik trouwens geen Illustrator maar Adobe Photoshop Elements 6. Daar zijn blijkbaar geen plugins voor.
     
  11. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Mee eens
     
  12. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ook niet nodig. gewoon spelen met skew en warp. Al weet ik niet of dat ook in elements zit. kan me haast niet voorstellen dat dit er niet inzit namelijk.
     
  13. casperb71

    casperb71

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Huizen
    Er zit wel een cameracorrectie op en hij geeft ook wel aan (in mijn geval 27,3 graden) maar als die invoer dan is dit minimaal.

    [​IMG]
    Onbewerkt


    [​IMG]
    Bewerkt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    als je de foto aan iemand laat zien zeg je gewoon was zo hoog dat je de ronding van de aarde kunt zien:lol: meeste zullen je zo geloven.

    ps vind wel mooie foto ondanks de fisheye maar vind het er beetje bij horen. anders moet je andere camera proberen een kleine Samsung ofzo
     
  15. casperb71

    casperb71

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Huizen
    Haha maar de aarde is toch plat?
     
  16. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Even snel hoor. Als je er meer aandacht aan besteed krijg je hem nog wel beter.
    Vooral kleur en contrast kan je nog veel aan doen. Heb ik nu niets aan gedaan
    [​IMG]

    Maar het blijft behelpen. Je levert veel aan resolutie in. Vooral in de hoeken. Die rek je als ware helemaal uit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. birddog

    birddog

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Tasz
    Met welk programma heb je dat gedaan? IK zit n.l met hetzelfde zet mijn gopro ook altijd in de narrow stand maar dan lever je in kwaliteit veel in.
     
  18. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Photoshop cs6
     
  19. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Als je de camera horizontaal hebt, is de vervorming minimaal. Hoe verder je naar beneden (of naar boven) richt, hoe groter de vervorming.
    Vandaar dat bij groothoekfotografie vaak een waterpasje wordt gebruikt.
     
  20. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Huh?
    Je hebt de vervorming altijd.

    Jij bedoelt waarschijnlijk dat de horizon minder bol lijkt. Maar de vervorming blijft altijd even groot.

    Overigens is een groothoek wat anders dan een fisheye lens.
     

Deel Deze Pagina