Verwerken Oracover ( krimpfolie) voor bespanning.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door C.N.H., 28 aug 2023.

1. C.N.H.

C.N.H.

Lid geworden:
    8 aug 2023
    Hallo allemaal.
    Ik heb geen enkel idee hoe jeeen vraag kan stellen, of ik in een verkeerde rubriek zit en of ik in één keer twee totaal verschillende vragen mag stellen in één formulier.
    Ik waag het erop en alshet fout gaat, gooi het dan maar op mijn leeftijd (83).
    Ik zou graag nog één keer een vliegend model willen bouwen van tekening. Daar ben ik nu mee bezig. Helemaal van balsahout waarin een 3 kanaals besturingssysteem komt, aar daar later over. Wie weet wie mij dáár mee kan helpen.
    Nu over de bespanning.
    Laat ik vooropstellen dat ik totaal geen enkele ervaring heb op het gebied van of werken met het materiaal "Oracover" voor het bespannen van o.a. de vleugels van mijn ( slechts van tekening gebouwde) modelvliegtuig. Uiteraard heb ik diverse YouTube filmpjes bekeken, maar zelfs die geven mij geen oplossing voor mijn vragen. Daarom stel ik ze op dit forum.
    1: Op youtube filmpjes zie je dat het Oracover materiaal met speciaal "gereedschap" professioneel wordt aangebracht. Dat heb ik uiteraard niet en ga ik ook niet aanschaffen.
    Kan het , aan de randen "vastzetten" ook met een strijkbout ? En zo ja....op welke temperatuur moet die strijkbout dan gezet worden?
    2: Als de folie dan aangebracht en "rondom" vastgeplakt is , zie je dat er met een haarföhn ( haardroger) voorzichtig overheen "gewapperd" wordt. Hoe warm moet die haardroger dan ingesteld staan?
    3: Kan het Oracover materiaal ook gewoon op balsahout-vlakken aangebracht worden? Ik bedoel b.v. de romp vlakken of stabilo vlakken...
    Hopelijk krijg ik goede tips.

Nu over debesturing. Om de kosten voor dit eenmalige project zo laag mogelijk te houden heb ik de zender FS-i6 en de ontvanger FS-i6A aangeschaft.
    In het model komt de bij Amazon gekochte flight kit 2212.met 2 mini servo's voor hoogte en richting roer.
    De accu die ik kocht is een 3S LiPo 2250mah R25 11.1V.
    Verder heb ik nog niets. Als er op elektrisch vlak nog wat ontbreekt, dan hoor ik het graag.
    Dit waren voorlopig mijn eerste schreden op het forum"pad d.
    Hoop op antwoord.
    Met vriendelijke groeten.
    CNH.

Bijgevoegde bestanden:

2. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Allereerst welkom op het forum. Ik zag dat u al wel filmpjes hebt gevonden. Verder is het een verhaal van het al doende leren. In het begin is het best nog wel een beetje lastig. Het is een beetje als leren fietsen, als eenmaal ermee begint zal je vastwel wat foutjes maken maar al doende leert men.

gereedschap;
    • Een strijkbout gaat prima, al is een speciaal folieboutje makkelijker, een gewone strijkbout voor kleding is wat grof, het lukt wel maar met het kleine folieboutje is veel handelbaarder. Wat betreft temperatuur beginnen met zo’n 90 tot 110 graden strijken. Zo veel mogelijk strak trekken rond de hoeken zodat je optimaal gebruik maakt van het krimpend vermogen. Overlappen kort houden grote overlappen krijg je niet weggestreken. Met de wind mee folien,anders kan het los komen tijdens de vlucht.
    • Een los ouderwets scheermesje met crepe schilderstape aan een kant, scheelt wondjes. Dit gebruiken als je aan een vleugel werkt, mocht het mesje per ongeluk vallen dan valt hij niet door je werk heen, een gewoon breekmes/stanleymes doet dat wel.
    • Een scherpe schaar, gewoon een nieuwe kopen en die voor het bekleden houden, hoeft geen peperduur exemplaar te zijn. Een gewone schaar van Blokker, Ikea of Action doet het prima.
    • Lange aluminium lineaal, hoe langer hoe beter. Recht snijden met een korte lineaal is lastig.
    • Stukje zijl wat je onder je folie kan leggen zodat je netjes kan snijden. Zelf gebruik ik een strook zacht pvc vloer.
    Wat betreft het vliegtuigje, dit is waarschijnlijk te hoog gegrepen als beginnend vlieger. Om te leren vliegen, aansluiten en hulp vragen bij een vereniging. Een vereniging is leuker en je leert zoveel sneller. Laat je daar ook voorlichten voor wat betreft je eerste vliegtuig meestal is daar ook een clubleskist, dus een aanrader. Laat je vooral helpen is mijn advies.

MicropropSport vindt dit leuk.
  3. C.N.H.

C.N.H.

Lid geworden:
    8 aug 2023
    Goedemiddag Blauwen.
    Dank voor de informatie.
    Toevallig heb ik twee vleugels gemaakt en zal mijn onervarenheid op één daarvan loslaten.
    Ik heb inmiddels een tweede vraag gesteld via het forum en dat is een vraag over de plaatsing en onderlingen verbinding van de diverse componenten t.b.v.de besturing van mijn model.
    Nergens kan ik, op welke site dan ook, een voorbeeld vinden.
    Met vriendelijke groet.

4. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Misschien een wat voor de hand liggende opmerking: maar ga eens langs bij een modelvliegclub. Daar kan je in een korte tijd heel veel dingen zien en vragen.

5. C.N.H.

C.N.H.

Lid geworden:
    8 aug 2023
    Hallo Wvr.
    Advies is uiteraard prima , maar dan moet je wel in staat zijn om zo'n club in de buurt te vinden en.... niet onbelangrijk....IN STAAT ZIJN om erheen te gaan.
    Ik ben 83 en zou met de bus naar de dichtstbijzijnde club moeten gaan in Woerden...
    Voor mij niet erg mogelijk...

6. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Oops, die had ik even gemist... succes

Deel Deze Pagina