Verwerkingstemperatuur spuitbussen

Hallo,

Een vraagje, binnenkort wil ik wat spuitwerk gaan verrichten mbv spuitbussen.
Doorgaans is de minimale verwerkingstemperatuur 15 graden.

Nu vraag ik mij af;
- hoe kritisch dit komt?
- wat is het gevolg wanneer je bijvoorbeeld bij 10 graden spuit?
- maakt het verschil of het primer of lak betreft?
- zit er verschil tussen spuiten en uitharden/drogen vwb deze temperatuur? (Bijv. spuiten bij 10 graden, uitharden/drogen bij 20 graden)

Hopelijk kan iemand mij verder helpen,
Alvast bedankt :-)

Gr, Roy
 
temperatuur bij spuitwerkzaamheden

Hoi Roy,

De temperatuur is een erg belangrijk gegeven bij spuitwerkzaamheden.
Bij een te lage temperatuur (10 is te koud) loop je grote kans sinaasappelstructuur in je lakwerk te krijgen door het gebrek aan vloeiing.
Eveneens loop je het risco dat er door te trage ontsnapping van oplosmiddelen een terugval van glansgraad zal optreden. (het zgn."mat slaan")
Voor primers is glansgraad natuurlijk geen zaak waar je rekening mee hoeft te houden, primer wordt toch overgespoten, toch voelt een primer zich ook beter bij wat hogere temperaturen.

Denk overigens ook aan de objecttemperatuur en de temperatuur van de lak/primer zelf, de ruimtetemperatuur is niet het enige gegeven bij spuiten.
Als vergelijk: een voertuig of vliegtuig wordt in de regel gespoten bij 20 a 22 graden, na het spuiten wordt een spuitcabine altijd opgestookt tot 60 graden.

Succes,
Frank
 
Als je geen verwarmde ruimte hebt, kun je in de winter eigenlijk gewoon beter niet spuiten. Een omgevingstemperatuur van 15 graden is eigenlijk al veel te laag voor een goed resultaat.

Opbakken tot 60 graden is vooral goed voor de uithardtijd en bij sommige lakken ook de sterkte (krasvastheid), maar voor een thuisgebruiker niet echt realiseerbaar, of je moet wel een erg goede verwarmingsketel hebben :P

Hoe erg het effect zal zijn van temperatuur, is ook erg afhankelijk van wat je precies wilt spuiten, ik denk eigenlijk niet dat daar echt vaste uitspraken over te doen zijn mbt. primer, lak, etc.

Het voordeel van primer is natuurlijk wel dat het niet zo'n ramp is als je dat nog een beetje moet naschuren. Bij je topcoat glanslak is dat natuurlijk wel zonde en erg bewerkelijk.

Voor een mooi resultaat spuit je het best in een kamer met minimaal 20 graden kamertemperatuur. Als je spuitbussen gebruikt, zet je deze voor het spuiten een kwartiertje in warm water (zeg 60~70 graden). Ook is het belangrijk om goed te schudden, trek 3 minuten voor elke bus uit en schudt dan ook echt minimaal 3 minuten.

Een te lage temperatuur kan allerlei bijeffecten hebben. De viscositeit van een vloeistof (zoals lak/verf) is vaak temperatuursafhankelijk, je spuitbus kan sneller verstopt raken, je kunt sneller spetters krijgen, de verf kan minder goed vloeien, de kans op een sinaasappelhuid is groter, het uitharden kan aanmerkelijk langer duren of zelfs helemaal niet gaan.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je doel is. Als het je er zuiver om gaat dat iets een kleurtje heeft en het niet perse zo netjes hoeft, kun je best wat bochten afsnijden, maar wil je een perfect resultaat, is het beter dat niet te doen.
 
Dag Frank, Hezik,

De buitentemperaturen worden steeds lager, en spuiten doe ik doorgaans in de garage.
15 graden haal ik daar al lang niet meer, en bovenstaande vragen werden dus actueel nu ik weer op het punt sta te gaan spuiten.

Ik zit nog te spelen met de gedachte om de bijkeuken (verwamt) voor de gelegenheid af te plakken en daar te spuiten, dan kan ik ten minste verder.
De garage verwarmen gaat niet, enkelsteens en een metalen deur :-(

Primer komt dus iets minder kritisch, maar ik streef natuurlijk wel naar een zo optimaal mogelijk resultaat, dus twee opties, wachten op betere tijden of een verwarmde ruimte.

Bedankt voor de informatie/tips, ik ben weer wat wijzer geworden :thumbsup:

Gr, Roy
 
Of in de garage een heel klein hokje maken (groot genoeg voor jou, je model en je spuitbus, en een afzuigertje) en daar een kacheltje inzetten.
 
Nooit in huis spuiten!
Uitgezonderd met een airbrush, daarmee kun je de nevel goed beperken.
Met een spuitbus krijg je nevel die overal naartoe gaat.

Beste is inderdaat een hoekje van de garage afschermen met een oud gordijn.
Spuitbussen in warm water zetten
Kachel richten op model.
Als de lucht temperatuur 15 graden is is het niet zo erg als het model maar warm is.
Ook weer niet te warm, dan vloeit de verf weer niet uit....

Zeker met afwijkende temperaturen even oefenen.
Altijd meerdere dunne lagen spuiten, tussentijds helpen drogen met kacheltje of verf fohn (op lage temperatuur!)

Succes Willem
 
Het gaat dus voornamelijk om de modeltemperatuur? Ik dacht dat juist de omringende temperatuur voor het effect zorgt wat Frank beschrijft.
Alhoewel met een gerichte kachel deze omringende/langsstromende lucht ook niet meer koud is.
Een kleine ruimte afschermen met een gordijn zou eventueel kunnen, ik heb een elektrisch garagekacheltje (2kW+fan) misschien dat ik een eind kom, maar dat zal niet meevallen.

Stel dat ik hem op deze manier zou spuiten, en daarna in een verwarmde ruimte laat uitharden/drogen?

Een ander punt is natuurlijk ventilatie, ventileren en verwarmen gaat in dit geval niet samen... :roll:

Gr, Roy
 
Altijd meerdere dunne lagen spuiten, tussentijds helpen drogen met kacheltje of verf fohn (op lage temperatuur!)

Succes Willem[/QUOTE]

De ideale spuit temperatuur ligt tussen 18 en 22 graden daaronder heb je kans op zakkers en slechte lakstand (glans) en je verf droogt bijna niet .

Met kacheltjes en fohnen wel oppassen omdat je met oplosmiddelen bezig bent, het best kun je je model en de verf opwarmen en dan meenemen de garage in .

Verfdamp is gevaarlijk.
 
Alleen als je in een totaal ongeventileerde ruimte bezig bent, zou de verfdamp echt voor een probleem kunnen zorgen.

Het gaat NIET alleen om de temperatuur van het te spuiten object.

In huis spuiten gaat prima, heb het zelf ook gedaan, maar je moet wel echt ALLES afplakken. Het beste werkt het nog om een soort van tent te maken van afplakplastig.

Je schuurtje kun je trouwens best warm krijgen, voor de duur van het spuiten.

Ik weet niet hoe groot dat schuurtje is en hoe groot de ventilatie is, maar als het een normale garage is qua afmetingen en er wel ventilatie is, kun je bij je locale bouwmarkt oid ook voor een dag of twee een 'warmtekanon' huren. Die krijgt je garage echt wel op temperatuur.

Bij 15 graden in een schuurtje gaan spuiten nu, zou ik in elk geval NIET doen. Ongetwijfeld dat het wel kan, maar dikke kans dat het je vies tegen gaat vallen en je allerlei nare effecten krijgt die je niet wil.

Bij 15 graden omgevingstemperatuur zal je verf/lak er lang over doen om uit te harden, als het al uithard, en zolang het niet uitgehard is, zal elk stofje er in blijven kleven.
 
spuitwerk

Als je nu eens in je omgeving rondkijkt kun je misschien een adresje vinden waar ze spuitcabineruimte verhuren.

Als je stof in je lak wil: met een fohn droogblazen, en een oud gordijn ophangen, rampzalig idee natuurlijk...

Als je iets gaat fabrieken met zeilen of zo, en je ruimte is te klein zal de spuitnevel neerdalen op je inmiddels aandrogende werkstuk, resultaat: een finish als een haaienhuid zo ruw.

Maareh... wat wil je eigenlijk gaan spuiten?

Greetz,
Frank
 
Mijn garage is een standaard enkelsteens garage, grote metalen kanteldeur en twee normale deuren voor naar buiten of bijkeuken.

Ik heb het eens geprobeerd met een elektrisch kacheltje maar dat doet gewoon niets, wil je het warmer krijgen dan komen we echt uit bij een warmtekanon.

Maar goed, zo de reacties volgend moet de conclusie een algeheel verwarmde ruimte zijn.
Mijn bijkeuken blijft daarin de enige mogelijkheid, maar wanneer ik die volledig zou afplakken heb ik wel een verwarmde ruimte maar niet een geventileerde.

Het begint er volgens mij een beetje op te lijken dat ik hem wel in de garage in de primer zou kunnen zetten mbv eerder genoemde oplossingen, maar dat het in de lak spuiten moet wachten tot het voorjaar... Toch te laat begonnen te bouwen ;-)

Het spuitonderwerp is een Vario helicopter, deze: bouwverslag-vario-ecureuil

Bedankt voor de reacties en het meedenken!

Gr, Roy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gezien het object wat je wil spuiten, inderdaad even geduld hebben. Die heli's zijn te mooi en te duur om te vergallen met een slechte paintjob :)
 
Wil je iets prachtig mooi maken, zoals dit project wel verdiend, zul je zoals reeds gemeld hier in een gedontioneerde omgeving moeten werken.

Rompjes van electrozwevers e.d. heb ik nog wel eens gespoten in de winter. Romp goed opwarmen boven de kachel, spuitbus goed opwarmen in heet water. Naar buiten en snel spuiten terwijl de romp en spuitbus nog een behoorlijke temperatuur hebben en dan weer naar binnen. Dat gaat redelijk goed, maar je hebt niet de tijd om het perfect te doen.

Groet,
Gerben
 
Er zit al flink wat tijd en energie in deze heli en het laatste wat ik wil is dat het verpest wordt door slecht spuitwerk.
Ik ben nog op zoek naar een manier om hem toch in de primer te krijgen, maar het lakwerk stel ik een paar maanden uit.
Misschien kan ik gebruik maken van een redelijk grote ruimte waar een temperatuur van rond de 15 graden heerst, als dat lukt spuit ik hem daar in de primer.

Wordt vervolgt, als er resultaten zijn dan plaats ik die in het bovengenoemde bouwverslag.

Gr, Roy
 
Hallo,

In mijn eigen draadje even off-topic, maar wellicht dat iemand iets weet;

063-DSC05214


Bij het schuren en primer spuiten van een kap dook het volgende probleem op, te zien is dat op bepaalde plaatsen door de gelcoat is geschuurd waardoor er kleine putjes, porien, zichtbaar worden.
Ik las ergens eens een opmerking dat je pas ziet of het oppervlak goed is wanneer hij in de primer staat. Wat daar mee bedoeld werd snap ik nu ook ;-)

Maar hoe werk ik het weg? Ik heb begrepen dat er porienvuller bestaat.
Welke porienvuller gebruiken jullie zoal? En op welke manier breng je dat aan?

Of is dit geval anders op te lossen?

Gr, Roy
 
Wil je iets prachtig mooi maken, zoals dit project wel verdiend, zul je zoals reeds gemeld hier in een gedontioneerde omgeving moeten werken.

Rompjes van electrozwevers e.d. heb ik nog wel eens gespoten in de winter. Romp goed opwarmen boven de kachel, spuitbus goed opwarmen in heet water. Naar buiten en snel spuiten terwijl de romp en spuitbus nog een behoorlijke temperatuur hebben en dan weer naar binnen. Dat gaat redelijk goed, maar je hebt niet de tijd om het perfect te doen.

Groet,
Gerben[/QUOTE

Mede Modelbouwers,

Dit is levensgevaarlijk als je dit met spuitbus gaat doen om die in heet water te zetten.Heet water uit kraan kan 80 graden zijn,en een spuitbus kan absoluut niet meer hebben dan 40 a 50 graden,hij komt zeker tot een explosie als hij boven de 50 graden komt.Pas hier zeker mee op.
Ik heb de ervaring met spuitbussen (Aerosols)heb 33 jaar in een van de grootste van Nederland gewerkt als Plant Manager.

Skip 67
 
Wat betreft het spuiten van polyester, daar het ik veel ervaring mee, zowel modelbouw als full scale race auto's.

Porienvuller is voor balsa, heb je niets aan op polyester!

Ik werk zelf altijd op polyester met 2K PU lak.
Is eigenlijk een scheepslak , maar is goed krasvast en hard goed uit bij 20 graden (een boot gaat ook niet in een moffelkabine!).

Werk wijze:

1) schuren, liefs droog, want als je nat schuurt moet je werkstuk zeker een week drogen!

2) Putjes plamuren, werk je met polyester plamuur dan een week wachten met schuren (i.v.m. krimp), beter is epoxy plamuur, dat krimt nauwelijks.

3) Ontvetten en spuiten met een vullende primer, nu zie je goed de pinholes (mini gaatjes in de gelcoat), ik heb dan de spuit in mijn rechterhand en een kwast in de linkerhand, zie ik een gaatje dan "tamponeer" ik de verf in het gaatje met de kwast.
De grondverf is dan natuurlijk niet meer strak, dus weer schuren.
Indien nodig nog een laag primer.
PU lak kan op polyester zonder grondverf, dus vaak gebruik ik gewone kleurlak voor deze tussenlaag.

4) Fijn schuren (ik gebruik een "pannenspons" van 3M) en weer ontvetten.

5) aflakken

6) en als ik het echt perfect wil spuit ik na 2 uur een laag blanke lak hierover (is dus nat in nat, dan hoef je niet te schuren)

Succes Willem
 
3) Ontvetten en spuiten met een vullende primer, nu zie je goed de pinholes (mini gaatjes in de gelcoat), ik heb dan de spuit in mijn rechterhand en een kwast in de linkerhand, zie ik een gaatje dan "tamponeer" ik de verf in het gaatje met de kwast.

Dag Willem,

Die pinholes werden mij pas zichtbaar nadat de primer opgedroogd was, dit zou dus betekenen opnieuw in de primer, en ipv 'porienvuller' de primer in de pinholes tamponeren.
Ik heb het idee dat ik dan een aardig dikke primerlaag ga krijgen, maar goed dat schuur je weer egaal zoals je al aangaf :roll:

Ik zal eens een proefje doen, bedankt voor je reactie,

Gr, Roy
 
Back
Top