Verwijderen bespanpapier

Toestel type ken ik niet 100% ik dacht een 182 maar ben niet zeker.....moet hem nog invliegen.
Ik zoek vooral een manier om niet alles te moeten verwijderen....dus er over heem zou makkelijk zijn :)
 
Niet beter om er mee te vliegen? Kijken of alles goed reageert, leut aan hebben.
Vlieg je schade... wel, dan pak je hem helemaal aan.
Nee, je kan er niets overheen trekken, behalve goed beschermende vleugelhoezen.
Reparatiepatches zijn toch ook weer vlot te herstellen met spanlak, zijde en lak. Met Ora is dat lastiger?
Zou ik een gat hebben in de cover tussen een spant... dan moet bij mij de hele vleugel over. Zo een patch uit Ora gaat altijd raar trekken. Slipt het onder de bout los.
En na een aantal jaren spant Oracover niet goed meer na heb ik gemerkt. Het spul verouderd ook.

Weet je heel zeker dat het model niet al in de Oratex staat? Of was dat bij de overdracht bekend gemaakt?
Want bij deze groottes zou je eerder Oratex verwachten. Of Sig Coverite... Er is meer van dat soort stoffen geweest... al lang niet meer worden gemaakt...
Kijk ik naar de ailerons zie ik blazen. Dat is of slordig bespannen met spanlak, maar papier en zijde gaat meestal zeer strak en laat bijkans niet los? ... of het is toch een los latende Oratex of ander strijkmateriaal. Dat zou je met een niet te hete bout kunnen testen. Zo een 80 graad.
Daarboven weet ik niet of de lak het nog goed houdt...

En natuurlijk zichtbaar in de servokasten...
 
Ik twijfel op moment ook of het wel papier is....het voelt op zich best stevig aan wat volgens de vliegcollega's miet bij papier het geval is.
morgen eens een afdekplaatje van de servo los schroeven om proberen te achterhalen wat het juist is.
 
Bijkans is dat vastgestreken met Sig Stixit?
Lees maar eens op de site van Sig.
Tref je de werkwijzen voor bevestigen.

Onder servodekseltje kan je voorzichtig met het puntje van een folieboutje testen? 100 graad?
Stixit is vergelijkbaar met Oracover Heisssiegelkleber een thermische lijm, die met kwast gepenseeld kan worden, waarna met de bout een geschikt materiaal kan worden gehecht.

En als dat zo is, kan je alles met de bout of föhn voorzichtig lossen!
Dat zou mooi wezen.

Ben benieuwd.
Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Het was blijkbaar een soort van Oratex.
Hem 1 vleugel gestript.
kleine indeukingen in het hout nog op te lappen(hoe best te doen?) en dan terug Oratex er over.
IMG-20181216-WA0000.jpeg
IMG-20181216-WA0002.jpeg
 
Ha! Top [emoji106]

Nieuw hout inlaten...
of terug wippen met spelden en dan hechten met secondenlijm...
of kops houtje op lijmen en je het zo in het gareel kunt trekken en de breuken lijmen met secondenlijm in te laten lopen...
daarna mooi de lijm-braampjes vlakschuren.

Pragmatisch hanteren... komt altijd goed.
 
Laatst bewerkt:
Een zijde bespanning van 14 gram/m2 met dun papier er overheen met spanlak is sterk en licht, het papier voorkomt dat je de lak door de zijde heen drukt en het papier laat de zijde niet schranken zodat je een enorme torsie stijfheid krijgt. Nadeel is dat je vrijwel geen 14 grams zijde meer kunt vinden.

Ken je deze zijde van 14 gram, in vele kleuren leverbaar.
https://www.q-artvilt.com/a-2021262...donker-turquoise-110cm-14g-m-prijs-per-meter/
Ik weet niet of het op rol of losse meterers zijn en ook niet of deze soort goed is als bekledingsmateriaal.
Heb jij er ervaring mee?
 
Weefsel is weefsel. Stoffen gaan/komen altijd op de rol per strekkende meter... spul is nog best prijzig ook?
Oracoverprijs en dan moet je nog beginnen met je fixatieven?...

1,10 is wel een mooie werkbreedte [emoji6]

Er bestaat ook toch zoiets als kunstzijde? Nee, geen nylon...
maar chemisch nagebootst?
 
Als herboren! Netjes!
Draad gewoon open laten staan... als iemand ervaringsvragen heeft... etc...

Vele mooie vlieguurtjes gewenst [emoji108][emoji106]
 
Ja precies wat ik bedoelde, zo ziet ie er erg mooi "schaal" uit toch :beer:?

Ik vind et een mooi model om te zien al met al! Veel vlieg plezier ermee!
 
Bespanpapier kwestabaarder dan Oracover. Bovendien is hetmakkeijker reparareren met Oracover.

En waar krijg je nog bespanpapier tegenwoordig?

Ruud

Als het enkel om het beschermen van de houtoppervlakte in ben ik nog altijd voorstander van bespannen met papier.
Bij deze gebruik ik goedkoop kraftpapier uit de handel.
Dit breng ik aan met gewone textiellijm op basis van vinyl.
Het is sterk, goedkoop en bovenal gemakkelijk te repareren.
Met als toemaatje geen geurhinder.
Bovendien is het een ideale drager van plamuur.
Hier in dit geval een plamuur op waterbasis.

upload_2019-1-25_10-28-55.jpeg
 

Bijlagen

  • upload_2019-1-25_10-23-56.jpeg
    upload_2019-1-25_10-23-56.jpeg
    188 KB · Weergaven: 277
  • upload_2019-1-25_10-26-23.jpeg
    upload_2019-1-25_10-26-23.jpeg
    370,9 KB · Weergaven: 270
Ja precies wat ik bedoelde, zo ziet ie er erg mooi "schaal" uit toch :beer:?

Ik vind et een mooi model om te zien al met al! Veel vlieg plezier ermee!

Ik ben al aan mijn volgende bezig....dus deze mag weer weg.
Voorliefde voor Wilga blijft en dus ben ik gestart aan de restauratie van een Frisch Wilga.
 
Back
Top