Verwijderen blanke lak, iemand tips?

Hoi hoi,

Ik ben bezig met een toestel te repareren, maar dit toestel is gespoten, en is afgewerk met blanke lak.

Ik wil deze blanke lak eraf hebben, want de gerepareerde plekken zijn nu dus kleurloos. En ik wil een ander kleurenschema aanbrengen.

Ik ben al wezen schuren, maar dat spul is wel zo hardnekkig. Dat ik aankomende zomer nog bezig ben om het eraf te halen, en dan moet hij eigenlijk weer vliegen.

Dus heeft iemand tips?

Het gaat trouwens om een GFK romp, dus ik weet niet of afbijtmiddel een optie is? Geen idee of dit GFK aantast. Iemand ervaring mee?

groeten Paul

als het 2k lak is.. schrapen en schuren met een mouse.. zie http://www.homestead.com/evoshangar/Jug.html

maar ik wens je veel plezier.. het zal niet meevallen..

afbijtmiddel zou ik niet proberen..

is het geen optie hem op te ruwen en glad af te schuren en vervolgens je schema eroverheen te doen.. je krijgt het er nooit allemaal strak af.. en als je als een beest tekeer gaat en het er wel op een of andere manier af krijgt.. dan zal het niet meevallen om de romp weer mooi glad te krijgen..

Peter

Peter, bedankt voor de link.

Ik ben ook begonnen met afschrapen, met het stanley-mes. Gaat wel goed, maar je moet niet te lang doorgaan, want dan kan je weer plamuren.

Het nieuwe kleurenschema heeft 1 voordeel, de onderkant blijft hetzelfde, dus die hoef ik niet helemaal blanko te krijgen. Tenminste dat zou geen ramp zijn.

Dus we gaan nog maar eens door met schrapen, en afwerken met de mouse.

groeten Paul

Kun je niet nat slijpen met 400 tot 800 grid ?
Het kost wel tijd maar je maakt niets kapot en het resultaat is verbluffend. Nat slijpen heeft het voordeel dat de oude lak niet zacht wordt door wrijvingswarmte en je slijpspullen niet vol lopen.
Gerben Wassenaar

Het natslijpen/schuren was ook een oplossing, je slijp of schuur spullen komen inderdaad niet verzadigd met de verwijderde verf.
Maar dit toestel was gelakt met basislak, en afgewerkt met 2k blanke lak. En dus echt hard, en word ook niet snel plakkerig tijdens het schuren, dus ben ik gisteren middag en vanmorgen bezig geweest met een mouse en korrel 80 erop. En de romp is eindelijk helemaal verf vrij.

Ik moet nu nog de 2 staartbomen verfvrij maken, en dan zit het verf verwijderen erop, eindelijk.

En dan kan ik gaan poetsen, want de rode stof (was rode verf dus) ligt echt overal door het hok heen. Dat is ook nog een voordeel van natslijpen/schuren, het stof waait niet zomaar op, maar blijft op de plek liggen waar je werkt

groeten Paul

Heb deze week nog een GFK kap ontdaan van zijn verf door middel van spoelverdunner, het goedje die gebruikt word om borstels en spuitpistolen mee te reinigen. Gaat er allemaal mooi af en laat geen sporen na. Een witte grondlaag erover wat afschuren en opnieuw beginnen spuiten.

belair, was dat al met 2K afgelakt of niet ?

of bedoel je wat wij thinner noemen hier in NL ?

Neen Gerard, ik denk het niet. Het goedje kwam er nogal vlug vanaf, dus waarschijnlijk was het spuitbus verf. Dat is waarschijnlijk waar je naartoe wou? Ja en bij jullie in Nederland en waarschijnlijk ook bij ons "thinner". Hier bij ons in de streek gebruiken we "spoelverdunner" of "kuisthinner".

Back