Verwijderen krukas/zuigerstang

En anders deze:

OS ENGINES SF RING 61 RC Engine Bearings Econo Power #ENK-003

Deze:

OS ENGINES SF RING 61 RC Engine Bearings High Performance #ENK-003HP

Deze:

OS ENGINES SF RING 61 RC Engine Bearings Stainless Steel #ENK-003ST

Deze:

OS ENGINES SF RING 61 RC Engine Bearings Ceramic Lightning Performance #ENK-003C-LP

of deze:

OS ENGINES SF RING 61 RC Engine Bearings Ceramic High Performance #ENK-003C-HP

Kies maar uit....

EDIT: Ik zie net je laatste post....
Die lagers buiten de motor zijn voor de koppeling??? maar die Heim koppeling heeft helemaal geen lagers????

Hoe dan ook, die hoef je niet te vervangen, daarvoor heeft je heli veel te weinig draaiuren.
Wil je dat toch, dan zijn het gewoon 16 x 8 x 6 mm lagers (die 8.1 is een meetfoutje, is echt 8 mm) en die kun je desnoods nog bij de Conrad bestellen. Zijn heel standaard lagertjes, snap niet dat je lagerboer die niet heeft

Het grote lager, die afdichtingen kun je er zo uit wippen, als je ze er niet in wilt hebben.
Het R6 lager is gewoon verkrijgbaar, is zelfs tamelijk standaard, de bovenstaande setjes bevatten allemaal een al dan niet specialere uitvoering er van. Je hebt alleen kans dat je leverancier ze per tien moet bestellen (ze zitten niet in een doosje maar in een plastic "string", met van die afscheur zakjes) en dat hij er daarom liever niet aan wil.

Oplossing: die site van Rinie of bovenstaande links.
Keuze zat!

Groet, Bert

Ik zal eens even rondneuzen op de geboden sites.
De 2 kleinste lagers zitten naast elkaar hierin:
full

In het kunststof dus.

Thanks mannen, ik ga even kijken op de sites.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh, wacht effe.... dan heeft mijn oog mij bedrogen en dan dan heb jij al wel een kogelgelagerde koppeling.

Dan kun je alle verhalen over "die koppeling zou niet goed zijn" uit het raam gooien, en die lagers zouden nog gewoon goed moeten zijn, want die worden niet door de brandstof aangetast. En die koppeling is dan gewoon een bruikbaar ding (de metalen koppeling van Vario is wel stukken beter, maar deze koppeling moet het ook gewoon een paar seizoenen uithouden)

Hoe dan ook, 16 x 8 x 6 is een heel gewone standaard maat, overal te krijgen.

Groet, Bert

En anders deze:

OS ENGINES SF RING 61 RC Engine Bearings Econo Power #ENK-003

Deze:

OS ENGINES SF RING 61 RC Engine Bearings High Performance #ENK-003HP

Deze:

OS ENGINES SF RING 61 RC Engine Bearings Stainless Steel #ENK-003ST

Deze:

OS ENGINES SF RING 61 RC Engine Bearings Ceramic Lightning Performance #ENK-003C-LP

of deze:

OS ENGINES SF RING 61 RC Engine Bearings Ceramic High Performance #ENK-003C-HP

Kies maar uit....

EDIT: Ik zie net je laatste post....
Die lagers buiten de motor zijn voor de koppeling??? maar die Heim koppeling heeft helemaal geen lagers????

Hoe dan ook, die hoef je niet te vervangen, daarvoor heeft je heli veel te weinig draaiuren.
Wil je dat toch, dan zijn het gewoon 16 x 8 x 6 mm lagers (die 8.1 is een meetfoutje, is echt 8 mm) en die kun je desnoods nog bij de Conrad bestellen. Zijn heel standaard lagertjes, snap niet dat je lagerboer die niet heeft

Het grote lager, die afdichtingen kun je er zo uit wippen, als je ze er niet in wilt hebben.
Het R6 lager is gewoon verkrijgbaar, is zelfs tamelijk standaard, de bovenstaande setjes bevatten allemaal een al dan niet specialere uitvoering er van. Je hebt alleen kans dat je leverancier ze per tien moet bestellen (ze zitten niet in een doosje maar in een plastic "string", met van die afscheur zakjes) en dat hij er daarom liever niet aan wil.

Oplossing: die site van Rinie of bovenstaande links.
Keuze zat!

Groet, Bert

Kennelijk is er toch iets vreemds aan de hand, van het grote lager kloppen de dikte en buitendiameter niet, de dikte die op de sites worden geboden, zijn 8mm en een buitendiameter van 35mm.
Terwijl het lager wat ik heb, 7mm dik en een diameter van 30 heeft.
full
full

Snap je dat ik enigszins gefrustreerd raak? Haha.

Ik heb gezocht op OS sf61 ring, omdat dat de beste info was die ik had.

Kijk nog eens goed wat er op dat motorblokje staat, wellicht heb ik gewoon bij de verkeerde motor gezocht....

Groet, Bert

PS: ik snap inderdaad dat je op die manier gefrustreerd raakt.

Je zoekslag was in elk geval 100% correct, OS Max SF .61 met zuigerveer!
Voor alle zeker- en duidelijkheid;
full

full

Dat dacht ik dus ook, maar ja, je ziet wat de schuifmaat aangeeft.
Ik heb er geen verklaring voor, maar wel een probleem erbij.

Nou ja, never mind,

30 x 17 x 7 is ook een heel goed verkrijgbare maat, en zowel die R6 als dit lager zijn hoe dan ook ook via zowel die site van Rinie als via BocaBearing te krijgen hoor....

Is er blijkbaar toch een tussentijdse ontwerpaanpassing gedaan. Ik had al de indruk dat jouw motor behoorlijk oud was vanwege die plug in het achterdeksel....

Groet, Bert

Hehe, na flink wat zoeken en omrekenen van metrisch naar inches, heb ik net de orderbevestiging voor de lagers binnen.
Nu wachten tot ze binnen zijn, dan kan ik ondertussen mooi de rest van de motor netjes schoonmaken.

Nogmaals bedankt mannen voor de tips, suggesties en morele ondersteuning.:cool:

En zoals ik eerder al aangaf, gaandeweg zal er hier of daar nog wel een vraag opduiken.

Wat voor staartaandrijving heeft de helie ? En ja, ik was ook misleid door de foto van de koppeling. Dit exemplaar hoef je de lagers niet van te vervangen, die doen alleen maar dienst tijdens stationair. Dan heb je nog de gearbox achterop het mechaniek die dus de staart aandrijft, is die gesloten ? of zie je gewoon de konische tantwieltjes zitten.

Wat voor staartaandrijving heeft de helie ? En ja, ik was ook misleid door de foto van de koppeling. Dit exemplaar hoef je de lagers niet van te vervangen, die doen alleen maar dienst tijdens stationair. Dan heb je nog de gearbox achterop het mechaniek die dus de staart aandrijft, is die gesloten ? of zie je gewoon de konische tantwieltjes zitten.

Ziehier de afbeelding;
full

Nu de motor weer zo goed als helemaal in elkaar zit, en de carburatuer ook, ben ik eens even gaan kijken naar de elektronica.
Wat mij opvalt is dat hierin helemaal geen gyro zit.
Is dit normaal bij dit soort machines of hoort deze er wel in te zitten?
Of, een andere mogelijkheid, misschien waren er in de periode dat deze heli gebouwd is nog helemaal geen gyro's.

Kan iemand hierover enige duidelijkheid verschaffen?

vroegah (ik dacht een jaar of 30 terug) had men idd geen gyro's.
toen kwamen op een gegeven moment mechanische gyro's, waarna de ontwikkeling verder ging
Ook kwam de revo mix erbij, wat het geheel nog wat vliegbaarder maakte.

Tegenwoordig hoef je niet te twijfelen, gewoon een gyro erop.
een simpele futaba (let op het merk!!!!) 401 is zat

Ok, bedankt voor de info.
Nu maar op zoek naar een gyro, maar dat zal wel goedkomen.

En nu weer lekker verder prutsen aan de heli.

vroegah (ik dacht een jaar of 30 terug) had men idd geen gyro's.
toen kwamen op een gegeven moment mechanische gyro's, waarna de ontwikkeling verder ging
Ook kwam de revo mix erbij, wat het geheel nog wat vliegbaarder maakte.

Tegenwoordig hoef je niet te twijfelen, gewoon een gyro erop.
een simpele futaba (let op het merk!!!!) 401 is zat

De eerste gyro kwam in 1975, dus alweer bijna 40 jaar geleden. Maar zeker tot begin jaren '90 was het voor veel mensen nog gebruikelijk om zonder gyro te vliegen. Revo-mix was er vanaf het moment dat collective pitch er was, nog vóór de eerste provisorische tol-gyro's.
Sommige van die oude heli's waren overigens verbazingwekkend rustig op de staart, o.a. de oude Schlüter Cobra.

Het kan wel hoor, een .60 heli zonder gyro, maar "zelfs ik" raad het niet aan.... :D

Die genoemde GY401 is zelfs al wat aan de moderne kant, voor jouw heli met zijn 2 mm aandrijf-as, maar het kan probleemloos, zolang je er maar niet een supersnelle digitale servo achter hangt, maar gewoon een S9202 of zelfs een S3001, dan gaat het al prima! Normal mode gebruiken, die heli is nooit ontworpen voor de moderne superkrachtige HH systemen.

Groet, Bert

Servo 9202 vlieg ik met de Benzinetrainer op het hek,
krachtig en omdat het een analoog servo is: rustig

groetjes van Heli-Uwe

Back