VERWIJDEREN: Welke LiPo's gebruik je en in wat voor packs?

Welk merk Lipo's gebruik je / ben je in geïnteresseerd??

• Ik heb voorkeur voor E-tec cellen

Votes: 0 0,0%
  • Ik gebruik nog geen LiPo's maar ga ze binnenkort wel gebruiken

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    170
De evolutie in de batterijen-wereld gaat snel.
Ik ben benieuwd hoeveel modelbouwers de Lipo's al gebruiken, hoeveel er gebruikt worden en welke Lipo's (en packsamenstellingen) de voorkeur hebben.

Welke keuze is er op het ogenblik op de LiPo-markt (vul maar aan als ik niet compleet ben):

Kokam:
145 mAh
560 mAh
880 mAh
1020 mAh
1575 mAh
450 mAh High Output
1575 mAh High Output
340 mAh Super High Current
680 mAh Super High Current
1020 mAh Super High Current
1360 mAh Super High Current

E-tec:
130 mAh
210 mAh
250 mAh
700 mAh
1200mAh

Kopen jullie de cellen als:
losse cellen (en soldeer je er zelf packs van)?
Of kopen jullie ready-made packs?
2s1p packs?
3s1p packs?
2s2p packs?
Wat zijn jullie soldeerervaringen met/zonder PCB? Raden jullie aan cellen met /zonder PCB te kopen?

Hoeveel cellen gebruiken jullie al? (Als losse cellen geteld)
Gaan jullie, in de komende tijd, je LiPo-collectie uitbreiden of is het wel goed zo?
Gaat jullie voorkeur uit naar E-tec of Kokam?
Wat is jullie ervaring met het aantal oplaad-/gebruikscycli dat LiPo's meegaan? Heeft er al iemand een pack dat (on)redelijk qua capaciteit aan het teruglopen is (bij normaal gebruik: dus niet aan de verkeerde lader / veel te hoge gebruikslast, etc) ?

Een hoop vragen: kan een leuke "gezamelijke gebruikerservaring worden".

Ik ben benieuwd,

Vriendelijke groeten,

Jeppie

Omdat de verschillen tussen de cellen van de zelfde fabrikant groter zijn dan die soms tussen de fabrikanten onderling is dit een beetje moeilijk te "pollen", denk ik.

Het type en soort fabrikant van de cel hangt sterk af van de toepassing. Daar voor moet je de cellen eerst goed beoordelen op hun relatieve prestaties in Joules/gram en Watts/gram. Als we de prijs even buiten beschouwing laten is er voor elke toepassing een Lipo vervanger die de NiCad of Nimh tegenhangers totaal overklast.

Omdat je ze naar believen parallel kunt schakelen gebruik ik een aantal packs in wisselende samenstellingen. Zo kun je van 4 Holiday packs 2 speed 400 pylon packs maken of 1 hotliner pack.

Door het toepassen van deze bouwsteen technologie kun je de voorlopig hogere kosten in de grotere energie inhouds maten wat aanvaardbaarder maken.

NiCad's en Nimh's kunnen van mij in het museum, naast de leidsche fles.

Leuk is dat... we zijn een paar jaar verder en het hele plaatje is veranderd.

Ik wilde mijn keuze aanvinken, maar het merk staat er niet eens bij....

Hyperion CL (rood) 4s2p , 4200 mAh (2100mAh cellen).

Zullen we 'm upgraden? Dan kan 'ie weer mee. Is wel leuk om tezien hoe de ontwikkeling verloopt....

Back